Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 4499 ggr
[Traveller]
2010-04-28 23:56

Av med allt

Att få diagnosen Epilepsi mitt i livet är som en revolution,man blir av med allt!

Från att ha varit en aktiv trafikarbetare med stort socialt,  kollegialt,fackligt,politiskt nätverk till en svårt sjuk person tog ungefär 50 dagar i mitt fall.Alla försvann.

Efter rehab och omplacering blev tillvaron sig aldrig mera lik,man var bara ett omplaceringsfall som var svårt att placera,då EP är en icke förutsägbar sjukdom som innebär drastiska inskränkningar i den sjukes arbetskapacitet.

Min egen historia innehåller nedgång och många svåra år innan jag reste mig och skaffade mig ett annat liv.Tack vare en stark facklig organisation,egen viljestyrka och livslust trots allt så kom jag vidare till ett liv som passar mig.

Diagnosen står kvar och jag måste medicinera livslångt men tillvaron med olika intressen och nya vänner har gjort livet värt att återigen leva och med ålderns rätt har jag nu avtalspension och slipper oroa mig för borgerlighetens jakt på sjuka och handikappade.

Kom ihåg att Epilepsiförbundets ordförande Pålson/Ahlgren tillhör KD och den gruppering i riksdagen som stjälpt möjligheten för svårt sjuka människor att leva ett någorlunda liv.

Annons:
mona43
2010-04-29 13:52
#1

Tack för din berättelse, det är verkligen illa att våran regering och dessutom en person på epilepsiförbundet, har försvårat för sjuka att få all hjälp så man kan leva ett så bra liv som det går.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2010-07-31 21:19
#2

Hej Traveller hur har du med din epilepsi?

[Traveller]
2010-08-09 14:59
#3

Hej Per,sommaren med tropisk värme förbyttes till en monsunsommar så krisen med torka för trädgården ändrades till översvämning.

Epilepsin är under kontroll med medicinering och min neurolog har avrått mig från att trappa ned medicindosen då jag äter minimidos sedan flera år.Risken för anfall får jag betala för själv som han säger och jag vill inte riskera min frihet igen.

Spurten i valrörelsen har börjat så mina dagar går delvis åt till gräsrotsarbete för mitt parti Socialdemokraterna,årets val är det viktigaste på decennier.Vinner högern så kommer det Sverige som vi känner inte att existera 2014,ta bara alla planerade utförsäljningar av statlig affärs verksamhet,urholkningen av samhällsolidariteten med massiva skattesänkningar för en liten överklass som betalas av samhällets minst bemedlade,sjuka,arbetslösa,ensamstående och fattigpensionärer.Stötande att svensken är så dåligt påläst så att han inte förstår de ideologiska skillnaderna mellan höger och vänster.

Efter valet hade jag planer på en cykeltur genom Indien men den får vänta.Istället så blir det Indokina med båt (pråm) luff från övre Mekong nedströms från Kina genom Laos och Cambodia mot Mekongdeltat i Vietnam.Kompletterat med buss och cykel så räknar jag med att vara borta ett par månader och slippa frysa mig igenom julhelgerna.

Hur har du det själv?jag har inte läst/varit inne här så mycket men tycker det är svårt att orientera mig på sajten.Trubbiga datorkunskaper antagligen.

mona43
2010-08-10 03:06
#4

Skönt att epilepsin är under kontroll och även medicineringen. Förstår att du har fullt upp under valrörelsen. Hoppas folk har börjat inse hur det fungerar med högern, och väljer klokt. Låter spännande med resorna framöverGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2010-11-13 18:15
#5

Hej Traveller, hur mår du nu efter valet? Förstår att det varit fullt upp.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: