Annons:
Etiketttyper-av-anfall-och-vad-utlöser-nya
Läst 13353 ggr
[iurochskur]
2010-05-07 17:09

Lätt epilepsi?

Någon som har det och kan berätta om det? Vilken dos och medicin äter ni?

Annons:
[iurochskur]
2010-05-07 17:10
#1

Kan man ha nattliga kramper?

[per50]
2010-05-09 10:28
#2

Som jag vet har jag aldrig haft nattliga kramper, men man kan få nattliga kramper det vet jag.

När jag fick min första epilepsi anfall så fick jag en grand mal även min andra, men sedan har jag varit anfallsfri, ibland får jag en fruktansvärd huvudvärk då måste jag bara ta igen mig ett par timmar.

Jag tar två tabletter om dagen Tegretol Retard 200 mg.

[iurochskur]
2010-05-09 11:12
#3

#2 Tackar för svar!

Får man alltid 200mg om anfallen är små eller glesa?

[iurochskur]
2010-05-09 11:13
#4

Tusen frågor på en och samma gång, men får epileptiker huvudvärk ofta?

[per50]
2010-05-09 12:36
#5

#3 Jag vet faktiskt inte, om man får stora, små eller glesa anfall så måste man ju ta medicin. Jag fick denna styrka på tabletterna när jag fick mitt första anfall.

#4 Det spelar inge roll om de är tio tusen frågor, så försöker vi svara på frågorna så gott det går.

Ja det flesta bör få huvudvärk innan ett anfall, jag får det i varje fall

[iurochskur]
2010-05-09 12:43
#6

#5 Tackar! Ja, jag fick ju tegretol retard 200mg utskrivet och påbörjade medicinering för 3 dagar sen. Skulle börja med 1 tablett varje kväll i 1 veckas tid och sen blir det en tablett morgon och kväll.

Är så trött av medicinen.

Annons:
[per50]
2010-05-09 13:20
#7

#6  Jag fick börja på en gång att ta 2 tabletter, en på morgonen och en på kvällen. Det kanske är på grund av att jag fick ett stort anfall, om du har lust så kan du läsa om mitt första anfall.

Mitt första anfall

[iurochskur]
2010-05-09 13:23
#8

#7 Ska läsa din berättelse.

Det jag känner är nervositet nu inför den rad undersökningar som väntar. Jag ska göra eeg och skanning. Har redan gjort en datortomografi som inte visade nåt speciellt. Dom uteslöt hjärntumör i alla fall vilket är en lättnad.

[per50]
2010-05-09 13:37
#9

Det går bra med allt ska du se, när min läkare ringde om resultatet om undersökningen så trodde jag på det värsta, men det visade sig vara godartad cysta jag hade i hjärnan.

[iurochskur]
2010-05-09 13:39
#10

#9 Tack!

Jag hoppas dom har rätt i sin diagnos nu, för annars äter jag ju medicin i onödan. Men det borde dom väl inte skriva ut om inte stark misstanke finns?

[per50]
2010-05-09 13:49
#11

#10 Jag tror att du har fått din rätta diagnos, jag tror inte att de ger en person medicin i onödan.

Jag har också högt blodtryck, jag fick bytta medicin ett antal gånger innan de fick fram den rätta för min del.

[iurochskur]
2010-05-09 13:53
#12

#11 Oki. Jag har svårt att acceptera att jag har epilepsi. Känns jobbigt mellan varven. Jag fick ett känslosvall igår och det är en del av min bearbetning. Hur reagerade du när du fick diagnosen?

Finns det någon sorts grupp här på sajten där man kan prata av sig lite? utbyta erfarenheter och så.

[per50]
2010-05-09 14:11
#13

#12 När jag fick min diagnos så kunde inte jag acceptera min epilepsi, det tog ett tag innan jag tog mig i kragen och sa till mig själv, Per du måste acceptera din sjukdom och sluta tycka synd om dig själv.

Vi har en forumgrupp som heter privata rummet, men tyvärr så skrivs det inte så vidare mycket i det forumet. Det var tänkt som så att man skulle kunna skriva av sig där. (Vi måste lägga in personer manuellt till det forumet)

Men vi tar gärna emot tips om du har några som kan förbättra sajten

Annons:
mona43
2010-05-09 14:26
#14

Välkommen till epilepsi ifokus iurochskur, jag är sambo till per50, jag har också en son med epilepsi, som han fick troligen redan från födseln, han är 14 år nu.

Han har aldrig haft ett stort anfall, men kan ha flera små dagligen, då han blir frånvarande några minuter, då kan man inte få kontakt med honom, sedan kan han ofta bli trött eller retlig efteråt. Han har också autism och ADHD. Han klagar ofta på huvudvärk och trötthet.

Jag märker att det verkar vanligt att man även är ljud, ljus, eller stresskänslig vid epilepsi, dessa kan ju i värsta fall utlösa anfall.

Du är så välkommen att komma med frågor, så skall vi försöka besvara dem.

Du är också välkommen med olika tips.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
2010-05-09 14:39
#15

Det jag saknar på forumet är lite mera aktivitet, men det kanske kommer så småningom. Jag är jätteglad att ha hittat hit eftersom jag har tusen frågor men inga svar. Är tacksam att ni besvarat en del av dom.

#14 Jag har också s.k frånvaro attacker om dagarna och ibland (inte så ofta mig veterligen) kramper på natten. I tonåren hade jag kraftiga kramper på natten men dom mildrades sen. 

Jag är glad att det bara är en mildare epilepsi, men man känner sig ändå "märkt" då jag inte kan köra bil eller göra nåt som kräver full koncentration och uppmärksamhet. Jag är ofta trött och har huvudvärk. I början ville jag bortförklara epilepsin och ville absolut att dom tagit fel, men jag får helt enkelt acceptera och göra det bästa av situationen.

[per50]
2010-05-09 15:54
#16

#15  

Jo aktiviteten går upp och ner, vi försöker svara så gott det går på frågorna som våra medlemmar skriver. Vi vet inte varför våra medlemmar är så dåliga på att skriva om sjukdomen, har du några tips som kan göra så att det blir mer aktivitet på sajten?

Om du har några tips kan du skicka ett PM till oss.

Vi skulle bli glada om du skulle vilja skriva mer om dig, gå in på forumet som heter presentation.

Har du märkt om du har svårt att komma ihåg saker?

[iurochskur]
2010-05-09 16:20
#17

#16 Haha…minnet jag har är som en guldfisk ibland. Folk säger ofta till mig: Det där har du redan berättat.

Att skriva om epilepsi eller erkänna att man har det är svårt och ett känsligt ämne. I alla fall vad jag tycker och säkert flera andra.

Jag kan pma er om lite ideér om det kan vara till nytta.

[per50]
2010-05-09 16:29
#18

#17

Där ser man det är inte bara jag som har dåligt minne, jovisst är det ett känsligt ämne, men jag pratar gärna om min epilepsi och jag skäms inte över det.

Jag själv tycker att det är viktigt att prata eller skriva om epilepsi till andra som inte har det, för att ha epilepsi är inte en dans på rosor.

Jag tar emot all tips som du kan ge.

Tack på förhand

mona43
2010-05-10 21:58
#19

Min son har epilepsikänningar endel nätter, då kan det rycka lite i honom och han kan skrika till på ett annorlunda vis, ibland kan han rusa upp ur sängen med stora ögon och pupiller, han är inte helt vid medvetande då, så man får hjälpa honom tillbaka till sängen igen. Jag tror att hans minne kan svikta ibland, han upprepar sej ofta.

Jag har inte själv epilpeis, men ser hur Per och min son kämpar på i sin vardag, vardagen blir lätt begränsad när man har epilepsi.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
2010-05-11 09:22
#20

Tack för att ni delar med er Per och Mona!

Idag är jag superduper trött och jag är övertygad om att det är medicinen som gör det. Har nu ätit 4st Tegretol och den 5:e ska jag ta ikväll. Ska snart lämna barnen på dagis/skola men det är segt och göra sig klar. Yrseln släpper inte riktigt. Sen råkade jag ut för halsont dagen innan jag började med min medicin, så naturligtvis blommade det ut fullt nu när jag började med mina tabletter. Kul med både biverkningar och en ond hals…not.

Ska ringa min neurolog och rådfråga när eeg och det ska ske så man kan ordna med barnvakt eller så några dagar innan.

Kram!

Annons:
[per50]
2010-05-11 13:18
#21

#20

Jo man kan bli trött av medicinen och samt få yrsel, det måste vara runt 12 timmar mellan varje tablett intag.

I asken till medicinen finns ett papper som man kan läsa alla biverkningar som man kan få av Tegretol.

I lördags hade jag en så där trött och seg dag, jag vet inte vad det beror på, jag kanske tog tabletterna för tätt.

Jag hoppas att det går bra med din eeg och att det fixar sig med barnvakt, och att din hals blir bättre.

När jag tänker efter så har jag också haft mycket besvär med halsen, så det kanske beror på Tegretol medicinen.

mona43
2010-05-12 12:21
#22

Ja det verkar vara vanligt att man blir oerhört trött av medicinen, det tar nog ett tag innan man får rutin på vilka tider man bör ta medicinen, så det blir ca 12 timmar emellan.

Sedan kan ju olika mediciner vara vattendrivande, då bör man se till att dricka rikligt, annars kan man bli trött av vätskeförlusten också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
2010-05-12 12:55
#23

#22 Jag kommer ta mina tabletter 07.00 och 19.00 varje dag från och med imorgon bitti.

Vatten drickar jag mera än innan.

Rådfrågade medicinavdelningen jag låg på förra veckan och dom sa att jag kunde räkna med minst en vecka till med trötthet.

[per50]
2010-05-12 13:02
#24

#22

Det låter bra, det är viktigt att ta tabletterna med 12 timmars mellanrum, om jag inte minns fel så är Tegretol väskedrivande, och då är det bra om man dricker en del.

Jag minns själv hur det var när jag började ta min medicin, det var en jobbigt period, och gå var trött.

[iurochskur]
2010-05-12 13:05
#25

#24 Vet exakt hur denna trötthet känns…somnade faktiskt i badet igår. Det var ju inget kul alls. Känner mig som en bebis, äta sova. haha.

[per50]
2010-05-12 13:20
#26

#25

När morsan ringer och frågar vad jag brukar göra, då brukar säga det gamla vanliga. äta, skita och sova.Skrattande

[iurochskur]
2010-05-12 13:21
#27

#26 Hahaha….bra svarat.

Annons:
Jonas77
2012-05-10 19:52
#28

Hej

Jag har ätit tegrotol retard sen slutat av 90-talet. Jag har biverkningar som viktökning, trött, oro, ångest svårt att sova och mjälleksem. Jag tror inte att allt beror på medicinen men eksem fick jag efter börjat med medicinen och gick upp ganska mkt i vikt.

Jonas

lilian-62
2012-05-11 11:03
#29

Som det redan går att utläsa av de olika svaren här så är både symtom, läkemedelsbiverkningar och mycket annat väldigt individuellt. Såg t.ex att Per brukar ha huvudvärk innan anfall och aldrig anfall under natten. Jag är precis tvärtom i båda fallen. Så det finns nog väldigt många varianter av det. Precis som det finns många varianter av anfall. Däremot att det ganska typiskt att det känns så svårt att erkänna att man har epilepsi och att man känner en viss skam. Gamla fördomar och okunskap hos omgivningen kanske är en av orsakerna. Jag har varit precis likadan själv när jag mådde som sämst. Det är synd att det ska vara så. Ingen skäms ju för att man är allergiker, diabetiker eller annat, så ingen ska behöva skämmas för epilepsi heller. Sjukdom som sjukdom. Och ingen är konstig eller dummare för att man har en sjukdom som sitter i huvudet. Det finns ju så mycket i vårt huvud och för att man har en skada där är risken en liten procent att den är just i det centra som påverkar vår intelligens. Innerst inne känner du nog hur du är. Tro på den känslan. Flört

Upp till toppen
Annons: