Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 2857 ggr
[per50]
2009-10-02 17:32

Epilepsi och skolgång

De flesta barn och ungdomar med epilepsi har inte svårare för sig i skolan än vilka andra barn som helst. Men de kan ha inlärningssvårigheter. Det kan innebära speciella svårigheter, om barnet har en hjärnskada och samtidigt utvecklingsstörning.

Inlärningssvårigheter kan också bero på vilka typ av anfall barnet har och hur ofta det kommer. Täta absenser kan till exempel innebära störd förmåga att koncentrera sig och lära sig nya saker.

Om det rör sig om partiell epilepsi kan det vara av betydelse var i hjärnan ursprunget till anfallen sitter. Om det går dåligt i skolan behöver det i en för sig inte innebära att barnet har svårt att lära. Det kan bero på hög frånvaro på grund av anfall, eller på dålig självkänsla eller på att vuxna har lägre förväntningar på barnet av rädsla för att ställa för höga krav.

Har någon ett barn som har svårigheter i skolan på grund av sin epilepsi, då är du hjärtligt välkommen att skriva ner din berättelse här.

Lånad från boken: En bok om epilepsi av Sigrid Blom, klinisk neurofysiolog, Uppsala och Lars Forsgren, neurolog, Umeå med flera.

Annons:
mona43
2009-10-03 17:40
#1

Min son har svårigheter att koncentrera sej i skolan på grund av alla sina frånvaroanfall, det gör honom också oerhört trött.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2009-10-04 01:38
#2

Min son kan vara helt slut efter en skolldag….Kan detta ha med han Epilepsi att göra?  Sedan har han allafal vid ett tillfälle ramlat ihop och sedan vaknat upp mitt i lek och inta alls vetat vad som har hänt.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2009-10-04 10:40
#3

Ja epilepsi kan verkligen göra en trött

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2009-10-04 16:17
#4

Ja då kan det vara förklaringen till sonens trötthet. Sedan tar det nog på krafterna med de stela han har i sina leder, men nästan varje dag när han kommer hem är han super trött och somnar.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2009-10-04 16:54
#5

Det blir nog dubbelt upp för honom, både epilepsin och stelheten som tröttar ut.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: