Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 3702 ggr
LitenPyssling
3/25/10, 7:08 PM

Vad tycker ni om detta?

Tre av mina klasskompisar skulle visa hur ett Epilepsi anfall går till, dem har ingen erfarenhet av sjukdomen.

Dem pratade lite om epilepsi, jag satt mit emot dem, sedan frågar en av dem: Hur blir det när man får sådana där anfall?
Då sa ena att man ramlar och sedan får man ryckningar. Och för att demostrera allt så lade hon huvudet på sne, lade ut tungan i mungipan och kollade snett uppåt samtidigt som hon ryckte med hela kroppen och slog sig själv med armen.
Man kan säga att hon gjorde en typisk CP-skada demostration som många visar när dem tycker en person är CP.

Jag sade direkt, Nej det är inte alls så. Dem blev jätte förvånade att jag satt där (vi har alltid gått i samma klass och dem vet att jag haft sjukdomen) och frågade, nähä hur blir det då? Just det, du har ju haft det, eller hur? Och så började dem skratta.

Vad tycker ni om detta sätt att visa hur Epilepsi anfallen går till osv?
Beteendet överhuvudtaget!

Och sedan en annan sak, vad tycker ni om denna hemsida som är en epilepsi förening?
http://www.epilepsi.se/om.htm

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Annons:
mona43
3/26/10, 9:55 AM
#1

Jag tycker verkligen att dina kompisar ser ner på personer med epilepsi, de utgick från att personer med epilepsi är dumma, vilket de inte är, inte ens alla med CP skada är förståndshandikappade.

Deras beteende visar bara allt för tydligt hur okunniga folk är om sjukdomen, och hur många fördommar folk har om den.

Det finns mycket bättre hemsidor än denna, med mera och bättre information om epilepsi.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LitenPyssling
3/26/10, 10:26 AM
#2

#1 Håller med.

Kan du länka till någon?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

mona43
3/26/10, 10:54 AM
#3

Vi har en speciell sida här på epilepsi ifokus med länkar till olika platser:

Samlade länkar

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Maria
3/26/10, 7:58 PM
#4

#0 Jag tycker att dina kompisar snarare ser ner på människor med CP och inte med epilepsi eftersom de tydligen inte vet vad det är eller innebär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LitenPyssling
3/27/10, 12:00 PM
#5

#3 Tack!

#4 Dem jag pratar om i detta fall är av den sortens människor som tror sig veta allt och lite till. Av den snobbigare typen med andra ord. Och ja, dem säger dig ha medlidande men det jag känner av deras beteende är väldigt nervärderande, så känner även många andra i deras närvaro.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[per50]
7/31/10, 8:46 PM
#6

Hej LitenPysslin hur har du det idag?

Annons:
LitenPyssling
8/1/10, 7:59 PM
#7

#6 Hej!

Idag är det ganksa bra med detta. Inga problem, har pratat med lärare då det uppkommit fler gånger då de pratat om sjukdomen.
Han är nu väldigt observant på dessa tre när de pratar, annars är det inga problem =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[per50]
12/3/10, 3:20 PM
#8

Hej LitenPysslin!

Hur är det i dags läget för dig, är det fortfarande ganska bra?

LitenPyssling
12/3/10, 4:13 PM
#9

#8 Stämmer bra det. Fortsätter i lugna mak.
Tyvärr är jag inne i en depressions svacka som pågått i 2-3 månader.
Äter dåligt, sover extremt dåligt och blir lätt förbannad och ledsen.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[per50]
12/3/10, 4:21 PM
#10

#9 ojj det låter inge vidare, hoppas att du kryar på dig, du får gärna skriva av dig hos oss.

LitenPyssling
12/4/10, 12:15 AM
#11

#10 Jo, jag hoppas det jag med!
Just nu går jag runt och är ärligt livrädd att få tillbaka sjukdomen.
Min syster är livrädd hon med att jag ska få tillbaka sjukdomen då hon blev skrämd flera gånger vid anfallen.
Så hon är på mig otroligt mycket om att sova och äta bra och i och med att hon är på mig gällande mat så gör det mig mer stressad för jag vet att jag inte klarar av att äta mer än si och så.
I och med att jag blir mer stressad äter jag också mindre, äter jag mindre så sover jag dåligare om jag somnar det vill säga.
Så det är mycket ont i det egentligen menat som gott.

Denna sjukdom begränsade mig väldigt mycket på min privata sida så det är verkligen inget jag vill ha tillbaka + att det är inte så många här uppe som vet hur man handskas med en krampande människa exempelvis.

Min pojkvän var med förra året då jag svimmade 3ggr under en dag varav 3ggr under tio minuter, sista gången krampade jag rejält och han blev livrädd och börja gråta så pappa fick trösta honom.
Jag satt bredvid honom då jag svimmade på sängen och när han skulle försöka sätta mig upp (som man egentligen inte ska göra) så var jag mitt uppe i krampandet så jag gled ner ifrån sängen stel som en stock på golvet. Det skrämde stackars lille pojken till tårarna!

Men måste säga de - det är otroligt skönt att ha människor som står en nära som vart med om anfall. De vet hur det blir och hur de ska göra. En enorm trygghet så jag ångrar inte en sekund att jag kramade den gången han var där.
Han är trots allt den som är med mig mest och då är det viktigt, för mig, att han vet hur det kan bli och hur han ska hantera det.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Upp till toppen
Annons: