Annons:
Etikettvad-är-epilepsi
Läst 4344 ggr
[per50]
9/20/09, 8:21 PM

Hur diagnostiseras epilepsi

För att en person ska få diagnosen epilepsi krävs vanligen att han eller hon har haft minst två anfall. Ett anfall leder därför inte automatiskt till en epilepsidiagnos.

Behandling påbörjas därför inte direkt eftersom det inte är säkert att personen kommer att få ett anfall till.

Dessutom kan vissa andra sjukdomar ge symtom som påminner om ett anfall. Hög feber kan till exempel orsaka feberkramper (som anfall) hos små barn.

Epilepsi är inte en särskild sjukdom med en särskild orsak. Det är istället en samling symtom. Anfall kan gestalta sig på alla möjliga sätt och ha olika omfattning.

Har du fått din epilepsi diagnostiserad? Skriv gärna och berätta  

Länk: janssen-cilag.se

Annons:
[per50]
10/18/09, 1:18 AM
#1

Har du fått din epilepsi diagnostiserad? Skriv gärna och berätta

Gnici
12/1/09, 12:28 PM
#2

Min dotters ep beror på en medfödd hjärnskada på vänster sida i hjärnan - en så kallad migrationsskada. Så hennes krampande började redan på BB.


Mirjami-78
12/4/09, 3:48 PM
#3

Min son och jag åkte in några timmar efter hans första anfall EGG visade inget när den undersökningen gjordes men efter att han fick flera anfall som jag beskrev för läkarna konstaterade man att det rörde sig om Epilepsi.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
12/4/09, 5:01 PM
#4

Det tog en tid innan man kom fram till att min son hade epilepsi, men den var säkert medfödd. Som spädbarn ryckte det ofta konstigt i hans lilla kropp, och han var ofta som frånvarande, men eftersom spädbarn kan vara lite ryckiga och så, tog man inte min oro på allvar genast.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

sjurelv
1/20/11, 12:08 AM
#5

Ett dygn i EEG skal visst nok kunne diagnostisere epilepsi. Det är flere elektrodar i hovudet enn EEG i 1 times undersökning.
Nu tar jäg 50 mg Epinat, och söndags morgen är siste dosis.
Jäg är blitt frisk av epielepsi som vuxen med strikt LCHF. Jäg har haft epielepsi sidan jäg var 2 år.

Med vänliga hälsningar
Fru Lisa Sjurelv
http://vlchf.no

[iurochskur]
1/21/11, 9:28 AM
#6

För mig var det långdraget att få diagnosen. Jag fick först prova på tegretol när jag var ca 21 år då dom misstänkte epilepsi p.g.a kramper ofta när jag var liten och innan jag började äta tegretolen. Sen ville jag inte inse att det var epilepsi utan slutade med tabletterna under mina två graviditeter. Efter mina barn föddes mådde jag sämre igen och fick frånvaroattacker och fick snällt börja äta tegretol igen efter att man konstaterat att det måste vara epilepsi p.g.a kramper och frånvaroattacker. EEG och några andra undersökningar gjordes men dom visade inte någon helt uppenbar förändring i hjärnan. Troligtvis fick jag epilepsi under förlossningen då jag kom som nummer två som tvilling och jag fick syrebrist en stund. Idag mår jag bättre och äter Tegretol regelbundet.

Annons:
mona43
1/23/11, 7:34 PM
#7

Min son hade navelsträngen hårt lindad runt halsen när han föddes och var blå i ansiktet, det orsakade säkert hans epilepsi men troligast även hans autism.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: