Annons:
Etikettvad-är-epilepsi
Läst 10777 ggr
Tangotime
2010-06-20 13:00

Flimmrar för ögonen.

Hej! Jag är inte medlem på detta forum, men hoppas att jag kan kika in ibland och ställa en och annan fråga i alla fall!

Jag har inte Ep vad jag vet. Men ett par gånger i månaden flimmrar det för ögonen på mig. Det kan vara när jag kör bil, läser eller siter vid datorn. Alltså när jag konsentrerar mig. Några jag pratat med säger att detta kan vara en typ av Ep. Jag har inga andra symptom alls och detta flimmrandet har jag harf i minst 10år från och till. Vad tror ni som är mer insatta i det här?

Annons:
mona43
2010-06-20 16:15
#1

Flimmer beror ofta på att man överanstränger ögonen vid datorn, teven eller så, men det kan också bero på hur man sovit, eller om man behöver glasögon, eller om det är länge sedan man kollade upp synen.

I vissa fall kan epilepsikänningar visa sej som flimmer, det är svårt att säga om det verkligen är epilepsikänningar du har, men fortsätter det, eller om det förvärras, kanske du bör kolla upp hur det ligger till.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tangotime
2010-06-20 22:15
#2

Tack för svaret. Glasögon behöver jag inte, det har jag kollat upp ett par gånger dom senaste åren. Det här med sömnen skulle kunna vara en orsak. Men nu dom senaste två åren har jag sovit mycket mindre än tidigare (fått barn) men flimmer "anfallen" har inte kommit tätare i alla fall. Min gamla hund hade Ep och veterinären sa att det inte fanns något test man kunde göra för att säkert veta att det var Ep. Kan man det på människor? Hur gör man det i så fall?

mona43
2010-06-21 14:14
#3

Läkaren brukar fråga ut en om hur ofta man känner av sina problem, hur man känner sej när det pågår och hur man känner sej efteråt, och om omgivningen märker av att man krampat eller varit frånvarande på något vis.

Man kan också kolla med en EEG undersökning eller datortomografi röntgen om hjärnan visar epilepsiaktivitet, och i så fall var i hjärnan det sitter.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2010-07-31 20:26
#4

Hejsan tangotime hur är det med ögon flimmret?

Tangotime
2010-07-31 21:13
#5

#4 Jo då, det är som vanligt. Kommer någon gång då och då. Men det har varken blivit sämre eller bättre. Tackar som frågar!

[per50]
2010-07-31 21:16
#6

#5 har du fått reda på om det är epilepsi eller inte?

Annons:
Tangotime
2010-07-31 21:19
#7

Nej, jag har inte sökt för det. Är under så mycket andra utredningar nu. Smärtutredning bla så jag har inte orkat ta tag i det.

[per50]
2010-07-31 21:24
#8

Jag förstår dig till hundra procent att du har det jobbigt, och jag hoppas verkligen att allt ska gå bra får dig.

Om du har ork och lust så får du gärna komma in till oss på epilepsi och skriva av dig.

Tangotime
2010-08-01 08:57
#9

Tack så jätte mycket för vänligheten! Jag tittar in då och då för att läsa. Kanske skriver en rad eller två :-)

[per50]
2010-08-02 08:19
#10

Det går så bra så du är hjärtligt välkommen.

Maria
2010-08-11 15:50
#11

Flimmer kan vara en form av migrän. Man kan få flimmer utan att det utvecklas till ett anfall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tangotime
2010-08-12 11:46
#12

Oj då. Vet du om det är något som brukar utvecklas till migrän eller kan det stanna vid att bara flimmra?

Ska till min läkare nästa vecka. Kanske ska ta upp detta trotts allt.

Maria
2010-08-12 19:37
#13

Jag tror att det kan stanna vid att bara flimmra men det är nog bra att du pratar med din läkare. Vi fungerar ju alla så olika.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tangotime
2010-08-13 11:27
#14

Ja visst är det så. Cinilsnöret ska skriva en påminnelse lapp :-) annars glömmer jag bort att ta upp det med honom.

mona43
2010-08-19 02:16
#15

Påminnelse lappar är bra att ha med sej :-) Man "tror sej" skall minnas, men när man väl sitter där är det stillestånd i kålroten. De uppskattar också att man skriver ner hur man upplever sina symtom, hur man känner sej före,vid och efteråt, hur ofta osv. Om omgivningen märker det, och hur de upplever detta.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tangotime
2010-08-19 09:38
#16

Ja och i går var jag hos läkaren… tror ni jag kom ihåg? Skrikandes

mona43
2010-08-20 00:04
#17

Per har ibland skrivit ett brev till sin läkare och beskrivit sina symtom och hur det påverkat honom, då han har frågor som han glömt att fråga om, och i brevet bett läkaren svara tillbaka, men tyvärr kan det ta tid innan läkaren svarar.

På endel vårdcentraler kan man ringa och beställa en tid då läkaren skall ringa upp en, då har man fusklappen framför sej och bombarderar denne med sina frågor. Flört

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tangotime
2010-08-20 08:39
#18

Så bra! Ska se om jag kan hitta någon mejl adress till honom. Tack!

mona43
2010-08-21 00:25
#19

Man kan också skriva ett brev och lämna in på vårdcentralen igenklistrat, skriva läkarens namn på och be dem ge läkaren brevet, och be denne svara på samma vis, men läkaren har säkert en egen mejl adress också. Man skriver sitt personnummer, namn och telefonnummer också i brevet/mejlet.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

eggebanroth
2010-11-03 18:16
#20

Hej

Det förvånar mig lite eftersom ingen nämt MAGEN , har man olika typer av problem där så får man flimmer i ögönen. Det kan vara brist på ngn näringsämne.

Annons:
mona43
2010-11-03 22:38
#21

Det kan det säkert vara, det är verkligen viktigt att kolla upp var flimret kommer ifrån, har man brist på något näringsämne kan man kolla detta i ett blodprov.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: