Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 5501 ggr
[per50]
2/15/10, 3:48 PM

Första hjälpen vid anfall

- Ta det lugnt, och hjälp gärna till. Att ge första hjälpen kräver inga speciella kunskaper.

- Hindra inte kramperna, se i stället till att personen i fråga inte skadar sig. Kramperna är över på 1-2 minuter.

- Stoppa inget i munnen, det kan hindra andningen.

- Vänd personen på sidan när kramperna avtar. Andningsvägarna är då öppna, och eventuellt slem kan rinna ut.

- Lossa på kläder som sitter, se efter att personen andas utan problem.

- Om kramperna fortsätter mera än 5 minuter, eller om ett nytt anfall börjar innan personen hunnit återhämta sig från det föregående, Kalla genast på ambulans (112)

- Du måste vara helt säker på att personen återhämtat sig innan du lämnar denne, personen skall kunna svara redigt på frågor, veta vart han/hon är på väg.

- Tillkalla ambulans om personen skadat sig under anfallet.

- Du kan alltid 112 och be om råd vid osäkerhet, de finns alltid där och kan svara på dina frågor.

Skriven av per50

Annons:
Lena1971
2/18/10, 3:26 PM
#1

Jag har lärt mig att man kan stoppa något läderföremål i munnen, typ en plånbok, för att hindra att någon biter sönder tungan. Stämmer inte det?


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[per50]
2/18/10, 3:46 PM
#2

Man ska absolut inte stoppa något i munen, skickar här en länk till de som vill läsa om det.

Första hjälpen

Lena1971
2/19/10, 9:55 PM
#3

Då har jag lärt mig fel. Förvånad Det är jag säkert inte ensam om? 

Nu vet jag i alla fall bättre. Tur att jag läste det här, Per! Glad


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
2/23/10, 8:53 PM
#4

För många år sedan på min första arbetsplats, ett café, där jag b.la dukade av bord så var det en tonårig kille som var gäst tillsammans med sin mamma. Hon gick på toaletten och killen fick ett anfall.

Jag blev alldeles förskräckt och hade också hört att man skulle stoppa något i munnen så jag stoppade in disktrasan som jag torkade alla borden med.Förvånad

Mamman kom och anfallet klingade av och ha repade sig snart men jag har många gånger tänkt på honom och den äckliga disktrasan.Skäms

Idag vet jag bättre

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mona43
2/24/10, 7:32 AM
#5

Men man reagerar ju fort också när något händer, då har man inte tid att välja så mycket, för man vill ju så gärna hjälpa till på något vis, jag hade nog gjort något liknande innan jag kände tll detta om att inte stoppa något i munnen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Jeremina]
3/7/10, 2:08 PM
#6

Det är mycket bra för alla att få en sådan information och det skulle läras ut i skolor med.

Annons:
[per50]
3/7/10, 2:38 PM
#7

Absolut, det är en viktig information som alla bör lära sig i skolan och även på arbetsplatser.

mona43
3/7/10, 2:43 PM
#8

Tänk till vilken oerhörd nytta det skulle vara att kunna hjälpa en medmänniska i nöd, i stället för att ängsligt stå vid sidan om och inte veta vad man kan hjälpa till med.

Dessutom ger kunskap trygghet och även lugna personer, det är ju så viktigt när man är i krisläge att kunna vara så lugn som möjligt, både för en själv, andra och den drabbade.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
10/17/13, 8:44 AM
#9

Petar upp denna viktiga tråd igen, skriv gärna och berätta om dina erfarenheter runt epilepsianfallet.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Linda-ml
11/3/13, 4:32 PM
#10

Man kan stoppa nåt i munnen så länge se inte de är så stort att de hindrar andningen och så får man hålla koll ordentligt på föremålet. Har en kompis med epilepsi och de har hon haft sedan hon var 4(är nu 20 år) hon säger att man ska stoppa en smörkniv eller liknade i munnen på henne för att förhindra att hon biter sönder tungan!

mona43
11/3/13, 9:05 PM
#11

Detta rekommenderar man på   Svenska epilepsiförbundet vid anfall:

Behandling av ett stort anfall

En person som får ett epileptiskt anfall på offentlig plats bör som regel av praktiska skäl föras till sjukhus, även om detta inte är nödvändigt medicinskt sett. De allra flesta epileptiska anfall är nämligen självbegränsande. Man kan som vittne därför avvakta. 

Transport till sjukhus är dock nödvändigt om anfallen inte slutar, om skador uppstått eller om man är osäker på om det är frågan om ett epileptiskt anfall. Vid toniskt-kloniska anfall försöker man på lämpligaste sätt skydda personen mot skador, t ex genom att lägga något mjukt under huvudet. 

Man bör däremot inte stoppa något i munnen, det kan skada mer än det hjälper. Man bör stanna kvar hos personen till dess att han eller hon klarar sig själv.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: