Annons:
Etikettepilepsi-fruktsamhet-graviditet
Läst 3121 ggr
mona43
2009-10-15 11:57

Hemkomsten från BB

Det finns inget skäl att avråda från amning på grund av moderns läkemedelsbehandling. Mängden som barnet får i sej i bröstmjölken är så liten att den inte har någon effekt.

Om modern behandlas med etosuximid. klonazepam, fenobarbiat eller primidon kan barnet i vissa fall bli lite slött. Risken är så liten så man avråder inte från amning ens då. Man skall dock vara observant om barnet är påverkat. Man kan ta blodprov på barnet för att kolla om medicinnivåerna är för höga.

Hemkomsten från BB kan vara ansträngande för alla nyblivna mammor, för mammor med epilepsi kan det innebära extra påfrestningar, och risk för anfall, på grund av bland annat störd sömn.

Pappan har här en extra viktig roll. Han kan förbereda barnet för amningen, för att minska effekterna av störd sömn.

De få mammor som har täta anfall behöver ytterligare stöd, man kan sjukskriva henne så att pappan genom föräldraförsäkringen kan vara hemma och hjälpa till att sköta om barnet.

Källa: En bok om epilepsi författad av barnneurologer, neurologer och kliniska neurofysiologer som representerar specialområden från hela Sverige.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
2009-10-17 16:30
#1

Någon som har erfarenhet av barnafödsel och tiden efteråt med epilepsi?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-10-18 01:24
#2

 Jo det vore trevligt för oss män att få reda på hur det har varit.

Upp till toppen
Annons: