Annons:
Etikettarbete-hobby-och-fritid
Läst 2042 ggr
[per50]
9/7/09, 1:00 AM

Byte av yrke

Sjukdomen kan innebära att man måste byta yrke

Den som har epilepsi får inte köra bil förrän två år efter sitt senaste anfall. Liknande bestämmelser finns även när det gäller andra fordon. Det innebär att till exempel yrkeschaufförer och piloter som får epilepsi måste omskola sig.

Det finns andra arbetsmoment som är olämpliga eftersom ett anfall skulle innebära fara för en själv, till exempel oskyddat arbete på byggnadsställningar på hög höjd. Man kan också ibland behöva göra vissa anpassningar på arbetsplatsen eller hemma för att minska skaderisken om man får ett anfall. Detta gäller särskilt om man har svårare epilepsi.

Allt detta kan innebära krav på omställning och stora påfrestningar för den som får sjukdomen. Samtidigt är det viktigt att framhålla att de flesta som får epilepsi kan fortsätta att leva som vanligt och fungera i sina yrkes- och familjeroller.

Har du blivit drabbad? då får du gärna skriva din berättelse här.

Länk:1177

Annons:
mona43
9/14/09, 12:51 AM
#1

Det är säker många som inte klarar av sitt gamla arbete när de drabbats av epilepsi, de kanske blir mera stresskänsliga.

Ett byte av arbete kanske blir ett måste, vilka erfarenheter har ni?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
9/14/09, 12:57 AM
#2

Jag var en av dom som fick sluta mitt jobb, på grund av att jag fick epilepsi av stressen. Just nu arbetstränar jag 28 timmar i veckan på startpunkten i Örnsköldsvik.

mona43
10/17/09, 4:41 PM
#3

Jag kunde inte heller fortsätta jobba inom vården på grund av min fibromyagi.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
10/18/09, 12:40 AM
#4

Nu har jag slutat med min arbetsträning, och nu hoppas jag att jag får ett praktik jobb.

Upp till toppen
Annons: