Annons:
Etikettmediciner-och-första-hjälpen
Läst 5280 ggr
mona43
9/11/09, 9:28 PM

Ringa ambulans?

 Frågor på ambulansforum

Hej vad anser ni om epilepsi? Jag har det och ibland ringer ju folk ambulans för att de inte sett ett anfall förut. Oftast väljer jag att inte åka med till sjukhuset om inget är onormalt, d.v.s jag inte slagit mig och puls och blodtryck och sånt är okej och jag inte mår dåligt av det.

Känns ju lite dumt att slösa med resurser om nån kan behöva det bättre. Jag bär märket. Jag har bra kontakt med neurolog och medicinjusterar efterhand men är inte klar med inställningen ännu men är på väg och har färre anfall nu.

Vill bara veta vad ni tycker, ibland känns det ju som sagt var lite dumt att uppta resurserna i onödan. Ville bara fråga detta, konstig fråga kanske som ligger på fel ställe men då får nån gärna flytta på den.

Svar

Jag anser att det inte är några onödiga turer då vi även om vi lämnar patienterna hemma kan undersöka, ta lite blodtryck och kontroller och se att allt är ok, och framförallt skriva en journalanteckning på vad som hänt, värden och allt vad det är.

Källa: Ambulansforum

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
9/11/09, 9:36 PM
#1

Det finns lagrum som säger att du som enskild medborgare skall larma om du har möjlighet, vilket de allra flesta har idag.

Lag (2003:778) om skydd mot olyckor

2 kap. Enskildas skyldigheter

Skyldighet att varna och tillkalla hjälp

1 § Den som upptäcker eller på annat sätt får kännedom om en brand eller om en olycka som innebär fara för någons liv eller allvarlig risk för någons hälsa eller för miljön skall, om det är möjligt, varna dem som är i fara och vid behov tillkalla hjälp. Detsamma gäller den som får kännedom om att det föreligger en överhängande fara för en brand eller en sådan olycka.

Läs mera om lagen här:

[Lag (2003:778) om skydd mot olyckor](källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.HTM)

Källa:  Ambulansforum

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
9/11/09, 9:46 PM
#2

En viktig lag att ha i åtanke, vi har alla en skyldighet, allt för många rusar bara vidare när någon blivit sjuk, eller något har hänt.

Även om det beror på att en person är full elller drogpåverkad kan denne behöva snabb vård. Det är en självklarhet att reagera, nästa gång kan man bli drabbad själv.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
10/17/09, 4:36 PM
#3

Berätta gärna om era erfarenheter som anhörig, vän eller drabbad?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

.m.m
7/7/14, 8:49 PM
#4

En samhällsmedborgare ska alltid tillkalla ambulans om någon är medvetslös. Detta pga att det kan finnas många andra akuta orsaker till medvetslösheten som även kan drabba en med epilepsi. En snabb undersökning blir en trygghet både för patienten, personalen och omgivningen. Vid uppenbar påverkan kan det vara bra för samtliga om personen får komma till sjukhus för ytterligare koll och ev vila/övervakning så länge det behövs. Medvetslöshet ses som prio 1 då det kan vara livshotande. Jag tycker det borde finnas undervisning i skolan som förtydligar kring vissa situationer de kan komma att möta i samhället och vad de ska göra i en sådan situation. Tex i detta fall; ta tid på hur länge kramper/medvetslöshet varar och notera andra symtom och för dessa vidare till sjukpersonalen. Känn igen symbolen osv. Lika viktigt som hjärt och lungräddning som de lär ut, eller symtomen på stroke som de visar på tv…

lillan-65
7/7/14, 9:11 PM
#5

För egen del har ja förut haft "lite sjukhusskreck" vil helst inte dit (oibland vägrat). MEN det har blivit bettre med den kenslan sen ja började på mitt nýa sjukhus. Förut fick ja rysnignar bara ja jick in på ett sjukhus o var på jettedålit humör hema inan ja skulle dit om jag fått nån tid dit, men så kenner ja inte av så myket nu. Men ja tror sjelv att det har o jöra med att ja kener mej osäker o räd o inte fatta VAD dom menar o så att man svara fel o sånt  eller dom ska bli arga för nåt. Ambulans jillar ja inte (men så klart bra det fins om man måste). O jo, ja har åkt i sån.

mona43
8/6/14, 3:54 AM
#6

Tyvärr går folk ofta förbi en person som är förvirrad, eller om de ligger eller sitter  tror att de bara sover ruset av sig, det är många som inte vet hur ett epilepsianfall går till, men om man är osäker är det ju bättre att skicka in personen till sjukhuset för säkerhets skull, det kan ju rädda liv.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Ipola
8/11/14, 9:18 PM
#7

Min läkaren skrev på mitt papper till min skola att vid ett anfall så ska man ringa ambulans och allt detta med att inte hålla fast/stoppa saker i munnen.

Upp till toppen
Annons: