Annons:
Etiketttyper-av-anfall-och-vad-utlöser-nya
Läst 4016 ggr
blommi
2009-12-16 10:39

Har han ep?

Hej!

Jag vet inte om det är epileptiska anfall som min son har, men det spekuleras ang det.

Han drabbas av plötslig yrsel, oftast så springer han fram till en och vill att man ska hålla om honom, antagligen för att allting snurrar. Detta håller i sig en kort stund (ett par minuter) och sen kommer illamåendet. Han blir otroligt uppstressad självoch han blir väldigt ledsen,  och det här är riktigt jobbigt för honom.

Vi var hos läkaren och hon hade inte varit med om nåt liknade innan och sa då att det möjligtvis kunde vara nåt epileptiskt. Jag har haft 2 stora anfall och har gått på medicin i 10 års tid men ska trappa ner nu och sluta helt. Är det nån som känner igen nåt av det jag skrev?

Just nu är jag så orolig och mår riktigt dåligt över detta, jag går o väntar på en remiss så att han kan få göra eeg.

Supertacksam för svar!

/Anna

Annons:
mona43
2009-12-16 11:09
#1

Tack för ditt inlägg. Min son har epilepsi, och han kan komma rusande på liknande vis som din son, då kan man också se på ögonen att de är stirriga, han är inte helt vid medvetande heller, men springer både från sängen och tillbaka igen.

Däremot tror jag helt klart han kan vara yr i huvudet ibland, han kan snubbla över sej själv, eller ramla av stolen eller soffan, sådana gånger vill han gärna ha ombonat omkring sej, sitta trångt vid bordet, så bordet nästan är inne i magen, han gillar också att kila in sej bakom ryggen på mej, eller ha trångt på annat vis.

Men vissa saker kan ju till viss del bero på hans autism, han klagar ofta på ont i huvudet också, svårt att veta om han blir illamående eftersom han inte pratar så bra, men oerhört ledsen blir han.

Efter en stund blir han jättetrött och lägger sej med täcket hårt runtomkring sej.

Min son har inte haft några stora anfall, men har många små anfall dagligen som varar bara en liten stund.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

blommi
2009-12-16 11:20
#2

Hej Mona!

Tack för ditt svar. Det där du skriver om ögonen det känner jag igen, hans blick blir så konstig på nåt vis.

Det som är så otäckt i alltihop är att det hela började kort efter han fick sin vaccinationsspruta. Men jag måste försöka släppa den tanken, att det skulle ha med det att göra. Jag tror tyvärr att risken är större att han har nån form av ep, med tanke på att jag oxå har det.

Men din son har anfall varje dag sa du?

Hampus beskriver det som att väggarna "liksom åker ifrån honom och åker längre bort". Han har svårt att fokusera och han säger att vi oxå känns långt borta. Det blir som sagt bättre inom några minuter och då mår han bra igen.

mona43
2009-12-16 11:48
#3

Ja Markus har sådana attacker varje dag, men attackerna kan yttra sej lite olika varje gång för honom, men han blir alltid stirrig med stora pupiller, och är frånvarande en liten stund. Han kan också bli strulig, skratta omotiverat och på ett underligt vis, eller skrika till hjärtskärrat under anfallet eller strax innan.

Hur Markus upplever yrseln är ju svårt att veta, men han kan plötsligt bli stående och hålla i sej i väggen eller så, sedan piggnar han till, han kanske har liknande upplevelser som din son.

Markus har också fått sin spruta, men man får försöka oroa sej för hur den påverkar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

blommi
2009-12-16 14:13
#4

Men är Markus kontaktbar när han får sina anfall? Vi kan prata med Hampus när det händer men det går liksom inte att lugna honom, han stampar gärna med fötterna och håller sig för ögonen.

mona43
2009-12-16 17:58
#5

Nej han är inte kontaktbar när han blir stirrig. Brukar Hampus svara redigt då ni pratar med honom?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

blommi
2009-12-16 18:28
#6

Nu när jag tänker på det så…är han nog inte riktigt det. Han är liksom så uppe i varv, vill bara att vi ska krama honom och rätt som det är så släpper han och springer tex in på toa och säger att han måste kräka. Sen tillbaks till famnen och så håller han på så, sen släpper det och allt blir som vanligt…jättekonstigt…

Annons:
mona43
2009-12-16 20:22
#7

Ja det är lite annorlunda, men det finns ju så många olika varianter av epilepsi också. Men många blir ju också illamående när de har känningar av epilepsi eller skall få anfall, eller blir yr i huvudet.

Hoppas ni så snart som möjligt får göra EEG undersökningen för att få veta vad det är.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: