Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 3024 ggr
NaimaG
3/2/10, 8:16 PM

Åtaganden i hemmet

Hittade dessa viktiga punkter på nätet angående åtaganden i hemmet man kan göra för att underlätta en epileptikers vardag och ville dela med mig utav detta.

  • Det är säkrare att duscha än att bada. Om du ändå tar ett bad ska du se till att vattennivån är grund, berätta för någon att du badar och lämna badrumsdörren olåst. Använd skydd för öppen eld, värmeelement och spis. En mikrovågsugn är säkrare än en spis.

  • Om du ofta har anfall och brukar falla omkull är det klokt att använda skyddshjälm. Personer som bor ensamma kan ha larm som utlöses av fall. Det är även viktigt att känna till din medicin, dess varumärkesnamn, den ordinerade styrkan och dosen samt vilka biverkningar medicinen kan ge. Det bästa sättet att hantera läkemedelsbehandling är genom ett öppet samtal med din läkare om vad du kan förvänta dig av medicinen och hur din livskvalitet kan påverkas av eventuella biverkningar och anfall.

  • Ibland kan det vara svårt att komma ihåg om du har tagit medicinen enligt ordinationen. Det är mindre risk att du missar en dos om du tar medicinen som en daglig rutin. Genom att ha ett tillräckligt lager av din medicin till hands och ett extra recept hemma eller på Apoteket behöver du inte riskera att medicinen tar slut vid ett olägligt tillfälle.

  • Alkohol kan inte tas tillsammans med vissa epilepsimediciner och kan utlösa anfall. Kontrollera med din läkare om det är säkert för dig att dricka små mängder alkohol.

  • Det viktigaste av allt är att inte sluta ta medicinen. Plötslig utsättning av medicinering kan leda till ökade anfall och risk för status epilepticus, som i sin tur kan orsaka hjärnskador eller dödsfall. Mediciner mot epilepsi får bara sättas ut under uppsikt av läkare

    Mer information kring epilepsi ser ni i nedanstående video. Videon är i 8 delar och jag lägger enbart upp del 1 här, resterande delar återfinns under fliken, Mer från: Illumistream, på youtube.

Annons:
[per50]
3/2/10, 10:03 PM
#1

När jag läser detta suveräna inlägg så tänker jag på mitt stora och första anfall jag fick på jobbet, det kanske var tur i oturen att jag fick den på jobbet och inte hemma.

På den tiden bodde jag ensam, alltså jag var en inbiten ungkarl. Jag undrar än idag vad som skulle hända om jag fick anfallet hemma. Jag kanske inte hade levt idag, för det var ett grand mal jag fick, och enligt mina dåvarande arbetskamrater sa att hade krampat ett bra tag.

Och när jag vaknade upp så hade jag en fruktansvärd huvudvärk, för att jag hade slagit i bakhuvudet i betonggolvet . Jag hade turen att slippa hjärnskakning.

NaimaG
3/2/10, 10:21 PM
#2

#1 Du hade nog en skyddsängel över dig och du ska vara glad att du fick anfallet på jobbet med folk runtekring.

[per50]
3/2/10, 10:30 PM
#3

#2  Jo men lite pinsamt var det att vakna upp liggande på golvet med arbetsledare och arbetskamrater runt en.

Upp till toppen
Annons: