Annons:
Etikettgod-mat-för-hälsan
Läst 10937 ggr
mona43
12/3/09, 10:25 AM

Bra mat för hälsan och plånboken

När man fått en sjukdom brukar det vara vanligt att man måste se över sin kost för hälsans skull. Att äta rätt är viktigt för alla, både med och utan epilepsi

Här är man välkommen att bidra med goda recept av olika slag, något smaskigt vegetariskt, eller andra goda recept, både till vardagen och till festen, receptet skall hellst vara bra för hälsan. Även olika recept på gott och nyttigt bröd är välkomna.

Har ni även något bra recept på billig mat, och på bröd när börsen är tom, så dela gärna med er av det också

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
12/11/09, 10:29 AM
#1

Någon som har ett gott recept att dela med sej av? som samtidigt är nyttigt och bra för kroppen? Eller kanske något gott brödrecept på fikabröd eller matbröd.

Något till både vardagen och festen, även något lättlagat men nyttigt och gott. Glad

Så dela gärna med er av era favoriter!

Funderar också om ni har något bra recept på julgodis? Gärna snabblagat då barnen är otåliga (även mammaSkäms) på att få smaka lite.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
3/9/10, 8:40 AM
#2

Frågar igen om någon har ett favoritrecept att dela med sej av? både av det nyttiga och onyttiga slaget? Både till vardags och till helg.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
3/10/10, 12:55 AM
#3

Jag gör lassange här hemma på följande sätt.

Steker nött färs i en panna. Tillsätter passerade tomater ca 500g och ca 5 dl vatten. Man kan även hälla i lite mjölk, mattlagningsgrädde eller något annat liknande som man brukar använda. Sedan krydda efter det man vill. Låta det hela så koka en liten stund. Sedan varva denna sås med lassange plattorna i en form. Grädda i ugnens nedersta del och lägg på riven ost i ca 200 grader till plattorna känns mjuka.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
3/10/10, 1:13 AM
#4

Tack för receptet. Lassagne är jättegott och enkelt att laga tilll. Rivna morötter är jättegott till.Tungan ute

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
3/10/10, 10:48 AM
#5

Jo det låter toppengottSkrattande

sjurelv
1/20/11, 12:16 AM
#6

Julmarsipan
250 gram mandlar
1 - 2 äggvitor.
Ta skinnet av mandlorna, och låt dom törka över natten på et papir.
Ha dom i en food processor med kniven på, och ha dom der i minst 5 minutter på högste effekt.
Ta de mosade mandlorna ut av food prosessorn, och bland i hop tills en klump, och la stå i kylen i minst 2 timor.
Kjevle ut tills marsipanlokk, marsipankulor, eller lag figuror.

Med vänliga hälsningar
Fru Lisa Sjurelv
http://vlchf.no

Annons:
[iurochskur]
1/21/11, 9:34 AM
#7

Linsgryta:

http://receptfavoriter.se/recept/linsgryta.html

Jag brukar äta detta.

mona43
1/22/11, 12:09 AM
#8

Tack för recepten, de måste absolut prövas!Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
1/22/11, 12:14 AM
#9

Kom gärna med flera av era favoritrecept!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
3/6/11, 10:36 AM
#10

Dela gärna med er av era favoritrecept, gärna något gott som ger en behövlig energikick, nu då man är lite trött på vårvintern.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

sjurelv
3/14/11, 10:01 PM
#11

äggmjölk (eggmelk), recept se vlchf.no

Om man er trött på vinteren beror det på brist på vitamin D.
Om man är glømsk, äter man för lite mättat fett.
Kokosfett och modersmjölk förebygger och lindrer disse sjukdommarna.

Med vänliga hälsningar
Fru Lisa Sjurelv
http://vlchf.no

mona43
3/15/11, 12:24 PM
#12

Tack för tipsetGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
5/15/11, 3:15 PM
#13

I bland är fantasin dålig när det gäller mat, man lagar till samma mat av ren slentrian. Här får man gärna dela med sej av sina egna egna favoritrecept,

kanske något uppiggande och smaskigt, något både gott och energigivande, kanske något nyttigt du bakat.

Någon god och nyttig efterrätt. Kanske någon variation på någon vardagsrätt som är lite annorlunda. Både lättlagat och långkok.

Har ni tips om någon bra maträtt när kassan är skral är även det välkommet. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[Traveller]
5/16/11, 10:35 PM
#14

Aubergintårta:En smakrik hälsosam grönsaksrätt som tillbehör till grillat eller stekt kött med ursprung i Australien,kan tyckas omständig men belöningen ges vid serveringen.

En Aubergin,två paprikor,en liten gul lök plus en liten röd lök,ett par skivade eller krossade vitlöksklyftor,två välmognade tomater,urkärnade gröna oliver efter eget tycke (10 st).Olivolja o äppelcidervinäger eller pressad färsk Lime.

Skiva Auberginen på längden i 8mm skivor,lägg dom på ett ungsgaller o strö salt över skivorna för att dra ur vattnet ur auberginen.

Rensa paprikorna o ta ur dom,sätt ugnen på 225 grader o häll lite olivolja i en långpanna o baka paprikorna,vänd då o då,paprikorna är färdiga då skinnet börjar släppa.Ta ut paprikorna o låt dom efterkoka i en papperspåse.

Under tiden skivar man tomater o lök o vitlöken plus oliverna tunt,ta en halv deciliter olivolja plus en matsked äpplecidervinäger/lime lägg det skivade i lagen med oregano o grovmald vitpeppar.

När paprikan är mjuk så flår man den o öppnar den för att få en bottensida o en toppsida.Den urvattnade auberginen stekes i olivolja,gärna i en räfflad grillpanna, tills den ser god o mjuk ut.

Auberginen varvas med det skivade o lägges i blandade lager på paprikan med den andra paprikan på topp,använd en rostfri form eller fat med kanter.Packa försiktigt o tryck ihop kakans delar försiktigt.Vätskan som marinerat tomat o lök hälles över,slå in formen i gladpack o låt vila medans köttet grillas,ös då o då.Vid servering skär man det hela i skivor så att alla får en bit.

Tårtan är vacker o aptitlig att se på o smaken ljuvlig,vill man inte ha kött till så är tårtan god för sig själv,rosevin passar till om den serveras som entre.Med kött till så är ett rödvin bättre.

mona43
5/17/11, 11:25 AM
#15

Den måte jag prova, låter jättegott till grillat Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
5/17/11, 11:54 AM
#16

Jo verkligen det låter gott Skrattande

[Traveller]
6/18/11, 11:19 AM
#17

Inventerade frysen nu på morgonen och hittade en halv påskskinka stor som en Mjau kattmatsburk.Perfekt att ha som pytt i panna råvara eller som jag tänker idag rotsakspytt.

Har man inga rester så är en kyld välkokt rimmad fläsklägg som kokat så länge att fett,svål,kött och ben trillat ifrån varandra vilket gör att muskelstrimmorna är jättelätta att hacka till pyttbitar.På höstarna när julslakten pågår brukar fläsklägg reas ut from. slutet av september.Mycket prisvärt.

Rotsakspytt;tärna några morötter några palsternackor en bit kålrot och en bit rotselleri fortsätt med att tärna potatis i proportion med det andra,stek de råa rotsakerna tillsammans i rapsolja lägg dom sedan i en större form för ugnen.Var försiktig med salt då köttet kanske är saltat,grovmalen vitpeppar förhöjer smaken.

Tärna köttet eller vad man nu har och stek det i smör (bäst) tillsätt en eller två hackade lökar mot slutet och blanda sedan i långpannan för efterkok i ugnen.Med stekta ägg och rödbetor vid serveringen så får man en härligt vacker anrättning med fullvärdig smak och en prisklass i det lägre skiktet och en näringsklass i det övre.

Vi har äntligen fått regn drygt 20 mm,alltid något.

[iurochskur]
9/6/11, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Recept från mig. Taget från konsum och såååå gott.

[iurochskur]
9/6/11, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Bild på pytten.

mona43
9/7/11, 11:38 AM
#20

Mums det ser jättegott ut! Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[iurochskur]
9/7/11, 11:43 AM
#21

#20 Det var jättegott. Populärt hos barnen med.

mona43
9/7/11, 11:45 AM
#22

Är chorizon stark eller rökt kanske man kan byta till en annan korv, min mage tål inte för kryddig eller rökt mat.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
9/7/11, 12:06 PM
#23

#22 Jag gjorde denna med vanliga grillkorvar så barnen kunde njuta av maten.

mona43
9/7/11, 12:43 PM
#24

Ok det låter bra, det blir grillkorv till i ställetGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2/2/12, 8:35 AM
#25

Jag brukar göra olika grytor, det kan bli av vad som finns hemma, kanske några äpplen skurna i bitar, givetvis lök, även krossade, passerade eller hela tomater på burk, gärna wookade grönsaker, kanske med fläskkött som man köpt på extrapris eller halva priset, nötkötts kalops, eller köttfärs, sedan kan man ta pasta, ris, mos eller potatis till grytan.

Krydda sedan grytan med sina favoritkryddor, den blir jättegod med tackokryddor tycker jag.

Vilka grönsaker man vill ha i grytan kan man ändra på efter hur de kostar, eller vilka favoriter man har, det går också bra att stoppa i en snutt kött sedan gårdagen som ändå bara ligger där.

Hur mycket gryta man vill göra bestämer man utifrån hur många man är, man kan gärna stoppa ned lite grädde i grytan om man vill, det piffar upp. Det som blir över är gott sedan att finna i frysen Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
3/24/13, 12:58 AM
#26

Petar upp inlägget, är det någon som har ett smarrigt recept på mat eller ett recept på något gott bröd till kaffet eller någon limpa eller så

Vill gärna "förnya" våra recept lite.🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Murre67
8/23/13, 6:07 PM
#27

Om man vill göra brödet lite nyttigare och mer matigt, då kan man byta ut ett par deciliter rågmjöl och ta skrädmjöl istället. Riktigt matigt å så bra för magen. Dock inte alla affärer som för det :-(

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

Annons:
mona43
8/23/13, 11:43 PM
#28

Bra tips, vad innehåller skrädmjöl?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Murre67
8/24/13, 1:13 AM
#29

Det görs på rostade Havrekärnor, det används även till "Nävgröt" eller Motti, det ska serveras med lingon å fläsk. "de kallas även för skråmjöl.  Ett av de få ställen de görs vet jag är i jag tror det heter Stöpafors.

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

mona43
8/24/13, 10:18 AM
#30

Ok, ska kolla i affärerna här omkring om de har det.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
10/17/13, 8:26 AM
#31

Dela gärna med er ar flera recept och tips🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Frejathegurl1
12/6/20, 6:18 PM
#32

Vänta, gör kosten att man får mer anfall?? Visste inte det ärligt talat och min läkare har inte sagt något.

Upp till toppen
Annons: