Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 3430 ggr
Tatsja
8/8/09, 9:23 AM

Att ramla ute

Tänk vad folk har fördomar. Ramlar man ute, så är man full. Jag har själv råkat ut för det när jag snubblade på kullerstenar och flög över min rollator. Fick höra j**a fyllekärring, var hemma och sup istället.

Tack och lov för dagens ungdomar som hjälpte mig. Blir så arg på folk som bara går förbi med glåpord.

Nästa gång kan det vara deras mamma/pappa, mor - och eller farföräldrar, barn eller annan anhörig.

Då blir det minsann annat ljud i källan. Kan man tänka sig in i att det är någons mamma och så vidare, så skulle nog de flesta hjälpa till.

Även om alkohol är med i bilden, så behöver personen ifråga hjälp.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[per50]
8/8/09, 9:34 AM
#1

Det låter väldigt ledsamt att bli kallad fyllekärring när man ej har utnyttjat spriten, men så tur var finns härliga ungdomar som hjälpte en.

Jag kan förstå dig till 100% att du blev jäkligt sur på de vuxna som kallar dej så.

Tatsja
8/8/09, 9:37 AM
#2

Ja och jag är ju sådan att jag inte kan hålla käft heller. Förvånad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[per50]
8/8/09, 9:43 AM
#3

Nä vem skulle kunna göra det, sen jag flyttade hit upp så har jag sagt ifrån mer, jag var väldigt tyst låten av mej innan, och nu struntar jag vem jag gläfser med.

mona43
8/8/09, 11:22 AM
#4

En dag kan det vara deras egen tur, vad världen skulle bli förändrad om alla tog lite mera hänsyn till sina medmäniskor särkillt i en sådan där situation.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
8/10/09, 10:51 AM
#5

Fördomar fördummar, heter det, och det stämmer

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
8/10/09, 10:59 AM
#6

Ja det stämmer verkligen kan man gott säga.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
12/15/09, 8:35 PM
#7

Vilka erfarenheter har ni av andras fördommar och okunskap?

Berätta gärna om era egna erfarenheter.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Linda
12/17/09, 8:10 PM
#8

När det var som värst så ramlade jag ofta ute, jag har oxå råkat ut för fördommar osv.

Ett tag blev jag väldigt rädd och osäker på att gå ut själv med med med. och lugnare tempo r jag anfallsfri sedan 2 år tillbax om man inte räknar med små ryckningar.YAAY

I dag har jag tillochmed körkort så visst finns det hopp:)

Mvh Linda

mona43
12/17/09, 8:22 PM
#9

Välkommen hit till oss hoppas du kommer att trivas, och du är alltid välkommen att skriva om smått och stort. Glad

Ja det finns många fördommar om epilepsi ute i bland folk, det är verkligen beklagligt att det skall behöva vara så, men oftast handlar det ju om okunskap, om folk fick mera information skulle man kunna minska på fördommarna betydligt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Linda
12/17/09, 11:30 PM
#10

#9 Tack!

Jag ser inte min sjukdom som något hinder för mig längre men förut kände jag mkt ångest kring min ep.

Tror att detta förvärrade sjukdomsläget faktist.

Förut kände jag att jag var tvungen att sitta på mina händer så att de inte skulle fladdra ut och skrämma folk.

Jag hjälper gärna till om ni behöver någon hjälp med artiklar etc.

Jag är född för tidigt och ändra tills jag var 5 år hade jag skl feberkramper och svimmningar i tonåren.

Fick min diagnos för 8 år sedan när jag blev gravid och därmed pga alla hormoner fick väldiga GM anfall.

Med son två och dotter tre blv jag tyvärr så sjuk att båda föddes alldeles för tidigt och därmed inte rek. att jag får fler barn (är sååå nöjd nu af.)

Men nu somsagt har jag körkort, anfallsfri och lycklig:)

MVH Linda

mona43
12/17/09, 11:53 PM
#11

Du får gärna skriva artiklar, vi tar emot all hjälp vi kan få Glad säg bara till när du har något på gång.

Du får gärna berätta mera om du vill, om hur det var när du fick din epilepsi, och gärna hur det var när du väntade och fick dina barn, det finns väldigt lite skrivet om epilepsi och barnafödande, och hur det fungerade efteråt. Det måste ha varit tufft och oroligt för er när du fick dina stora anfall under graviditeten, men skönt att det gick bra i alla fall.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Linda
12/18/09, 1:31 AM
#12

Det gör jag gärna,ska försöka hinna fila på en artikel i morgon.

Om ni undrar varför jag skriver underliga tider är det för att jag bor i USA.

Mvh Linda

dukieee
12/18/09, 1:38 AM
#13

Det är tråkigt att människor inte kan hjälpa varandra i nöd oavsett om man är påverkad av alkohol eller fallit ihop pga sjukdom.
Man behöver hjälp och det tycker man att man borde få.

Här i stan så har jag faktiskt märkt att människor som har det svårt har fått mycket hjälp.

Dem som sitter i rullstol får hjälp av personal att komma in och ut från butiken
Fler och fler håller uppe dörren när man ser att någon är på väg.

Annons:
Linda
12/18/09, 3:59 PM
#14

#13 Kan inte annat änn att hålla med, tyvärr fryser alkohol påverkade ihjäl varje år framför ögonen för folk och ingen reagerar.

Snarare smyger förbi.

När jag en gång ramlade ihop inne på en liten tobaksbutik , var det faktist butiksägarens fru en utlänskkvinna som hjälpte mig.

Vaknade till av att hon proppat banan i min mun, haha hon trodde jag fått sockerfall men iaf hon såg mig och ringde efter hjälp och hjälpte mig med rena kläder och sågtill att jag inte skulle skämmas.

jag tänker fortfarande på henne ibland.

MVh Linda

mona43
12/18/09, 10:11 PM
#15

Tur att det finns hjälpsamma mäniskor omkring oss. Det är verkligen ledsamt när man läser om hur folk kan bli behandlade, hur folk fryser ihjäl eller i ensamhet blir sjuka och dör, det är ju så lätt att kolla upp hur det står till, men i stället skyndar folk sej vidare, och skyller på tidsbrist och säger att det inte angår dem. Men nästa gång kanske de själva har drabbats.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
1/1/10, 12:23 AM
#16

#14 Tur att det finns omtänksamma mäniskor också Glad Tyvärr är det en attityd i samhället att "sköt du ditt så sköter jag mitt" ett tråkigt uttryck, vi är medmänniskor och behöver bry oss om varandra, då blir världen bättre.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: