Annons:
Etikettvad-är-epilepsi
Läst 7997 ggr
[per50]
2009-10-20 18:52

Dåligt minne av epilepsi

Många människor har dåligt minne. Detta fenomen är något vanligare hos personer med epilepsi. En del tycker att det är svårt att komma ihåg sådant som nyligen har hänt eller en serie tidigare händelser och upplevelser.

Detta kan bero på epilepsin i sig själv och anfallsaktivitet i de delar av hjärnan som hanterar minnet. I vissa fall kan koncentrationsförmåga och inlärning påverkas negativt av den medicin man tar.

Om man upplever problem med minnet, ska man i första hand vända sig till sin läkare för diskussion om vad som kan göras.

Det finns också enkla knep att använd för att hjälpa minnet på traven.

  • Gör en lista över saker du vill göra varje dag.
  • Ha penna och papper till hands nära telefonen så att du kan skriva ned vem som ringer och sådant som du under samtalet eventuellt lovar att göra.
  • Ha en stor kalender där du skriver in avtalande möten och planerade aktiviteter.
  • Gör anteckningar på arbetet. Många andra gör det. Du kommer att se effektiv ut och behöver inte lämna några förklaringar.
  • Fördela medicin i förväg så att du hela tiden vet om du har tagit den. Ett bra hjälpmedel är en dosett som finns att köpa på apoteket. Det är en ask med separata fack för olika tidpunkter dag efter dag.
  • Använd anfallskalender. Ta med den vi läkarbesök. Om anfallen finns inskrivna kan du och läkaren se hur anfallssituationen har varit sedan föregående besök och om det finns något speciellt mönster i anfallsfrekvensen. Då kan man också säkrare styra behandlingen.
  • Om någon på jobbet eller hemma visar hur en arbetsuppgift kan utföras på ett nytt sätt, anteckna då alla moment. Då är det lätt att kontrollera hur det ska gå till, när du behöver göra det på egen hand.
  • Ett bra hjälpmedel är liten bärbar bandspelare där du kan tala in sådant som du vill komma ihåg.

 Text från boken frågor och svar om epilepsi av Birthe Borre

Annons:
Tatsja
2009-10-22 10:15
#1

Hör det även till att man slarvar med medicin, speciellt när man är tonåring.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-10-22 10:56
#2

Det kan säkert bidra enhel del.

Som tonåring kan man känna sej "less" på sin sjukdom, man vill inte kännas vid den, man vill inte vara annorlunda.

Då är det viktigt att man får förståelse och hjälp i sin vardag, så att man verkligen tar medicinen.

Att omgivningen tänker på att det ofta bero på sjukdomen att man är glömsk  och trött och att skolarbetet blir lidande på grund av sjukdomen. 

Om omgivningen ställer för höga krav blir det en belastning för den drabbade som kan påverka sjukdomen negativt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-10-22 11:11
#3

Jag själv har fått dåligt minne av min epilepsi, till exempel när jag ska ringa till någon myndighet så måste jag skriva upp på ett papper vad jag ska säga, det är väldigt pinsamt och sitta och inte få fram ett ord.

Det är samma med medicin ibland är jag så osäker om jag har tagit det, så jag lagt tabletterna i en dosett för en hel vecka i taget.

Tatsja
2009-10-23 10:25
#4

Fast Jimmy slarvar väldigt, även om medicinen är framlagd. Blir ju rädd att barnbarnet på 3 år ska ta dem.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-10-23 10:55
#5

Har han en dosett ? då ser ni om medicinen är tagen, eller att Sussi lägger fram dem så han får ta dem när hon ser det. Sedan får Sussi lägga i medicinen åt honom veckovis i dosetten. '

Hon kan sedan lägga dosetten högt upp där inte Jossan kommer åt, kanske i något skåp i köket, samma med medicin burkarna. Det finns låsbara medicinskåp att köpa billigt på Clas Ohlson också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-10-24 10:28
#6

Hon lägger dem i en burk, men hittar ibland tabletterna lite överallt. Vi har både pratat och skällt på henne, bara för att jossan är så liten och nyfiken.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mona43
2009-10-24 10:45
#7

Man måste vara försiktig, något bättre med en dosett kanske, de kanske kanl få ett medicinskåp i julklapp?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-10-25 10:43
#8

Det hjälper inte då han inte tar sin medicin om man inte sitter med honom.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-10-25 13:05
#9

Jag brukar alltid ge medicinen i handen, men på Markus stoppar jag in tabletten i munnen och ger han ett glas vatten eller saft som han dricker av, och kollar att han sväljer den, Andreas står jag bredvid, ger vatten eller saft och kollar att han sväljer den, de gånger han behöver medicin.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-10-26 08:59
#10

Det är så jag har lust att gå över varje gång och trycka i honom medicin. Likadant med tandborsten.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-10-26 22:45
#11

Förstår det Flört Tandborstningen är ju också viktig.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-10-27 09:13
#12

Oja, Annars blir det dyrt när han blir vuxen

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-10-27 11:21
#13

Och mycket lidande med tandvärk och dåliga tänder

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-10-28 09:10
#14

Oja, Men det biter inte på honom. Han är ju inte som jag heller. Livrädd för tandläkaren

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mirjami-78
2009-11-05 10:45
#15

Jag tycker att man som vuxen/förälder har ansvaret att barnet tar sin medicin. Inget man kan lägga över på barnet. Min Anton glömmer ofta om jag inte påminner han. Jag måste se till att medicinen blir tagen så är det bara.

Man kankse kan hitta knep på hur men ska göra. Anton är ochså väldig slarvig med sin tandbortsning. Får bråka med han om det hela tiden nästan men kommer inte ge mig. Det ska göras så är det bara. Är man mamma så är man.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2009-11-05 21:30
#16

Ja man får vara tjatig och envis, en dag förstår de säkert att man ville dem väl Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: