Annons:
Etikettvad-är-epilepsi
Läst 4245 ggr
[per50]
2009-10-09 10:30

Epilepsi och religion

Flera religiösa förgrundsgestalter har ansetts ha epilepsi, till exempel Paulus, Jeanne d'Arc och Emanuel Swedenborg.

Det finns vittnesbörd från personer som haft starka religiösa upplevelser förknippade med epileptiska anfall.

Mest välkänd är nog författaren Fjodor Dostojevskij, med sin alter ego Furst Mysjkin i romanen Idioten.

En modern författare som beskriver sådana upplevelser är den före detta nunnan Karen Armstrong.

Kända personer med epilepsi

Epilepsi har kopplats till genialitet. Här följer några kända personer som hade epilepsi:

  • Julius Caesar
  • Napoleon Bonaparte
  • Fjodor Dostojevskij
  • Lord Byron
  • Sir Walter Scott

En mycket gammal anfallsbeskrivning

En människa där halsen vrids åt vänster, sträcker ut händer och fötter, ögonen spärras upp, medan fradga flyter från mun och medvetslöshet inträder. Andeutdrivaren menar att sjukdomen är orsaken av Sins hand, månguden (ur en Akkadisk text).

Historiska dokument om epilepsi

Äldsta dokumentet med kliniska beskrivningar om epilepsi härstammar från Mesopotamien.

  • Akkadisk text, 1050 f Kr
  • Persiska Zend-Avesta
  • Egyptiska Edwin-Scott papyrus, 1600 f Kr
  • Babyloniska stentavlor, 2000 f Kr
  • Codex Hammurabi, 2080 f Kr

 Text från boken leva med epilepsi av Anne-Marie Landtblom

Annons:
[per50]
2009-10-18 01:07
#1

Är det någon som vet mera om kändisars epilepsi, så skriv gärna och berätta

mona43
2011-05-16 12:12
#2

Det var nog svårt att ha epilepsi förr i tiden då det inte fanns någon bra medicin, dessutom fanns massor med fördommar om epilepsi. Många med epilepsi dog i tidig ålder.

I min släkt fanns det en flicka 6-7 generationer tillbaka som dog av sin epilepsi tidigt i tonåren. Jag släktforskar och kan se i dödsböckerna vad släkten dog av, och hur gamla de blev, man kan läsa mellan raderna om hur det kunde vara när man forskar.

Verkligen en intressant sysselsättning där man kan lära sig enhel del om hur det kunde vara förr. Numera är det inte svårt att släktforska,det finns många bra sidor på nätet för släktforskare, samt bra material att skaffa.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
2011-05-16 21:57
#3

Profeten Muhamed,islams grundare hade Epilepsi.Tyvär så vågar nästan ingen prata om det då hans trosfränder kan bli mycket irriterade om någon nämner några sjukdomar i samband med deras tro.

[iurochskur]
2011-05-17 08:01
#4

Vilken bra artikel, mycket intressant.

mona43
2011-05-17 11:14
#5

Tänk vad många framståeende personer som har haft, och som har epilepsiGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2011-05-17 11:52
#6

Det är skönt att man inte är ensam om att ha epilepsi

Annons:
Upp till toppen
Annons: