Annons:
Etikettmediciner-och-första-hjälpen
Läst 6175 ggr
mona43
12/15/09, 9:26 PM

Anfall under medicinering

Orsakerna kan vara många:

Diagnosen epilepsi är helt enkelt felaktig.  Olika typer av attacker påminner om epilepsi anfall, lågt blodsocker, svimning, olika hjärtsjukdomar, cirkulationsstörningar i hjärnan av små blodproppar, migrän, yrselattacker, abstinens vid missbruk, panikångest liksom så kallade psykogena anfall är några exempel.

Man kan ha fått fel sorts medicin mot den typ av anfall man har.

Doseringen kan vara för låg. Eller bero på felaktig ordination, för snabb ändring eller avslutning av medicineringen. Vanligaste är att man har glömt att ta en eller flera doser.

Doseringen kan vara alltför hög. Detta kan konstigt nog medföra ökad anfallsfrekvens.

Vissa saker kan framkalla anfall, trots att medicinen är rätt doserad. Stor sömnbrist eller trötthet, fysisk och psykisk stress, feber, menstruation, alkohol, blinkade ljus eller hårdbantning är några exempel på detta.

Även en välinställd medicinering ger inte full garanti för anfallsfrihet under sådana omständigheter. Det är därför viktigt att försöka undvika dessa orsaker eftersom de kan provocera fram nya anfall.

Hur har det fungerat för dig med medicineringen? Berätta gärna

Källa: Frågor & svar av Birthe Borre

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Gnici
12/19/09, 4:48 PM
#1

Ja, som jag har skrivit förut om min dotters ep, så har hon haft anfall TROTS olika preparat och dosering samt trots en operation som ett åring. Så medicinering är ingen garanti för anfallsfrihet. Men kanske min flicka är ett "extremfall". På hennes senaste EEG (sömn) visade det sig att hon fortfarande har konstanta epileptiska "störningar".

Hon ÄR också känslig för just en del av det du skriver om, för mycket TV tittande, för lite sömn, för mycket intryck utifrån mm.


mona43
12/19/09, 5:18 PM
#2

Min son har inga stora anfall, han äter medicin, men ändå påverkas han av sin epilepsi så oerhört mycket i sin vardag. Det är kanske extra svårt i endel fall att hålla epilepsin i chack, trots olika behandlingar och operation. Det verkar vara vanligt att man är känslig på olika vis när man har epilepsi.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Gnici
12/20/09, 12:52 PM
#3

Ja det kanske är så. Jag har inte så stor erfarenhet av andra med ep och hur anfallen ter sig trots medicin och hur känsliga de är av yttre stimuli.


Nordann
1/16/10, 8:23 PM
#4

Det finns rätt många med svårbehandlad epilepsi,det är när man får anfall trots att man äter en eller flera mediciner eller får annan behandling.

Jag har en dotter med svårbehandlad epilepsi,hon har provat alla möjliga mediciner och andra saker.Nu får hon Tegretol och så har hon en vagusnervstimulator (VNS).Trots det har hon en del anfall,de stora nästan alltid i sömnen och vi har lärt oss leva med det.Dottern är nu 18 och har haft epilepsi sedan hon var 3,det blir några år.

mona43
1/17/10, 5:38 PM
#5

Min son, och sambon Per har inga stora anfall, men de påverkas ändå enormt av sin epilepsi, sonen har många små frånvaro attacker dagligen, då han blir stirrig en stund, det rycker lite i kroppen, eller så ramlar han bara omkull, eller skriker till.

Innan en sådan attack är han ofta orolig eller aggresiv, och klagar på huvudvärk eller magont. Efteråt är han ofta enormt trött.

Min sambo får huvudvärk, blir trött och vill dra sej undan, minnet påverkas, han glömmer saker, endel gånger svarar han inte när man pratar, eller också glömmer han sej mitt i en mening eller när han tänkt göra något.

Visst är de stora anfallen jobbiga, men de små anfallen, eller känningarna påverkar mycket det mesta i vardagen

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: