Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 3062 ggr
[per50]
2009-07-16 22:58

Kommunen vägrar att hjälpa

Minna, 15, är gravt utvecklingsstörd, nästan blind, är benskör, har blödarsjuka, epilepsi och en svår ryggsjukdom.

Mamma Jessika Dannborg tvingas bära sin dotter till badrummet på övervåningen för att låta henne duscha.

Men kommunalrådet Bert Öhlund (S) vill inte hjälpa familjen.

- Vi måste hålla på principerna, säger han.

För sex år sedan hittade Jessika Dannborg och Christer Dahl sitt drömhus i Medle utanför Skellefteå - ett stort, rött tvåvåningshus.

 Men kommunen tyckte att de borde ha köpt en enplansvilla - och sade nej till att handikappanpassa huset

Sedan dess har Minna blivit ännu sjukare och ligger i en specialvagn.

- Vi måste bära henne uppför trappan till badrummet på övervåningen för att hon ska kunna duscha.

Nu har familjen än en gång sökt bidrag. Vad som behövs är ett badrum integrerat med ett träningsrum på nedre våningen där de kan flytta Minna med en taklyft.

Både Barnhabiliteringen, Minnas läkare och handläggaren på Bygg- och miljökontoret har tillstyrkt.

Men kommunens arbetsutskott säger nej.

Nu undrar vi om någon har råkat ut för samma sak, skriv gärna och berätta.

En liten bit av texten är lånad från kvällsposten

Annons:
LostHorse
2009-07-19 18:50
#1

Kan bara säga..HÄRDA UT..o ha en bra doktor,har man för mycket sas "lyx",dvs en bil för mycket osv ..så säger kommunen-att man har egna,lättavvecklade tillgångar..(även om det är skrot,skall man ej ha sånt "stående",på sig)..tyvärr,men så är deras regler!

mvh Lost Horse

[SvenA]
2009-07-19 21:14
#2

Frågan man ställer sig är om de har fått ett formellt beslut på papper så att de kan överklaga till länsrätten

Men det förvånar mig inte alls att de gör så och det är ju inte kommunen som betalar det är ju staten som står för kostnaderna om jag inte minns fel

Reglerna om bostadsanpassning finns på Boverket

LostHorse
2009-07-19 22:09
#3

Jag förstår,hur du resonerar!..Så gjorde vi med,men det är kommunen som utreder!!..om du skall få,en assistent,ekonomisk hjälp/handikappsanpassad bostad eller annat som rör …All omsorg-i samråd med tex arbetsterapeut,eftersom kommunen är huvudman för en del av det behovet.

Även om man får ett beslut ifrån länsstyrelsen,så är det kommunen som fäller utslaget-om du tillhör"person-gruppen",som behöver extra stöd.

Även om ,inte kommunen betalar för själva vården,men de är i regel arbetsgivare för de som arbetar där; tex Distriktsvård=Lansting+Nattpatrull=kommun.

Oftast behöver man ju hjälp,både natt o dag..och då kommer 2 s.k "huvudmän"(arbetsgivare)-in i bilden!

Det finns inga gratisadvokater för handikappade som vill överklaga länsstyrelsens beslut,och ej kan föra sin egen talan-de är helt i händerna på kommunens godvilja.

Även om du är gravt hjärnskadad,har läk.intyg påskrivet(överläk.)som styrker att du behöver hjälp,kan ingen!!!!!..-Tvinga kommunen att hjälpa..

..om inte fullständig misär,föreligger så länsstyrelsen …får en anmälan om missförhållanden-då möjligen får en individ hjälp..men har man förlorat all sin värdighet redan ..så vad är den hjälpen värd?

Jag har arbetat i vården i över 26 år,än har jag aldrig varit med om att en funktionshindrad patient,endast fått vård av en s.k huvudman.(sen Ädelreformen-94,i alla fall)

mona43
2009-07-19 22:12
#4

Man kan ändå tycka att det är en konstigt beslut av kommunen. Har erfarenhet själv av kommunen, vi fick överklaga ända upp till kammarrätten innan vi fick hjälp för ett extra högt staket för min son som har autism, runt vårat hus, han förstår inte farorna i trafiken.

Komunen ansåg att vi skulle ha bosatt oss ute på landet, det är underligt att kommunen skall styra över var folk bosätter sej! De tyckte många flera saker också, men fick ge sej till slut! Jag gav mej inte. Det lönade sej i slutänden att vara envis.

Läs mera om detta här: 

Staket till Markus

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LostHorse
2009-07-19 22:19
#5

……du har rätt Mona,men skall ju orka med och det tar sån tid,o då skyller de på att man inte överklagat i tid-allt hänger ju på att den friskaste orkar hela tiden,om man inte har några släktingar eller vänner,då sitter man risigt till..Obestämd man får ju inte vara sjuk,om man är handikappad anhörig,vitsigt..eller hur!?

[SvenA]
2009-07-19 22:24
#6

Man kan ju använda sig av FN konventionen on nänskliga rättigheter

Om man är medlem i något hamdikappförbund kan man vända sig dit de flesta har en jurist som kan hjälpa till i vissa fall

Även om det är kommunen som utreder ¨å är de tvungna att lämna skriftliga beslut på det nan ansökt om

Annons:
mona43
2009-07-19 22:32
#7

Ja det är inte lätt då man inte är pigg, jag fick lite hjälp och stöttning från barnhabiliteringens kurator och läkare, annars hade det blivit väldigt drygt att bråka helt ensam mot dessa paragraf ryttare.

Det är beklagligt att dagens Sverige skall se ut så här, man tänker bara på vad allt kostar,och bryr sej inte om att det är en medmäniska i andra änden som blir lidande, och sämre blir det väll tyvärr, än det redan är.

Det borde finnas en krisgrupp som hjälper de utsatta att överklaga, sådana som vet hur man gör för att få resultat, som kanske har varit med om liknande själva, de skall bara finnas för de som inte har råd med dyra advokater, och som har låga inkomster eller pension.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LostHorse
2009-07-19 22:38
#8

FN?..Hmmm..ja,teoretiskt är du nog rätt!!

..-min mans moster bor jämte Tribunalen i Den Haag..hon har själv en handikappad son-och det är sant..men hon har heller ej fått hjälp..

Men utfattig-utan dator-ström-mobil- etc….hur blir man medlem i en handikappförening då,när det krisar som värst-dessutom saknar fast telefoni?

Vi tar gärna emot tips,här o nu..så  vi kan gå vidare -vi har ju inte fått hjälp än,vi är öppna för precis alla förslag stora som små -även på handikappföreningar!

mona43
2009-07-19 22:52
#9

Vi har det eländigt i detta land, många börjar bli nästan lika fattiga som de hos din mans moster, lika illa är det kanske inte helt och hållet, men det blir bara bistrare, myndigheterna bollar med oss som leksaker emellan varandra.

Skall fundera lite på vad som finns.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LostHorse
2009-07-19 23:01
#10

Va gulli´,du är Mona-men jag uttryckte mig nog lite fel-jag menade ej min man´s moster(hon ä tyvärr rik som ett troll,bor jämte höjdarna vet´du)! Hon bor i de s.k "Ambassad-kvarteren",i  Haag…

Näe,jag mena nog mer oss själva,hur det var o komma tillbaka efter min gubbes långa sjukdoms-förlopp-då kände vi oss enbart övergivna,ni är så gulliga,härinne..

..o vi är inte ute efter medlidande,eller så..men när man behöver hjälp nån gång i livet,så..du vet ju själv!Flört..en betalar ju iallefall skatt!

kram Lost Horse

mona43
2009-07-19 23:11
#11

Okej, då vet jag. Här kan vi prata om allt möjligt, oj vad jag önskar att  jag kunde hjälpa er snabbt. Hur mår din make numera? Du får gärna skicka PM om du vill prata mera.

Kram! Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LostHorse
2009-07-20 05:05
#12

blev en side för möe´..hi,hi!..

LostHorse
2009-07-20 05:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack ska du ha,Mona !!

….gör nog det..men inte i natt,har lite o göra..och vi har ju fått "löning",nu så måste nog handle litta imorgon!

…-men skall tänke på er alla härinne,som kämpar under tiden.

…garanterat-(pepper,pepper..)-är jag tebaks i morgon (idag)-i alle fall..

Skall hänge lite tvätt,nu! SOV GOTT!!

-skickar med en härlig bild,på en "Humleburr",i vår hage!-

Kram Ella /Fam.Losthorse

Annons:
mona43
2009-07-20 11:41
#14

Hej Ella!

Vilken härlig bild, de ser lite lustiga ut med sin stora kropp bina Glad 

Vi storhandlar också när pengarna kommit, då brukar skafferiet se lite tomt ut Glad

Den som vill kan skicka något PM och de vill prata mer "privat"

Vi hörs mina vänner!

Ha en bra dag!

Kram Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: