De flesta barn och ungdomar med epilepsi har inte svårare för sig i skolan än vilka andra barn som helst. Men de kan ha inlärningssvårigheter. Det kan innebära speciella svårigheter, om barnet har en hjärnskada och samtidigt utvecklingsstörning.
Inlärningssvårigheter kan också bero på vilka typ av anfall barnet har och hur ofta det kommer. Täta absenser kan till exempel innebära störd förmåga att koncentrera sig och lära sig nya saker.
Om det rör sig om partiell epilepsi kan det vara av betydelse var i hjärnan ursprunget till anfallen sitter. Om det går dåligt i skolan behöver det i en för sig inte innebära att barnet har svårt att lära. Det kan bero på hög frånvaro på grund av anfall, eller på dålig självkänsla eller på att vuxna har lägre förväntningar på barnet av rädsla för att ställa för höga krav.
Har någon ett barn som har svårigheter i skolan på grund av sin epilepsi, då är du hjärtligt välkommen att skriva ner din berättelse här.
Lånad från boken: En bok om epilepsi av Sigrid Blom, klinisk neurofysiolog, Uppsala och Lars Forsgren, neurolog, Umeå med flera.