Annons:
Etikettmediciner-och-första-hjälpen
Läst 22077 ggr
[per50]
2010-01-08 20:21

Vilka mediciner tar du?

Många av oss med epilepsi tar någon sorts medicin, här tänker vi prata lite om vilka mediciner vi tar, vad vi tycker om dem? eventuella biverkningar, och annat som kan vara bra att veta.

Annons:
[per50]
2010-01-08 20:28
#1

Jag själv tar tegretol retard 200 mg, jag har sluppit anfall, men får ofta gå på toaletten nattetid, eftersom medicinen är vattendrivande, detta påverkar min sömn mycket. Jag har också fått problem med eksem sedan jag började med medicinen.

mona43
2010-01-08 20:53
#2

Min 14 årige son tar Ergenyl som dospulver, han har aldrig haft stora anfall, men har ofta frånvaroattacker då han blir okontaktbar och stirrig, eller orolig ledsen och skrikig, man måste ofta justera dosen eftersom han växer mycket. Han kan bli hård i magen av sin medicin emellanåt, annars har han inga stora besvär av sin medicin.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

misty89
2010-01-11 18:01
#3

tog ergenyl ett tag när jag gick i grundskolan, men idag tar jag topimax och lamictal.
morgon : 300 mg lamictal + 100 mg topimax
Kväll: 300 mg lamictal + 150 mg topimax

biverkningarna är minskad sexlust och dålig hy ibland.Skrikandes

Mirjami-78
2010-01-16 00:48
#4

Min son får Ergenyl 300 mg tabletter. Ändå har han ju haft anfall i mellan.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

misty89
2010-01-16 02:38
#5

ergenyl var en av dom första medecinerna jag tog. tog det på morgon, eftermiddag och kväll.

linda86
2010-05-12 22:09
#6

Har tagit ergenyl i många år men fick byta till lamictal då man ej ska försöka bli gravid då man äter ergenyl.e tydligen farligt för fostret. Både ergenyl och lamictal gör så att jag mår illa på morgonen.någon mer som har detta problemet? jag gick upp när jag åt ergenyl me.inte bra för självförtroendet å självkänslan..

Annons:
[iurochskur]
2010-05-13 09:47
#7

Jag äter tegretol 200mg och jag har fått biverkningar: Trötthet, yrsel, blåsor på tungan, depression (antar det eftersom jag gråtit och känt hopplöshet två mornar denna vecka).

Hoppas det går över snart.

[per50]
2010-05-13 11:11
#8

Tröttheten bör snart gå över, om man inte tar för tätt, yrsel får man leva med det ingår i biverkningarna.

Men blåsor har jag faktiskt aldrig varit med om själv, depression tror jag är ett av biverkningarna. gråten och hopplösheten ingår säkert i depressionen.

Vi hoppas verkligen att det går över snart för dig, och att du ska känna dig piggare, att gå omkring och må dåligt är ingen höjdare.

mona43
2010-05-13 17:43
#9

Det är jobbigt att vara sjuk, så det är inte konstigt att man blir deprimerad, jag har själv fibromyalgi och ständig värk som begränsar min vardag, jag är deppad emellanåt, det är mycket som följer med en sjukdom, både arbetslivet och det sociala livet påverkas, måste man dessutom vara hemma ofta så förlorar man inkomst, så det är mycket omkring en som inverkar på humöret.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
2010-05-14 14:49
#10

Till per50,är du säker på att det är tegretolen som driver dig ur sängen på nätterna?Om du är 50 år som din signatur så är du i prostataåldern då vi gubbar börjar gå upp både  en och två gånger varje natt.Något som är helt normalt och kommer med stigande ålder oavsett sjukdommar eller mediciner.

[per50]
2010-05-15 17:13
#11

Jag har testat mig och det var inte prostata, utan det är medicinen.

Nordann
2010-05-15 18:49
#12

Dottern med epilepsi har ätit Tegretol i 15 år nu och hon är såklart trött av medicinen.Hon har provat hur många olika som helst,senast Vimpat som tilläggsmedicin men den sätter vi ut nu eftersom hon blivit så yr att hon ramlar för ingenting och vi tycker inte hon kan ha det så.Så det kommer fortsätta vara Tegretol och så vagusnervstimulatorn plus akutmedicinerna Stesolid och Epistat,fast dem brukar vi inte behöva använda som tur är.

mona43
2010-05-15 23:00
#13

De flesta får nog prova olika mediciner innan de hittar något som fungerar, det är ju så individuellt hur man reagerar på dem.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
misty89
2010-05-26 15:34
#14

morgon: 300 mg lamictal + 100 mg topimax
kväll: 300+ 150

tidigare har jag tagit: sabrelex, argenyl, keppra m.m
haft epilepsi i 16 år och har det fortfarande.

[per50]
2010-05-26 16:06
#15

#14 Känner du någon skillnad, när du har bytt medicin?

misty89
2010-05-26 23:10
#16

#15 jag hade keppra när jag gick i högstadiet. men sedan så märkte jag/vi att min koncentration försämrades, vilket var väldigt tråkigt, för denhjälpte rätt bra mot anfallen.

sen så tog jag sabrilex i flera år i låg-mellanstadiet. men vi upptäckte till sist att det var på grund av den som jag blev överviktig. så då gjorde jag en kraftig diet och bytte medecin…

goldenmatten
2010-06-06 04:46
#17

Jag äter Lamotrigin actavis (150mg dagligen) sedan tre månader, min läkare trodde att den skulle funka bäst och jag kan då inte klaga! Helt fri från alla slags anfall hittills, och inga biverkningar (förutom ev trötthet första tiden, men jag kan inte säga säkert om det verkligen hade med medicinen att göra).

mona43
2010-06-08 20:31
#18

#16 Vad synd att Keppra och Sabrilex inte fungerade, hur tycker du Lamictal och Topimax fungerar, får du några anfall eller känningar?

#17 Vad skönt att medicinen hjälpt dej att bli anfallsfri.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

misty89
2010-06-10 23:14
#19

jag fick frånvaroatacker och anfall nästan varje dag  innan jag opererade mig…fick anfall på nätterna också…det tog 2-3 år innan alla tester inför operationen var klar. det var väldigt jobbigt när jag fick mina frånvaroattacker under skoltid. hände att jag somnade på lektionerna, för det tog så mycket av min energi.

mona43
2010-06-20 16:31
#20

Slipper du helt frånvaroattackerna och anfallen nu efter operationen?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
subtitle
2010-07-12 04:07
#21

När jag fick första symptomen som utvecklades till ett grand mal för snart åtta år sen började jag med Tegretol, av denna medicin fick jag stora vita fläckar över hela kroppen (pigmentförändringar). Slutade med medicinen och min läkare fick för sig att jag hade nog migrän, gav mig medicin för det istället vilket resulterade i att jag fick ytterligare anfall. För snart 6 år sen hittade jag "rätt" och har nu ätit Lamictal 150mg dagligen sedan dess. Har inte märkt av några direkta biverkningar och har inte haft ett anfall sedan jag började med Lamictal (6 år nu i Oktober).

[per50]
2010-07-12 10:44
#22

#21 Det låter bra att du har hittat din rätta medicin och att du har fått vara anfalls fri.

Kickan90
2010-07-12 17:34
#23

Jag har haft epilepsi sedan jag var liten, dagis åldern.
min mamma tyckte att jag var frånvarande ganska mycket och sökte upp läkare, de kom fram till att jag hade den lätta graden utav epilepsi. Har provat en massa olika mediciner (både flytande o piller) men de flesta gjorde min frånvarande och lätt aggressiv. Tyvärr så förstår inte alla föräldrar att medicinen utav epilepsi påverkar oss på olika sätt, barnen sa att så var bara jag medans föräldrarna inte alls uppskattade detObestämd

Men men, nu är jag snart 20år och sen jag har haft en jätte tur att aldrig ha fått anfall mer än att jag kan stirra, men detta gick bort när jag fick en passande medicin, får övningsköra nu och längtar tills mitt körkort kommer :)

min grad är petit mal och jag tar ErgenylSkrattande

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

mona43
2010-08-19 02:44
#24

Det är vanligt att omgivningen inte förstår, oftast har de ingen eller liten kunskap om hur det fungerar och hur medicinen påverkar en. Det borde vara obligatoriskt att föräldrarna och andra omkring en får mera matnyttig information när man får sin epilespi, inte bara om epilepsin i sej, utan hur man påverkas på olika vis i vardagen, då finns det säkert en större chans att de kan vara till mera hjälp och stötta bättre. Man behöver verkligen en omgivning som stöttar en.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Kickan90
2010-08-19 12:09
#25

Ja precis, men jag tycker att alla föräldrar oavsett om man har epilepsi eller ej ska få veta mer om sjukdomen och hur de olika medicinerna kan påverka en.

men jag är glad att jag inte har anfall och folk blir ganska häpna när jag säger att jag har epilepsi.
men har hittat en kille och vi firar snart 3år =)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

mona43
2010-08-19 23:52
#26

Jag håller med dej, det behövs mera information om epilepsi överhuvudtaget, många har en massa fördommar om just epilepsi, som gör att de blir rädda och får en felaktig uppfattning.

Min 15 åring har aldrig haft ett rejält anfall, bara frånvaroattacker, ingen kan ana att han har epilespi om de inte träffar honom när han har en attack

Grattis! till 3 års firandet, ni får passa på att unna er något riktigt festligt tillsammans den dagen. =)

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
2010-09-06 12:44
#27

Äter fortfarande tegretol och mina biverkningar är:

Superdåligt minne, glömmer att ta medicinen i tid trots att jag har ett larm som påminner mig. Hatar och glömma av det, för missar jag en tablett och tar den försent så blir jag dålig och får domningar samt frånvaroattacker.

Minnet är det som skrämmer mig mest…att inte komma ihåg enkla saker. Sen är det att jag påverkas massor av att inte minnas och jag får förlita mig på min make 100% när jag har dåliga dagar.

Trött är jag nåt enormt. Har svårt att ta mig för att storstäda exempelvis, tröttheten ligger som en dimma över och runt mig hela tiden. Känner mig faktiskt hopplös när jag inte orkar saker som förr.

Funderar ibland på att lägga undan pengar och låta någon städa åt mig…haha…nej då. Maken får ordna en del av det med.

Annons:
mona43
2010-09-11 12:40
#28

Jag känner igen detta såväl hos Per, vardagen för hela familjen påverkas väldigt av hur han mår.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
2010-09-11 12:42
#29

#28 Ja, min make och mina barn får nog stå ut med en del. Jag är glad att min man är så förstående.

[per50]
2010-09-12 10:54
#30

#29  Jag har alltid känt mig trygg att jag har Mona vid min sida.

Helena2
2010-10-07 14:13
#31

Jag tar tegretol mixtur och ergenyl dosgranulat. Har svårt att svälja:)

Biverkningar är främst magen. Lös i magen som i värsta fall sitter i hela fm. Men även trötthet och att jag är "borta" i hjärnkontoret.

Tur man har maken som nästan får agera lite ledsagare.

Jag har även gått upp i vikt! Inte kul….

Jag har petit mal. Lider även av fibromyalgi.

[iurochskur]
2010-10-07 16:25
#32

Hmm…kanske beror min viktuppgång på tegretolen då. Har ökat 4.5 kg i vikt.

mona43
2010-11-13 12:03
#33

Vilka mediciner tar ni? och hur tycker ni att dom fungerar?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

HW1962
2011-01-15 19:10
#34

Tar Fenantoin sedan ca 22 år tillbaka. Är anfallsfri och har inga biverkningar (förutom ngt ömtåligt tandkött). Det är dessutom en medicin med mkt lågt pris jämfört med tex lamictal.

Är därför lite fundersam varför ingen annan här verkar gå på denna medicin?… (Det enda skäl jag kommer på är att Fenantion ej rekommenderas till yngre kvinnor, med tanke på graviditet)

Annons:
mona43
2011-01-16 00:14
#35

De medicner som jag knner till är ergenyl och tegretol. Eksem och klåda har jag hört man kan få.

Låter bra att Fenantoin är billig, vilket sällan mediciner brukar vara.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Anja87
2011-01-30 17:45
#36

Hejsan allihopa! Sökte mig hit då jag har haft epilepsi i 13 år sedan 12 års ålder (började redan vid 10 år men diagnos fick jag först efter närmare tre år). Då hade jag "bara" petit mal, men mina två läkare framkallade i princip grand mal - genom att byta mediciner i snitt EN GÅNG I MÅNADEN under ett helt år. Har testat alla möjliga mediciner, Lamictal, Keppra osv. Nu har ja 3m Iktorivil & Neurontin 300mg*3 & för sömnen Valdoxan 25mg. Verkar som att jag har starkare mediciner?

Nån mer som har grand mal kanske också bhövt byta medicin om & om igen? Vore tacksam för lite råd om fungerande mediciner som inte är benzodiasepiner?

Tack på förhand!

mona43
2011-01-30 21:30
#37

Det låter jobbigt att behöva byta medicin så ofta som du fick göra. Hoppas någon känner igen sig i dina problem, och kan ge tips och råd.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

edi
2011-05-26 21:17
#38

hej…min son är 6 månader har infatil spasm..han fick diagnosen när han var 2 månader i början tog vi sabrilex och då var han krampfri i 2 veckor..men sen blev bara värre..flera gånger om dag fick han kramper rätt så stora…nu får han spruter synacten för bryta kramperna..ham tar även tegretol,,,men dem vill bytta den mot keppra..så undrar jag vad har vi att framför oss…kan han bli normal..jag menar lära sig prata ..gå osv…jag behöver alla tips och råd uppskatar verkligen…mvh

Kickan90
2011-05-26 21:41
#39

#38 hejsan

tyvärr kan det ta väldigt lång tid innan dom hittar en medicin som passar din son. men när dom väl hittar en medicin han går bra på så kommer han att lära sig gå m.m. det kanske bara tar en extra tid men det kommer att komma :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

mona43
2011-05-27 20:38
#40

Håller med dig Kickan, det kan ta en tid innan medicinen ger verkan, men då allt stabiliserats så kommer han att må bättre och få mera styrka i sin lilla kropp.

Så blev det för min son, han hade säkert epilepsi ända från födseln, men det utreddes inte förrän han var runt 2-3år gammal. När medicinen började göra nytta blev han mera vaken och orkade på ett annat vis med et mesta omkring sig.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

edi
2011-05-28 15:46
#41

tack allihop….det hoppas jag att han gör det eftersom han bara sover nu men är vacken på nätterna…vi är lite oroliga…hoppas på det bästa..infatil spasm är det svåra epilepsi som är svår att behandal och dem sa att det måste ligga ett större sjukdom i boten men dom hittar inget..kanske den visar sig senare i han ålder så man är orolig hela tiden och kommer vara i många år…

Annons:
mona43
2011-05-28 16:28
#42

Förstår såväl din oro för din son, som förälder vill man ju sina barn allt väl. man skulle till och med vilja ta över deras probleem så de i stället fick vara friska.

Du är alltid välkommen att skriva här på sidan om det du funderar över eller om du bara vill prata lite.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

silverhuldra
2011-06-18 16:28
#43

tegretol retard 200 mg 1+1, har inga biverkningar som jag direkt kan koppla till medicinen. Har tinnitus som ev kan påverkas negativt av den dock.

Mvh. Silverhuldra

[iurochskur]
2011-06-18 17:24
#44

Ska börja med Lamotrigin på Tisdag, så då återkommer jag hur dom fungerar för mig.

#43 Vad bra att du inte fått många biverkningar av Tegretolen.

silverhuldra
2011-06-18 18:42
#45

#44 Det kan ju bero på att jag har en låg dos, läkaren som jag träffade i U-a för många herrans årsen sa att jag hade låg kramptröskel och det var därför jag fick gran mal anfall i genomsnitt vart 4 e år.

Mvh. Silverhuldra

[iurochskur]
2011-06-18 18:57
#46

#45 Oki. Äter du en tablett morgon/kväll? Har för närvanade samma dos som dig. Får kasta en hel kartong med tegretol 200mg nu p.g.a medicinbyte.

silverhuldra
2011-06-18 19:03
#47

japp, en på morgonen och en på kvällen.

Mvh. Silverhuldra

Jonas77
2012-06-06 16:43
#48

Hej :)

Jag äter Tegretol retard 200mg, jag har ätit det sen slutet av 90-talet

Jag får fått lite lever påverkan men inget akut farligt, tappat hår, fått eksem typ seborrè/mjälleksem. Ibland får jag grumlig syn.

Sen har jag svårt att sova och är ganska seg, trött mer än vanligt

men allt behöver ju inte bero på tegretol

Jonas

Annons:
[per50]
2012-06-06 16:53
#49

#48 Jag tar också Tegretol retard 200 mg, och några av biverkningarna som du beskriver

Jag har ätit Tegretol sedan 2001.

/Per

mona43
2012-06-06 16:56
#50

Min son tar Ergenyl (osäker på styrkan) sedan många år tillbaka.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Jonas77
2012-06-06 19:02
#51

hej mona Jag åt ergenyl innan jag fick tegretol men slutade du med eftersom jag gick upp i vikt på den

hej per vad fick du för eksem, typ mjälleksem, hur mkt äter du? jag äter 3 morgon och tre kväll a`200 mg

jonas

[per50]
2012-06-07 12:23
#52

Jag fick Psoriasis när jag fick min epilepsi, jag äter just nu 1 på morgonen och 1 på kvällen. Äter du 6 tabletter om dagen, då måste du ha svår epilepsi.

Jonas77
2012-06-07 19:11
#53

jag hade grandmal senaste -99 men varje gång jag ska dra ner på medicinen så känner jag av det. det blir något psyk. tror jag

[per50]
2012-06-08 11:57
#54

Mtt två första anfall var grandmal..

R&Smatte
2012-06-08 13:42
#55

Jag ska väl uppdatera igen:

Jag äter nu Lamotrigin 100mg morgon och 100mg på kvällen. På morgonen tar jag även 50mg Lamotrigin ratiopharm. Varför jag får två olika laotrigin vet jag inte. Men vi får se om detta fungerar bättre eftersom jag innan dos ökningen fick nya anfall i form av troliga jacksson anfall.

Annons:
mona43
2012-06-08 16:16
#56

De olika Lamotrigin doserna på morgonen kompletterar säkert varandra, samt förhoppningsvis slipper du dina anfall.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

joakim_findell
2012-06-15 23:22
#57

jag heter joakim och tar topimax 200 mg på mrg och 200 på kv + zonegran 200 mg på mrg + 200 på kv mot epilepsi

mona43
2012-06-16 00:10
#58

Välkommen till oss Joakim, hur tycker du att medicinerna fungerar för dig?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

iza_linda
2012-08-08 22:24
#59

Hej, första gången här. Min son på 6 år har epilepsi och tar Absenor 2ml, morgon och kväll. Är det någon annan som tar det här, hade vart intressant att höra om ev biverkningar. Den biverkning som jag vet är att han går upp i vikt.

mona43
2012-08-08 23:09
#60

Ni kanske skall prata med läkaren om det går att byta till en annan medicin.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Salmela
2012-08-12 20:42
#61

Jag tar Lamotrigin på morgon och kväll. Jag har inte haft några biverkningar och har varit hanfalls fri i ett år.

http://minnasalmela.bloggsport.com - Min blogg på svenska och finska

mona43
2012-08-14 00:37
#62

Det låter bra, fick du pröva andra mediciner innan?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Salmela
2012-08-15 19:34
#63

Jo det gjorde jag. Den första var sån som jag mårde illa av och den andra hadde för många biverkningar. Jag kommer inte bara ihåg vad medicinerna hette eftersom det var länge sen. Jag har använd dom här nya i ca 4 år.

http://minnasalmela.bloggsport.com - Min blogg på svenska och finska

gulochi
2012-08-17 10:08
#64

Per50:

Du äter Tegretol 200mg på morgonen och 200mg på kvällen. Jag undrar vad din "blodkoncentration" ligger? Den ska ju ligga någon stans mellan 20-40.

mona43
2012-08-17 10:53
#65

Jag är hans sambo, han bad om just dessa prover och läkaren sa att allt var okej, även tidigare har inget sagts så allt verkar ligga på en bra nivå.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

gulochi
2012-08-17 13:07
#66

Så han fick inte själva siffran vad han låg på?

Min släkting som äter Tegretot 200mg morgon och kväll ligger på 25 och sköterskan sa att det skulle ligga mellan 20-40. Hon sa även att det fanns utrymme att höja Tegretoldosen om hon behövde. Det var därför jag undrade vad Per50 låg på för siffra eftersom han inte har några anfall med den dosen han äter.

mona43
2012-08-17 22:15
#67

Tyvärr har han inga upgifter om det hemma, men han skulle kunna fråga sin läkare nästa gång vad det låg på.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

gulochi
2012-08-17 23:17
#68

Tack Mona

Tycker att det ger mer information vad blodkoncentrationen ligger på än själva tablettdosen. Sen är det ju inte alla ep-mediciner som man kan kolla så.

Trevlig helg

H.Brage
2013-07-10 15:15
#69

Jag har snart ätit Tegretol Retard i 20 år. Är väl lite trött på biverkningarna men måste äta dem eftersom jag är helt anfallsfri sen jag började ta dem. Jag har fött ett barn för tolv år sen, det gick bra men min oro över missbildningar och annat var väldigt jobbig, jag hade ingen att prata med om det. Jag fick gå på specialist mödravård där de kollade mig och fostret noga. Jag ligger på en bra nivå ang blodkoncentrationen, runt 20 varje gång. Ha en härlig semester!

Annons:
mona43
2013-07-10 18:27
#70

Min make äter också Tegretol och är anfallsfri, han kan ha små känningar men inga anfall. Bra att slippa anfall trots biverkningarna.

Förstår att du oroade dig för barnet under graviditeten, det är självklart att man får stöd om man är orolig för barnet, skönt att det gick bra i alla fall.

Trevlig semester du med och alla andra medlemmar!🌺

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Stephunnie
2013-07-26 19:59
#71

Jag som 15-åring tar Keppra ^^

Ipola
2013-08-29 18:09
#72

Ska snart börja ta Trileptal 600mg, men ska börja smått med en halv tablett morgon och kväll och ska öka varje vecka tills jag kommer upp till 1 och en halv tablett morgon och kväll. Kan återkomma om jag skulle få biverkningar.

Hur många sorters mediciner mot epilepsi finns det? Läste igenom alla inlägg och hittade inte just den jag ska börja ta.

mona43
2013-08-29 22:32
#73

Svårt att veta hur många mediciner mot epilepsi det finns, men det kommer ut nya lite då och då.

Det är jättebra att skriva om den medicinen man tar så andra får veta lite om den.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Murre67
2013-08-30 01:31
#74

Blodkoncentrationen av Tegretol har jag aldrig hört vad den ska vara, intressant. Det ska jag fråga min dr om också, bara för att jag är så nyfiken :-)

Jag har 600 mg Tegretol och 250 mg Keppra morgon å kväll.

Jag har inte haft några större biverkningar av det förutom yrsel och lite rubbad balans till en början..

Kan känna av lite av balansrubbningarna ibland men inte så att det stör..

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

Liinddaaa
2013-09-01 22:18
#75

Jag tar Trileptal, Keppra och Vimpat. Käkar medicinerna i högsta dos och får tyvärr fortfarande frt anfall.

Jag började med Vimpat för ett halvår sedan och har fått biverkningar tremor, sämre minnen, yrsel efter jag käkat och går alltid på toa o kissar minst 4 gången på natten. Sedan jag börjar med Vimpat har mina anfall även blivit störra men dermot upphärt under längre tid än innan. Fast jag skulle ju själv velat ha tre mindre anfall i månaden än ett stort var tredje på grund av min anfall.

När jag började med Keppra för 5 år sedan kommer jag ihåg att jag hade frukansvärda humörsvängningar och mådde riktigt dåligt under lång tid senare när den biverkningen upphört har jag blivit helt personlighetsförändrad. Jag själv märker det inte men mina föräldrar säger och märker det. Men Keppra har ändå hjälp fruktansvärt bra på mig.

Ipola
2013-09-07 23:30
#76

Mina biverkningar från trileptal 600mg är att jag mår illa och för mestadels yrsel, har spytt minst en gång.. Men det var efter min första ökning. Annars så går allt bra :)

Annons:
dennisss
2016-03-06 09:38
#77

Hej

Nu är tråden rätt gammal men läser runt endel och tänkte skriva vad jag tar. Hur går det för alla? Jag är 28 år och fick mitt första anfall för ganska exakt ett år sen, ett grand mal. Som tur var var jag hemma då och tvättade bilen, så ingen fara skedd på det sättet. Åkte till sjukhus (ambulansen kom) som fick diagnosen epilepsi direkt efter första anfallet. Började med Lamictal och fick 200 mg en gång/dag. Efter ett halvår så satt jag i bilen (självklart på passagerarsidan) och fick ett andra grand mal, mycket lättare, men ändå grand mal. Ambulans till sjukhus.

Efter detta togs ytligare ett EEG där det visade sig att min epilepsi hade gått ner väldigt mycket av lamictalet, men nu ville läkaren att jag skulle bli av med det helt (tack) så jag fick även ergenyl att kombinera med lamictalet, så tar även 300 mg på morgon och kväll. Är enbart lite trött, men inget mer (har tillochmed gått Ner i vikt av den)

Klart man funderar på Varför man får anfallen. Första gången hade jag druckit kvällen innan, dvs lite dålig sömn. Och överlag så drack jag rätt mycket då, vin mest. Inte alkoholism, men lite vin på kvällen för ofta även i veckorna hemma (inte hälsosamt naturligtvis såhär i efterhand) Och då även sprit i form av whiskey den specifika kvällen innan anfallet. Efter det slutade jag helt med starkspriten.

Det andra anfallet så hade jag druckit vin kvällen innan på en fest, var väl endel och började rätt tidigt på dagen. På morgonen drack jag söt juice (jag är gastric bypass-opererad så är väldigt känslig för socker) Så när ambulansen hämtade mig andra gången hade jag 4,5 i socker, vilket Egentligen är normalt, men då jag är känsligt så är det väldigt låg för mig, och fick sockerfall precis innan anfallet i kombination med blixtrande solljus i allé. Ingen bra kombo.

Så summa summarum, två anfall som hade alkohol bakom sig och dålig sömn samt lågt socker. Vad gör man? Jo, jag slutade helt med alkohol och tar några öl när det är ytterst speciellt. På fyra månader tror jag att jag tagit 3 öl och mår bättre än någonsin efter att ha slutat med det. Sover bättre, djupare och vaknar pigg. 

Man känner verkligen skillnad när man slutade med det. I kombo tar jag även Omega-3 samt Magnesium då det ska vara bra, speciellt när man tidigare i livet har druckit alkohol. 

Jag mår bra och ska på röntgen i maj/juni igen för att se om det blivit bättre efter ergenylen samt alkohol-stoppet.

Lång text nu, men vill dela med mig.

Upp till toppen
Annons: