Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 3976 ggr
[per50]
2009-07-02 14:10

Forskare friar dataspel

Det finns ingen anledning att förbjuda personer med epilepsi att spela dataspel. Den slutsatsen drar franska forskare efter att ha slutfört en stor experimentell studie, där personer med olika typer av epilepsi har fått spela dataspel och titta på specialgjorda videosekvenser.

Undersökningen startade efter larmrapporter i början av 90-talet, som också föranledde varningsetiketter på alla typer av dataspel.

Experimenten visar att dataspelen inte är en riskfaktor för alla personer med epilepsi, utan bara för dem som är känsliga för ljusfenomen.

Det är inte stressen och aggressiviteten i spelen som utlöser anfallen, utan speciella rörelser och kontraster i bilden. En teveskärm med frekvensen 100 Hz (istället för vanliga 50Hz) skulle minska risken betydligt.

Bärbara dataspel (i stil med GameBoy) tycks inte framkalla anfall alls.

Källa: Från epilepsia nummer 2 2001

Annons:
Tatsja
2009-07-04 09:50
#1

Jimmy klarar GameBoy, men kan ibland ha problem med vissa spel på datan. Tror nog det är individuellt vad som klarar sig och inte.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-04 12:31
#2

Ja man klarar nog olika beroende på hur känslig man är.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-05 09:58
#3

Att några klarar dataspel är ju ingen regel att alla gör det. Det är som när man ser på teve och de zappar fort mellan olika saker. Jag som inte har epilepsi, känner hur ögonen gör ont av det. Ser ju på Jimmy att just det snabba flipprandet inte är bra.

Så vi människor är olika och reagerar på olika sätt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-05 12:15
#4

Ja man får vara lyhörd för hur man känner sej i kroppen och ögonen. Många unga tycker att det bara är tjat när man påpekar, och fortsätter att spela, och ett tu tre kanske de får ett epilepsianfall. Det påverar ju hela kroppen också att sitta och spela allt för länge.

Håller med om att det lätt kan bli för rörigt för ögonen med detta zappandet hit och dit på teven, det kanske inte är så bra att sitta för länge vid teven heller.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-06 10:20
#5

Sen gör många fel och sätter små barn framför teven. Den är en barnvakt. Barn ska egentligen inte vara under 3 år innan de ser på teve.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-06 11:23
#6

Det är föräldrarnas ansvar att det blir lagom mycket teve och data sittande, men många föräldrar låter sina barn sitta som de vill. Det är så viktigt att sätta gränser, barnen kan inte inte sätta gränserna själva förrän de är mycket äldre. Att leka mycket är väldigt viktigt och att vara ute i friska luften. Så klart är det jätte viktigt att umgås med barnen också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-07-07 10:15
#7

Tyvärr så har jag ett barnbarn som föräldrarna har satt framför teven sedan hon föddes. De sitter hellre inne än går ut. Tänk om mamman missar en serie.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-09 16:41
#8

Det låter verkligen inte bra.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-10 09:59
#9

Nu har mormor varit här nästan en vecka. Lovar flickan har varit ute mycket. Hon åkte hem igår och nu får Jossan lov att vara inne. Det är ju dåligt väder ute och då går mamman inte ut.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-10 12:06
#10

Vad ledsamt för Jossan, men det finns ju regnklädder, eller att de går ut om det blir ett uppehåll en stund.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-11 10:37
#11

Jodå, hon har regnkläder. Men tänk om mamman missar en serie på tv? Fast igår fick jag besök av Jossan. hon sa hejdå till mamma och gick över till mig.Glad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-11 11:59
#12

Vad trevligt besök Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-12 09:57
#13

Jag blev jätteglad. Hon är så duktig på att både öppna och stänga grinden till altanen. Sen ropar hon fammo och tatta. Hon älskar Tatsja. Men hon går alltid fram till trappan till nedre våningen och ropar på Andreas. Farbror är hennes idol. Glad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mona43
2009-07-12 13:26
#14

Skönt att hon blir äldre och kan gå ut lite själv ibland, och även hälsa på farmor och sin älskade farbror Glad De är för goa de små liven.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-13 10:14
#15

Se om jag får besök idag då? Solen verkar vara framme här

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-13 12:52
#16

Ja samma här med, det blir nog en riktigt fin dag. Du är säkert beredd med lite fika om hon dyker upp Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-15 10:28
#17

Igår var lilla Jossan flera gånger på besök här. Hon gick ut i skåpet och ville ha kaka. Då jag inte hade några kex hemma, så fick hon en näve ostbågar i en påse. Hon satt sedan på trappan och dela med grannens katt. Goa unge.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-15 13:00
#18

Vilken liten gullunge, kan se henne sitta och dela med katten och prata med den Kyss

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-16 09:14
#19

Var på ÖB igår och köpte lite olika kakor och marshmallows. När vi kom hem och jag öppnade altandörren, så stod Josefin i stora rummet. Hon såg direkt när dörren öppnades. Sen var det svängdörr här. Hon fick en liten låda med kakor och en burk med marshmallows. Sen delade hon med grannens lilla flicka.

Sen kom hon och hämtade dockan som jag har här. Lite senare kom hon tillbaka med den. Vet att den ska sitta i soffan. Hon blev jätteglad att farbror var hemma också.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-16 17:44
#20

Bra att hon är rädd om farmors saker. nu finns det kakor och "gotta" som vi norrlänningar säger, i skåpet igen Flört 

Gillar Josefin spela enkla spel på datorn? Lisa spelar ibland, men inte så ofta ändå, hon gillar att rita i paint, och träna sej skriva lite. Men Jossan är ju lite yngre. Men de ritar mycket på vanliga viset också. Det uppmuntrar vi att de gör. 

Sedan får de finna sej i att sitta bara en liten stund, Lisa har bara ro att sitta vid datorn kanske 15 minuter, Andreas får sitta max en timme varje dag, det blir inte varje dag heller. Han muttrar över begränsningarna men får finna sej i dem.

Teven får inte slås på genast de vaknar, och inte heller vara igång hela dagen eller kvällen. Man blir så trött av att ha teven tjatrande i bakgrunden hela tiden. Varken jag eller Per är några stora tevetittare. Ungarna blir lite sura när teven och datan begränsas, men det är ett måste, de måste se att man kan göra annat också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-07-17 10:29
#21

Teven sätts på så fort de vaknar, vilket jag anser vara fel. Josefin sitter aldrig vid datan. Hon är inte intresserad än. Men så fort hon får tag i en penna, så ristas det överallt. Lovar jag får torka på här och där ibland.

Fast nu har Sussi i flera dagar varit ute med Jossan. Sen ränner hon hit förstås.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-17 12:48
#22

Vad skönt för Jossan att de varit ute lite mera, kanske Sussi tänkt till en aning. Jo de har tydligen en period när de kluddar lite överallt, på väggar och annat, Lisa vill gärna kludda på sej själv, så man får säga ifrån.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-18 09:30
#23

Har köpt lite kakor som hon kan hämta hos fammo. Även festis i päronsmak som hon gillar. Sen när jag var över och plockade vinbär tog hon ett och la i korgen. duktig? Ja, josefin är duktig, så höll hon på tills jag var klar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-18 13:41
#24

Snart hjälper hon säkert till med att plocka mera. Skrattande Päronfestis och kakor är kalasgott för en liten flicka. Här är inte bären mogna ännu, jag har två krusbärsbuskar med röda bär och en röda vinbärsbuske som är jättestor, sedan 4 svarta vinbärsbuskar. Och en vita vinbärsbuske. De är goda att ta fram och safta under vintern och fulla med vitaminer.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-19 10:19
#25

Nu finns 18 liter i frysen. Vägde en påse igår och den vägde hela 1.8 kilo.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-19 13:01
#26

De blir finfina att ta fram och koka saft av. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-20 10:21
#27

Japp och näringsrikt också

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[per50]
2009-07-20 10:24
#28

Hmm säg till när du har fixat saften, då kommer jag och prov smakar

Tatsja
2009-07-20 10:25
#29

Ta med dig Mona och barnen också.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-20 13:53
#30

Ja absolut att vi följer med, annars får han inte åka Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-21 10:30
#31

Glad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-21 12:54
#32

Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-07-21 12:59
#33

Tacka för det att jag ska ta med husmor med piga

Tatsja
2009-07-22 09:17
#34

Försök bara. Jag sätter dammsugaren i dina händer. Mona får en fotpall att sätta upp fötterna på och en god bok.Glad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mona43
2009-07-22 12:30
#35

Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-23 10:39
#36

Sen kan du och jag ta det lugnt Mona. Din Per och min Andreas kan dra det tunga lastet här hemma. Glad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-23 19:18
#37

Ja det låter bra, min Andreas som jobbat på kyrkogården, skickar vi ut och klipper gräsmattan Flört Oj vad vi kommer att surra hela tiden så killarna får ont i öronen Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-24 10:04
#38

Han kan få klippa häcken också. Det behövs.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-24 12:44
#39

Vet ej om han kan, men kanske jag kan göra det Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-07-24 14:43
#40

Ja man får nog lite ont i öronen om ni börjar babbla, men det skulle vara trevligt att träffas! Glad

mona43
2009-07-24 14:46
#41

Ni killar får ha hörselskydd i fall det blir jobbigt Flört Eller också får vi babbla på var sitt håll.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-07-25 08:45
#42

sonen klippa gräs, Per häcken då. Glad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-25 08:48
#43

Ja så får det bli, vi fikar och ger dem arbete eftersom! Flört

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-25 08:50
#44

Inga problem, det finns jobb för dem

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-25 08:55
#45

Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: