Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 1771 ggr
[SvenA]
11/13/09, 6:28 PM

Vad ska vi äta i dag ?

Om man har ett funktionshinder och behöver ledsagarhjälp för att komma till affären och handla det man vill äta så kan man glönna bort dett för man får inte ledsagning för dett i de flesta kommunerna i Sverige

Annons:
mona43
11/13/09, 7:33 PM
#1

Ja det är inte lätt att hitta något att äta i skåpen om man inte ens skall kunna få chansen att få hjälpen att handla hem råvarorna.

Samhället menar att man skal bo hemma så länge man bara kan, men viss hjälp för att klara vissa saker bör man få, de flesta vill klara sej själva så långt det går, man ber ju inte om hjälp i onödan.

Vissa affärer brukar erbjuda hemkörning av varorna som man ringt och beställt, till en rimlig summa. Men vill man handla själv, så skall man kunna få hjälp med det också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

DesK
11/13/09, 7:54 PM
#2

För mig är det en självklarhet att varje människa måste få möjlighet att handla sin egen mat. Detta innebär att jag med glädje skulle hjälpa någon som till exempel är synskadad för att den samme ska få handla sin mat själv.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

mona43
11/13/09, 9:05 PM
#3

Det är ju en social bit också att få komma ut bland folk och inte bara sitta hemma innanför husets fyra väggar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
11/14/09, 12:20 AM
#4

Det är just det att man vill handla mat som är begränsningen

Man ka få ledsagning till annat det är bara matinköp man inte kan få det

[Tassy]
11/14/09, 2:32 PM
#5

Finns det någon ideell organisation eller liknande dit man kan vända sig om man vill hjälpa till?

Hur kan man gå till väga som seende som gärna ställer upp där det behövs? Vart vänder man sig?

[SvenA]
11/14/09, 3:10 PM
#6

Det finns mig veterligen inga sådaba organisationer

Det är en mänsklig rättighet att hunna få denna hjälp via kommunerna och Sverige har skrivit på FN konventionen om mänskligarättigheter och lovat att följa den så detta är et brott mot FN konventionen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Tassy]
11/14/09, 3:26 PM
#9

Okej.

Det är väldigt synd att det ska behöva vara såhär.

[SvenA]
11/14/09, 3:31 PM
#10

Det är inte bara synd det är en ren skandal helt enkelt

mona43
11/14/09, 8:40 PM
#11

Håller med dej Sven. Tänk om affärerna kunde ha speciella personer som hjälper folk med att hitta varor och packa ner dem i påsar, kanske till och med hjälpa till att bära ut dem till bilen, affärerna skulle på så vis få ett extra gott rykte bland folk, det tjänar de ju på.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

DesK
11/14/09, 8:46 PM
#12

#11 Jag instämmer med dig, men vet också att ett sådant sytem tyvärr inte fungerar. Det är många gånger bättre med en personlig ledsagare.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SvenA]
11/14/09, 10:39 PM
#13

Det gäller först att hitta till butiken det är där det stora problemet ligger

Annons:
mona43
11/14/09, 11:55 PM
#14

En personlig ledsagare skall man bara få vad man än skall göra ute i samhället, varför skall komunerna vara så hemskt inskränkta och tröga?

De satsar mångmiljonbelopp på allt möjligt, men glömmer den enskilde medborgare.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
11/15/09, 10:09 AM
#15

Detär så att all skarrefinanserad välfärd är lönsam det finndet flera utredningar om

[SvenA]
11/16/09, 1:58 PM
#16

Här kommer lite information ur FN konventionen

Artikel 19 Rätt att leva självständigt och att delta i samhället

Konventionsstaterna erkänner lika rätt för alla personer med funktionsnedsättning att leva i samhället med lika valmöjligheter som andra personer och ska vidta effektiva och ändamålsenliga åtgärder för att underlätta att personer med funktionsnedsättning fullt åtnjuter denna rätt och deras fulla inkludering och deltagande i samhället, bl.a. genom att säkerställa att

a) personer med funktionsnedsättning har möjlighet att välja sin bosättningsort och var och med vem de vill leva på lika villkor som andra och inte är tvungna att bo i särskilda boendeformer,

b) personer med funktionsnedsättning har tillgång till olika former av samhällsservice både i hemmet och inom särskilt boende och till annan service, bl.a. sådant personligt stöd som är nödvändigt för att stödja boende och deltagande i samhället och för att förhindra isolering och avskildhet från samhället, samt

c) samhällsservice och anläggningar avsedda för allmänheten är tillgängliga på lika villkor för personer med funktionsnedsättning och svarar mot deras behov.

Artikel 20 Personlig rörlighet

Konventionsstaterna ska vidta effektiva åtgärder för att säkerställa personlig rörlighet med största möjliga oberoende för personer med funktionsnedsättning, bl.a. genom att

a) underlätta personlig rörlighet för personer med funktionsnedsättning på det sätt och vid den tid de själva väljer och till överkomlig kostnad,

b) underlätta tillgång för personer med funktionsnedsättning till hjälpmedel av kvalitet och andra former av assistans och annan personlig service, inklusive genom att göra dem åtkomliga till rimlig kostnad,

c) erbjuda personer med funktionsnedsättning och berörd personal utbildning i rörelseteknik, samt

d) uppmuntra tillverkare av hjälpmedel att beakta alla aspekter av förflyttningsbehov för personer med funktionsnedsättning.

mona43
11/16/09, 2:21 PM
#17

Tack för de viktiga informationen Sven, en konvention som tyvärr inte efterlevs som sej bör.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
11/16/09, 3:13 PM
#18

Den här biten av konventionen kan vara bra att ha om man har behov av hjälp

Jag har hela konventionen på Word

Det gäller nu för oss att använda den ordentltg

i alla samanhang

Den här delen är ny för i år Sverige har den sedan i april i år

Och nu ska den följas

Upp till toppen
Annons: