Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 3557 ggr
[Jeremina]
2010-03-17 09:29

Har hört

Jag har många gånger hört inte minst på tv att blinkande ljus kan ge anfall. Ändå är det mycket sånt just på tv Obestämd

Vad har ni för erfarenhet av det? Och vad kan ni göra för att samhället och media ska lyssna på er?

Annons:
mona43
2010-03-17 10:12
#1

Folk måste reagera och protestrera mera, även olika epilepsiförbund, alltför många komuner har massor av blinkande lampor och annat som försvårar för personer med epilepsi att gå ut under speciellt juletiden, visst har man protestrerat, men uppenbarligen så har det inte hjälpt ordentligt.

Samma med tv och film, många personer med epilepsi klarar inte av att se på tv kanaler som har fladdrande och blinkande ljus, och snabba och röriga bilder hit och dit. Själv har jag inte epilepsi, men jag upplever detta som jättejobbigt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Jeremina]
2010-03-17 10:18
#2

Jag har inte heller epilepsi men jag tycker allt blinkande på tv är såå jobbigt för både syn och huvud!

[per50]
2010-03-17 10:34
#3

Jag känner av min epilepsi mera av blinkande ljus och snabba och röriga filmer och dataspel, även ihållande och plötsliga ljud är jobbiga, jag får mera huvudvärk och blir mera trött sådana gånger.

Tyvärr börjar folk i grannskapet ha många blinkande lampor under julen, man blir stressad och trött i huvudet av all denna hysteri med dessa speciella effekter, lagom är bäst anser jag.

[Jeremina]
2010-03-18 03:46
#4

lagom är alltid bäst!

mona43
2010-03-18 13:21
#5

Håller med Per, man blir bara uppstressad och irriterad av allt blinkandeGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

NaimaG
2010-03-21 18:23
#6

Blinkande ljus utsätter tinningen för ansträgningar och skapar en tryckliknande känsla i huvudet vilket leder till huvudvärk. När ett anfall hos en epileptiker sker så är det hjärnans nervsignaler som reagerar.

Att få bort blinkande ljus ur en TV är relativt svårt men jag vet ett fall där en epileptiker använda solglasögon när han titta på program han visste var ganska flashiga i ljuset och det dämpade hans risk till anfall.

Annons:
Mirjami-78
2010-03-29 03:58
#7

Jag har inte sett något på min son att han skulle reagera på det där med blinkande ljus osv.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2010-03-29 10:29
#8

Personer med epilepsi är nog känsliga för olika saker. Endel har inte alls några speciella saker de är känsliga emot.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2010-03-29 11:03
#9

Ja det är nog väldig olika. Men jag själv gillar inte sådan där blinkande lampor. Inte de alla fal som blinkar väldigt mycket.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2010-03-29 14:10
#10

Jag får ont i ögonen och blir uppstressad av blinkade lampor, samma med all skvalmusik i bakgrunden i affärerna, den är jättejobbig, även om jag inte har epilepsi, så är lagom bäst.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: