Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Allmänt och andra sjukdomar Att vara anhörig och vän Barn och vuxna med epilepsi Bemötande/behandlingar/forskning Djur med epilepsi Epilepsi förr och i andra länder Epilepsi i vardagen Epilepsi, fruktsamhet, graviditet Mätning av epilepsiaktivitet Om sajten ifokus Roliga filmer och historier Typer av anfall och vad utlöser nya? Tävlingar lekar och enkäter Vad är epilepsi Arbete, hobby och fritid Epilepsi filmer visar anfall Epilepsi i norden God mat för hälsan Klotterplanket - OT Mediciner och första hjälpen Presentation Regler på sidan Rättigheter och lagar i samhället Statistik Välkommen till epilepsi ifokus
Epilepsi i vardagen

Har hört

2010-03-17 09:29 #0 av: [Jeremina]

Jag har många gånger hört inte minst på tv att blinkande ljus kan ge anfall. Ändå är det mycket sånt just på tv Obestämd

Vad har ni för erfarenhet av det? Och vad kan ni göra för att samhället och media ska lyssna på er?

Anmäl
2010-03-17 10:12 #1 av: mona43

Folk måste reagera och protestrera mera, även olika epilepsiförbund, alltför många komuner har massor av blinkande lampor och annat som försvårar för personer med epilepsi att gå ut under speciellt juletiden, visst har man protestrerat, men uppenbarligen så har det inte hjälpt ordentligt.

Samma med tv och film, många personer med epilepsi klarar inte av att se på tv kanaler som har fladdrande och blinkande ljus, och snabba och röriga bilder hit och dit. Själv har jag inte epilepsi, men jag upplever detta som jättejobbigt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Anmäl
2010-03-17 10:18 #2 av: [Jeremina]

Jag har inte heller epilepsi men jag tycker allt blinkande på tv är såå jobbigt för både syn och huvud!

Anmäl
2010-03-17 10:34 #3 av: [per50]

Jag känner av min epilepsi mera av blinkande ljus och snabba och röriga filmer och dataspel, även ihållande och plötsliga ljud är jobbiga, jag får mera huvudvärk och blir mera trött sådana gånger.

Tyvärr börjar folk i grannskapet ha många blinkande lampor under julen, man blir stressad och trött i huvudet av all denna hysteri med dessa speciella effekter, lagom är bäst anser jag.

Per Nilsson sajtvärd på öl och medarbetare på Epilepsi

Anmäl
2010-03-18 03:46 #4 av: [Jeremina]

lagom är alltid bäst!

Anmäl
2010-03-18 13:21 #5 av: mona43

Håller med Per, man blir bara uppstressad och irriterad av allt blinkandeGlad

"Ingen är felfri"

Anmäl
2010-03-21 18:23 #6 av: NaimaG

Blinkande ljus utsätter tinningen för ansträgningar och skapar en tryckliknande känsla i huvudet vilket leder till huvudvärk. När ett anfall hos en epileptiker sker så är det hjärnans nervsignaler som reagerar.

Att få bort blinkande ljus ur en TV är relativt svårt men jag vet ett fall där en epileptiker använda solglasögon när han titta på program han visste var ganska flashiga i ljuset och det dämpade hans risk till anfall.

Anmäl
2010-03-29 03:58 #7 av: Mirjami-78

Jag har inte sett något på min son att han skulle reagera på det där med blinkande ljus osv.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Anmäl
2010-03-29 10:29 #8 av: mona43

Personer med epilepsi är nog känsliga för olika saker. Endel har inte alls några speciella saker de är känsliga emot.

"Ingen är felfri"

Anmäl
2010-03-29 11:03 #9 av: Mirjami-78

Ja det är nog väldig olika. Men jag själv gillar inte sådan där blinkande lampor. Inte de alla fal som blinkar väldigt mycket.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.