Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 28119 ggr
Mirjami-78
2010-01-03 15:27

Ep i sömnen

Är det någon som har erfarenhet med detta när man kan få Ep i sömnen?

Det var mänligen så här att i natt så tuggade min son i sömnen vid flera tillfällen. Ja inga andra symptom märktes på han, men eftersom han har varit väldig aktiv på det sista tiden kom tanken upp bara inte detta är Ep-anfall han hade. Han brukar inte göra så här på nattetid annars.

Är det någon som vet hur anfallen kan se ut på nattetid?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
mona43
2010-01-03 21:59
#1

Hej Pia, man kan få liknande epilepsi symtom på natten precis som på dagen. Min son kan vara orolig ,skrika till på ett konstigt vis, stirra framför sej, men samtidigt vara frånvarande mitt i natten.

Många smackar eller tuggar också, visserligen kan man gnissla tänder, men det låter ju på ett annat vis. Oro kan ju också vara tecken på epilepsi känningar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2010-01-03 22:12
#2

Ja för min son brukar inte göra så här på natten. Nu var det endast det där med tuggandet/tänderna, men han sov. Kan ju vara så att han hade ett anfall.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2010-01-03 22:17
#3

Ja det kan säkert ha varit en mindre anfall han hade

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Nordann
2010-01-16 20:06
#4

Håller delvis med,det kan vara ett epileptiskt anfall men behöver inte vara det.Många barn (har fem själv) gör en massa saker i sömnen särskilt om de är övertrötta.

Hur gammal är sonen?Vaknar du av ljudet?Låter det som ett stön nångång?Rycker det i kroppen på honom?

Mirjami-78
2010-01-16 20:29
#5

Sonen är snart elva år gammal. Nu har det varit lugnt efter denna natten. Han brukar sova djupt och är inte den lättaste att väcka. Inga ryckningar och de har han inte heller haft under de anfallen som han har haft på dagtid. Har inte hört några stön från han.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Nordann
2010-01-16 20:49
#6

Läste i en annan tråd att sonen har konstaterad epilepsi.Är det så?Jag hittade precis hit och försöker läsa alla trådar men får ta det eftersom.

Annons:
Mirjami-78
2010-01-16 20:51
#7

Ja det är konstaterad att han har det, men han har bara haft anfall på dagtid. Därför reagerade jag på detta som hände den natten.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Nordann
2010-01-16 20:57
#8

Ok,då är det såklart mer troligt att det kan vara anfall även på natten.

En av mina döttrar har epilepsi sedan 15 år tillbaka och vi har haft mycket hjälp av en anfallskalender jag gjort och som sitter på kylen.Där fyller vi i anfall med stor prick,liten prick beroende på anfallstyp.Jag gjorde ett diagram med datum/klockslag för en månad.Det har varit enormt bra att ha med vid läkarbesök,man kan inte hålla allt i minnet.Dessutom ser man om det blivit några förändringar över tid.

Nordann
2010-01-16 21:02
#9

Glömde skriva om dotterns nattliga anfall.

Det börjar med att man hör liksom ett stön,sedan blir hon stel och sedan rycker hon i kroppen.Smackningar kommer oftast efteråt om de kommer.Det händer att hon har mindre anfall då hon enbart smackar och liksom rullar med ögonen också.Båda dessa går över inom en minut för det mesta.

Mirjami-78
2010-01-16 21:07
#10

Här sov sonen helt klart. Märkte inget ang. hans ögon. Det enda var detta med att han tuggade eller liknande.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[per50]
2010-01-21 23:39
#11

#9  

Jag läste att du har fem barn och en har epilepsi sen 15 år, är det bara hon som har epilepsi? Vad fick din dotter epilepsi av? Jag själv fick epilepsi av en cysta "en kalkbildning mellan hjärhalvorna".

Jag har själv haft två stora epilepsi anfall "grand mal" läs gärna hur jag fick mitt första anfall

Nordann
2010-01-22 00:03
#12

#11 Ja,hon är den enda i släkten som har epilepsi.Vi vet inte vad det beror på men det finns "något" i vänstra hjärnhalvan iaf,det var för komplicerat att försöka avgränsa för ev operation så hon fick istället en VNS-apparat.Den har varit bra och gett lite mindre anfall och bättre livskvalitet.

Första anfallen (då var hon nyss fyllda tre år) såg inte jag men det var dramatiskt som sjutton.

[per50]
2010-01-22 00:22
#13

Ibland kan en sjukdom hoppa över flera generationer, du menar en vagusnervstimulator.

Annons:
Mirjami-78
2010-02-15 06:52
#14

Nu hände det igen imorse. Var vaken när jag hörde att han "tuggade" och var rastlös. Sedan var han svårt att väcka en stund efteråt för ringde 1177 och de sa att kolla om han går att väcka. Just nu följer jag han bara. Ska ringa hans läkare senare idag.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2010-02-15 07:25
#15

Bra att du håller koll på honom och ser hur han reagerar framöver morgonen, så läkaren får veta hur han beter sej när han känner av sin epilepsi, min son smackar sådär när han känner av sin epilepsi, men det kan hända när som helst under dagen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2010-02-15 07:41
#16

Detta var också ett smackande/tuggande. Underlig ljud tycket jag. Sedan är han väldig trött just nu märker jag. Svår att få kontakt med.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2010-02-15 08:05
#17

Det låter mycket som epilepsi. Tröttheten är också vanlig, och att de verkar frånvarande, svåra att få kontakt med.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2010-02-15 08:09
#18

Ja de tog en stund innan jag fick kontakt med han. Väntar här och ser. Ska snart lägga mig och vila liten stund. Han ligger i min säng så jag märker fort om det är något. Vågar inte ha han sovandes i sitt rum just nu. Oftast så väljer han ändå att sova i mitt rum. Ska bara skaffa en extra säng för han när jag hinner…Så man kan ha lite uppsikt över han eftersom det är som det är med han.

Märkte inget igår kväll på extra trötthet….Brukar märka det. Har nu ring runt alla fal, jobbet, fritis, minstingens dagis. Går inte och lämnar han då jag inte vågar lämna stora sonen ensam.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2010-02-25 20:59
#19

Hur har det gått för er? Har ni fått mera klarhet och hjälp? Har ni jobbigt nu också på nätterna?

Förstår att du vill ha en extra säng bredvid för honom, annars blir det säkert svårt att komma till ro och sova själv, ligger han bredvid så hör du honom lättare och har uppsikt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2010-02-26 22:48
#20

Han fick ju detta två gånger, olika tillfällen alltså. Vet inte än vad det är men ska ta upp det med läkarna. Ska till hab. den 25 mars.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
mona43
2010-02-27 13:00
#21

Hoppas de gör en utredning då, så ni får veta om det är epilepsi

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: