Annons:
Etikettdjur-med-epilepsi
Läst 3629 ggr
spikes
2009-12-21 09:33

Epilepsi hos hund

Hej är ny här,men tog ett skutt in hit för att berätta lite om att hundar också kan få epilepsiGlad.

Det kan bero på en hel del omständigheter såsom foder,stress,små tumörer, och det kan även vara medfött hos en del raser.

Jag själv hade en omplacering som blivit misshandlad under sina 3 första år,han var mager och utmärglad när han kom till mig,3 ep anfall fick han redan samma kväll han kom,så det bar iväg till vet dagen efter för medicin,efter det kunde jag få honom att börja äta sakta men säkert i små portioner utdelat på flera ggr på dagen.

Detta tog ca en vecka,man kunde under tiden ana att något var på gång,men det stoppades av medicinen innan det bröt ut fullt.

Den hunden hade inte ett enda anfall under sina 2 år han var hos mig sen,men synd nog hade han fått så mycket stryk så hans ena höftkula hoppade av,och det gick inte att operera ihop det igen….han sover gott nu utan värk.

Annons:
Qepta
2009-12-22 20:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag hade en valp utav rasen Tervueren som fick ett epilepsianfall vid 8 veckors ålder, det märktes redan vid 10-11 dagars ålder att det var fel på henne för hon var inte alls lika utveckad som de andra valparna. Vi stödmatade henne och kämpade men sen kom anfallet och dom som hade valparna åkte direkt till vetrinären och han sa sorgset att det var bäst att avliva henne eftersom hon kunde bli agressiv när hon blev äldre. Dock fick vetrinären en större chock när han såg att valpen var vid liv. För sånna små valpar dog oftast efter 10-15 dagar vad han visste. Kan lägga upp lite bilder på henne så förstår man att hon inte var riktigt utveckad.

En utav de välutveckade valparna.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2009-12-22 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och lilla kraken.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2009-12-22 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

-

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2009-12-22 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En utav de sista bilderna jag fick på henne, älskade valp vilar nu i himlen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[per50]
2009-12-22 20:49
#5

Det syns att hon inte mådde bra, vilken söt liten tjej.

mona43
2009-12-23 00:06
#6

Så synd att en sån liten goding blev sjuk. Tur ändå att många hundar lever ett bra liv trots sin epilepsi

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
spikes
2009-12-23 08:21
#7

Tack för din berättelse….oj så stor skillnad på den sjuka och den friska,jättesöta var dem.

Qepta
2009-12-24 23:10
#8

Så lite så, jo det var riktigt stor skillnad på både utseende och vikt.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Upp till toppen
Annons: