Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 5796 ggr
mona43
2009-10-05 22:17

Affektanfall

Affektanfall uppträder oftast hos barn i två till femårsåldern som skriker i affekt och plötsligt tappar andan och krampar.

Dessa anfall är ofta dramatiska och skrämmande men de kräver endast att barnet bringas i säkerhet. De går spontant över.

Ett lugnt och tryggt bemötande är tillräcklig behandling. Barnet kommer inte att påverkas i sin utveckling och anfallen uppträder inte i skolåldern.

Källa: Boken Epilepsi & skola av Christer Larsson och Gunnar Fransson Kärnsjukhuset, Skövde

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
2009-10-07 00:06
#1

Dessa anfall ser verkligen hemska ut.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2009-10-08 04:28
#2

Jag har hört talas om det men aldrig varit med om att se ett sådant. Är detta en typ ut av Epilepsi?? Har hört att när man få ett Ep anfall så kan den visa sig hos vissa genon att det får ett utbrott? Stämmer detta?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2009-10-08 16:33
#3

Nej det är inte epilepsi, men tolkas som det ibland, ett barn i bekantskapskretsen hade det förrut, det var riktigt skrämmande att se, han blev som en trasa efter sitt anfall.

Vissa med epilepsi kan få olika förkänningar av anfall och reagerar med ilska eller synrubbningar, yrsel med mera.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

blommi
2009-12-16 16:58
#4

Min son hade affektkramper när han var yngre, och förhoppningsvis så slipper han dom framöver. Det ser väldigt otäckt ut och jag har varit alldeles skräckslagen många ggr. Det har kommit när han har tex slagit sig, då skriker han sen håller han andan och sen tuppar han av. Han blir som spagetti och det går inte att få kontakt med honom. Vid ett tillfälle fick han som ett ep anfall till följd av affektkrampen.

Det sägs ju att det växer bort och det hoppas jag verkligen.

mona43
2009-12-16 17:56
#5

Det låter verkligen kusligt, det brukar ofta växa bort med tiden på de flesta barnen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: