Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 2915 ggr
[per50]
10/3/09, 4:13 PM

Attityder kring epilepsi

I dagens samhälle finns det många fördomar och myter om epilepsi vilket gör att det är viktigt att sprida information, samt ge råd och vägledning. Fördomarna kommer av rädsla och otillräcklig kunskap.

Anfallen kan komma oväntat. Detta kan göra det skrämmande och otäckt för en person som blir vittne till ett anfall, särskilt om personen inte vet hur hon ska agera. Att individens beteende förändras under anfallet och att personen ofta även förlorar medvetandet bidrar till att vittnen känner sig hjälplösa och rädda.

Fördomar och rädsla kan också finnas hos den nyinsjuknade, men även hos den insjuknades familj.De övriga familjemedlemmarnas oro kan göra att de blir överbeskyddande. De kan vilja skydda den drabbade genom att istället kalla epilepsin för "kramper" eller "anfall".

Den drabbade kan kanske välja att inte berätta för omgivningen t ex på arbetsplatsen eller i skolan. Kanske familjen väljer att inte ens prata om epilepsin hemma. De som delar med sig av sina kunskaper om epilepsi bidrar till att minska rädslan och de fördomar som finns kring ämnet.

För människor som lever med epilepsi är det oftast inte själva anfallet som är det största problemet. Ofta består problemet i negativa attityder från närmaste omvärlden, t ex arbetsgivare, skolor och myndigheter.

Som vi tidigare konstaterat beror de negativa attityderna mot epilepsi troligen på okunskap om sjukdomen.

Meningen med detta arbete var att lyfta upp och belysa ämnet. Det är av stor vikt i sjuksköterskans roll i sitt arbete att ha bra kunskap för att kunna bemöta och ta hand om dessa patienter på bästa möjliga sätt

Länk: Attityder kring epilepsi

Annons:
mona43
10/3/09, 5:23 PM
#1

Folks okunskap om epilepsi ställer till många problem i vardagen, man är inte dum för att man har epilepsi.

Men epilepsi är en sjukdom som fort ändras när ett anfall kommer, man kan även känna sej trött eller ofta få huvudvärk, vara stresskänslig eller ha problem med minnet. 

Saker som inte syns utanpå men som påverkar ens liv väldigt mycket.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
10/8/09, 9:19 AM
#2

Sen har man fått höra en del föräldrar säga om barn som har epilepsi är dumma i huvudet. Är det rädsla för det okända som gör att de yttrar sig så?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
10/8/09, 4:10 PM
#3

Förommar och okunskap men även rädsla för det okända bidrar säkert till folks reaktioner

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
10/9/09, 9:33 AM
#4

Precis vad jag menar

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
10/9/09, 9:49 AM
#5

Ja okunskapen, fördommarna och brist på förståelse ställer till många problem.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: