Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 3678 ggr
monnexs
2009-11-20 00:18

Minne och koncentrationssvårigheter

Hej!

Efter att ha sett Debatt som berörde Uppdrag granskning om elchocksbehandling fick jag mig en tankeställare. De sa att folk som får elchocker kan riskera att få stora minnesluckor. Denna typ av behandling framkallar epileptiska anfall. Är det de epileptiska anfallen i sig som framkallar dessa minnesluckor? Kan tänka mig att detta även borde hänga ihop med koncentrationssvårigheter och andra former av problem…

Jag hade själv epilepsi som barn men tack och lov försvann det i vuxen ålder. Jag hade den mildare varianten så jag fall aldrig ihop men det var ändå ytters obehagligt. När jag tänker efter så följde jag inte alls med i skolan och hade mycket svårt att koncentrera mig samt att minnas. Detta har såleds blivit bättre med åren och idag kan jag studera utan större problem.

Men till saken. Jag har märkt att jag fortfarande ibland har mycket svårt att koncentrera mig. Människor kan prata och jag hör vad de säger men det går på något sätt inte in. Det är mycket viktigt att jag har lugn och ro omkring mig för att kunna prestera optimalt och minsta lilla kan störa koncentrationen.

Trots att jag inte haft något anfall på säkert 15 år och att inte något syntes på senaste EGG-undersökningen så funderar jag på om epilepsin kan satt sina spår och påverkar än idag mina koncentrationssvårigheter (då jag inte har lugn och ro omkring mig dvs)?

Annons:
mona43
2009-11-20 11:48
#1

Kanske händer det något i våran känsliga hjärna när man får elchocker som gör att man riskerar att få epilepsi sedan och minneslukor, koncentrationssvårigheter. Elchocker är säkert också oerhört påfrestande för hjärnan.

Minnesluckor kan man få både av epilepsin i sej, och annars när epilepsin är lugnare mellan varven.

Det är kanske så att epilepsin har satt spår hos dej så koncentrationen är sämre ännu idag trots att du inte har din epilepsi kvar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: