Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 3927 ggr
CherryIce
6/24/10, 2:31 AM

Min syster

Hej!

När min syster får hög feber så får hon ett kramp anfall, och det är RIKTIGT otäckt att se.. för hon är bara 10 år. Och när hon får kramp anfall brukar hon bita sig i tungan och så blöder det JÄTTE mycket! Men hon får sprutor för att lugna ner sig, och det brukar gå bra… Ibland.

så jag bara undrar om det är epilepsi? Är bara 13, så vet inte så mycket Tungan ute

Annons:
[per50]
6/24/10, 3:23 PM
#1

Hej!

Det du beskriver om din syster låter som epilepsi, man kan få ett anfall av hög feber och av sömnproblem.

En del som får ett epilepsi anfall kan bita sig väldigt illa. Har din syster gjort någon undersökning? Här kan du läsa om olika undersökningar.

CherryIce
6/24/10, 4:17 PM
#2

Hon har inte gjort någon undersökning på länge nu, men jag tror att hon ha epilepsi…….. Glad

[per50]
6/24/10, 6:41 PM
#3

Vad var det för undersökning hon gjorde?

CherryIce
6/24/10, 8:57 PM
#4

Hm… det var rätt längesen, men jag tror att läkarna kollade på hennes rygg. och hur hon gick och sånt, för när min syster springer så springer hon på tå

[per50]
6/24/10, 11:10 PM
#5

Vad det en epilepsi undersökning hon gjorde? det du beskriver låter inte som en epilepsi undersökning.

CherryIce
6/24/10, 11:13 PM
#6

Ja, en epilepsi undersökning vet jag inte om hon ha gjort. För det var GANSKA längesen och jag minns inte så mycket. Men har läst lite gammla papper från läkarna och där står det klart och tydligt att hon har epilepsi. Fast en undersökning vet jag inte om hon ha gjort ……………….

Annons:
[per50]
6/24/10, 11:23 PM
#7

Men då har din syster epilepsi om det står så i läkarens papper. Det är sånt man får leva med under hela livet.

Men hon tar väll tabletter mot sin epilepsi? det går även att operera svåra epilepsi anfall.

I mitt fall så tyckte min läkare att jag skulle ta medicin mot epilepsin. De brukar oftas opererar om det är fara om livet.

mona43
6/29/10, 11:53 PM
#8

Hoppas det blir bättre för din syster, dina föräldrar är säkert uppmärksamma och söker mera hjälp av en läkare om det fortsätter eller blir sämre, märks det något annars när hon inte har hög feber, att hon kanske skakar och blir frånvarande?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

CherryIce
6/30/10, 2:20 PM
#9

När hon inte har hög feber så brukar hon ofta få utbrott och börja skrika och slåss …. Men hon lugnar ner sig så småningom.

Och ja, hon tar medicin på morgonen och på kvällen.

LitenPyssling
7/12/10, 3:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hej!

Jag fick epilepsi när jag var 6-7år. Har även jag bitit mig i tungan ett x antal gången, dock inte så att det börjar blöda.

Det ni kan göra när hon får sådant anfall är att lägga en träkloss eller annat mellanhårt ting på cirka 1cm i tjocklek mellan hennes över och underkäke.
Detta hindrar att tandraderna far ihop helt = Inga bett i tungan som orsakar skada.
Och hon riskerar heller inte att kvävas av det.

En del säger att man ska lägga något stort i munnen så de inte biter av tungan, men då blir det oftast för stora saker som resulterar att tungen far bakåt i munnen = hon kommer kvävas.

Men tar ni något som är 1cm i diameter och 2-3dm långt  och lägger ganska precis innanför framtänderna så hindras båda dessa saker.
Huvudet skall samt läggas på sidled för att tungan inte ska fara bak av sig själv.

Min epilepsi växte dock bort när jag var i 13-14års åldern.
Det gör den säkert även för henne, men se till att hela tiden få i henne bra mat och i bra mängd och att hon ska sova bra.
Det är basen för att undvika epilepsianfall.

Kram Evve

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[per50]
7/12/10, 10:46 AM
#11

Tack LitenPyssling för den viktiga informationen.

CherryIce
7/12/10, 12:50 PM
#12

#10 tack för informationen! Skrattande

LitenPyssling
7/12/10, 10:42 PM
#13

#11 & 12 Så lite så =).
Viktigt är att den är lång så den inte riskerar att rotera och därmed får hon ena änden in i halsen. Lång pinne sk det vara!
Sen får den inte vara tjock, men den ska kunna ta emot bett, är den för tjock så är risken stor att hon kvävs. 1cm är rekomenderat =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Annons:
Upp till toppen
Annons: