Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 29145 ggr
[per50]
10/3/09, 7:17 PM

Infantil spasm

Under spädbarnsåret startar det allvarliga epilepsisyndromet infantil spasm, som också kallas Wests syndrom efter doktorn West som 1841 först beskrev kramperna hos sin egen fyra månader gamle son.

I Sverige drabbas ett trettiotal barn per år av detta allvarliga syndrom som oftast debuterar i halvårsåldern.

Spasmerna utgörs av plötsliga omklamringsrörelser eller sträckningar som pågår i några sekunder. Anfallen kommer i serier om fem till hundra med en halv minuts mellanrum, oftast när barnet vaknar eller håller på att somna.

Ibland misstolkas de som kolik eftersom barnet drar ihop sig och blir gnälligt. EEG visar en typisk bild med utspridda oregelbundna urladdningar som kallas hypsarytmi.

De flesta barnen har redan innan spasmerna börjat, visat tecken på hjärnskada i form av långsam eller avvikande utveckling.

Även de som haft en normal utveckling fram till anfallsdebuten brukar stanna upp eller gå tillbaka i sin utveckling medan hypsarytmin pågår. Barnen verkar avskärmade och ledsna.

Lånad från boken En bok om epilepsi av Sigrid Blom, klinisk neurofysiolog, Uppsala, Lars Forsgren, neurolog, Umeå och Kristina Malmgren, neurolog Göteborg m fl

Annons:
[per50]
10/18/09, 1:12 AM
#1

 Har just ditt barn drabbats, skriv gärna och berätta.

Gnici
12/1/09, 12:33 PM
#2

Ja, min dotter var runt fem månader, när infantil spasm visade sig. Men vi var inlagda på sjukhuset under den perioden ändå, när de dök upp och hon fick rätt behandling omedelbart, vilket hjälpte och de fick stopp innan anfallen hann göra så mycket skada.


mona43
12/3/09, 11:51 PM
#3

Vilken sort medicin får hon? är det den vanliga typen av medicin mot epilepsi eller någon annan sort?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Gnici
12/7/09, 5:48 PM
#4

Jag kommer inte ihåg vad hon fick då när IS dök upp. Hon fick dropp omedelbart i alla fall minns jag och hypsarytmin på EEG:n upphörde. Allt var så kaotiskt med henne under hennes första år, så jag minns inte så mycket.

Hon har ätit så många olika mediciner under åren, i och med att inget fungerat

Nu äter hon Trileptal och har nyss bytt från Deprakine till Kettra (vet inte om det heter samma i sverige - vi bor i finland)

Peppar, peppar, så har hon inte haft något anfall sedan bytet, men ÄR det så att hon börjar att få anfall igen, så kommer det att utredas om en ny operation är möjlig, vilket det verkar vara enligt neurologerna. Hon har ju detta konstanta sprakandet  och störningarna på vänster sidan.


Upp till toppen
Annons: