Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 2660 ggr
[per50]
2010-01-24 01:23

Epilepsi ett dolt handikapp

Epilepsi är ett dolt handikapp, man är inte dum i huvudet för att man har epilepsi. Epilepsi har funnits så länge det har funnits människor. Den har framstått som en gåtfull "helig" sjukdom.

En viktig del av behandlingen är information om epilepsi, både till den som har fått anfall och till hans omgivning.

Det gäller att få människor att känna att man inte är epileptiker utan samma människa som förut, men med den förändringen att man får epileptiska anfall.

Ett epileptiskt anfall kan ibland utlösas av yttre omständigheter t.ex. feber, vilket är särskilt vanligt hos barn.

Det kan också bero på t.ex. en hjärnskada, sömnbrist, psykisk eller fysisk stress eller alkoholförtäring.

Det är vanligt att anfall ökar på grund av oro för vilka följder anfallen kan få förhållandet till anhöriga eller kamrater och möjligheterna att få körkort eller arbete.

Den största svårigheten är istället det negativa bemötande från den närmaste omgivningen, från myndigheter, skolor och arbetsgivare.

Oftast beror den negativa attityden på okunskap och rädsla, och därför ar det viktigt med en intensiv och saklig information om epilepsi.

Hur har du blivit bemött efter ditt första anfall undvek dina vänner och arbetskamrater dig, och fick du bytta jobb.

Skriv ner så andra får en del av din berättelse, jag själv tycker att det är en viktig information för andra hur vi med epilepsi har det, och att det inte är en dans på rosor.

Annons:
mona43
2010-01-24 13:46
#1

Att få epilepsi är en stor förändring både för barn, vuxna och äldre, mycket förändras i livet och vardagen

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2010-02-06 18:12
#2

Skriv gärna och berätta om er epilepsi, eller era anhörigas epilepsi

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: