Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 3597 ggr
[per50]
2009-07-02 13:59

Epilepsi problem för polisen?

På polishögskolan ges det en bra grund i första hjälpen. Där lär man sig hur man skall handla vid ett akut insjuknande, som till exempel epilepsi.

Skydda först huvudet, lätta på klädseln, till exempel slipsknut och livrem. Det tillkallas obligatoriskt ambulans, om någon har ett epileptiskt anfall är det ingen polissak.

Om de kommer efter ett anfall och personen är trött och slö, och har varit på fest och luktar alkohol, då tas en bedömning att personen är berusad, då körs denne för tillnyktring.

Förhoppningsvis får man senare ett samtal med denne, då personen berättar om sin epilepsi.

Vad görs om denne inte är talbar? Medvetslösa personer är sjukvårdens ansvar, de avplockas smycken, vi tar plånboken och låser in dessa, sedan fastställds deras identitet.

Hittas det en medicinsk handling, då bekräftas det att de är ett akut sjukdomstillstånd.

Finns det ett märke med ett ljus på, då kontaktas sjukvården i första hand.

Om alla bär ett epilepsi märke på sig, behöver det inte bli onödiga missförstånd, ingen skall då behöva sitta i arrest för tillnyktring om man druckit alkohol och sedan får epilepsianfall.

Kom gärna med era synpunkter och tankar

Denna text är skriven från en intervju.

Annons:
mona43
2009-07-04 15:38
#1

Tror ändå att många poliser har bristfällig kunskap. Det är nog viktigt att de får fortbildning om olika sjukdommar emellanåt, så de till exempel kan se skillnaden mellan ett epilepsianfall och när en person är full.

Många blir beskylda för att vara fulla, och blir felaktigt behandlade, detta kan ju leda till livsfara för den drabbade.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-05 10:05
#2

Detta händer ofta. Vet när jag arbetade i Stockholm som väktare och såg en person ligga på trottoaren. Folk klev över honom och rynkade på näsan. Kommenterade att fulla människor skulle låsas in. Jag och en till gick fram för att hjälpa mannen upp och då såg vi att han tuggade fradga. Det blev att stoppa något i munnen, så han inte tuggade sönder tungan, kalla på ambulans.

Ändå hörde vi kommentarer som att hur vi kunde ta i ett fyllo. När sjukvårdarna kom dit, så visade det sig att han hade fått ett epilepsianfall. Luktade ingen alkohol heller. Då blev det annat ljud i källan av omgivningen. Stackars man, och så vidare.

Tänk om det varit din egen far, son, bror eller annan släkting som legat där. Hade du då velat att omgivningen behandlat honom som de flesta gör? Det kan vara något att tänka på

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-05 12:00
#3

Även en som är full kanske behöver hjälp att komma upp, men då kanske det räcker att hjälpa honom till en parkbänk eller så, om han inte är aggresiv. men många tycker dem är äckliga. De är ändå en medmäniska.

Det rekomenderas att man inte skall stoppa något i munnen på en person med anfall, även om de tuggar illa sej, de kan få det ner i halsen om det vill sej illa, och kvävas, eftersom de är medvetslösa. 

Ja man skall gå fram och kolla hur det ligger till, man kan ju fråga hur det står till om personen är vid medvetande, det tar heller ingen lång stund att ringa efter en ambulans. Man kan ju till och med rädda ett liv, eller hjälpa dem så de får snabbare vård. 

Men många är rädda för besväret och tycker att andra kan göra det. En dag kanske det är dom som ligger där, eller något av deras barn, men så långt tänker de inte. De tittar på klockan och skyndar vidare.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-06 10:18
#4

Förr sa de att man skulle sätta en trasa som en munkavel, bara för att de inte skulle tugga på tungan. Inte så den åker ner, utan bindas runt mun och ansikte.

Träffade på många uteliggare när jag arbetade som väktare. Lovar jag hade roligt ibland på nätterna när jag pratade med dem och även blev ledsen över deras levnadshistorier.

Om alla kunde se att även de som är i botten är medmänniskor, så skulle nog samhället se annorlunda ut.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-06 11:17
#5

Ja de är också människor som råkat hamna snett ute i samhället. Tänk vilket bra samhälle vi hade haft om alla blev behandlade som medmänniskor, och att att alla brydde sej om varandra och inte rynkar på näsan och skyndar vidare.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-07 10:20
#6

Många gånger så är det olyckliga omständigheter som gör att de hamnat på gatan. De behöver inte vara missbrukare. Missuppfattning från omgivningen. I en skilsmässa så kanske mannen inte kan få lägenhet, utan blir stående på gatan.

Jag träffade många ungdomar från Rinkeby, Tensta som blivit utslängda hemifrån och inte hade något annat än nattbussen som hem.

Sen hade jag en gång en granne som firade sin sons 18-årsdag med tårta och sen sa hon att presenten står i hallen. Där fanns en resväska packad. Bara för att underhållsbidraget slutade komma då han inte studerade, så slängde hon ut sonen på hans födelsedag.

Han kom gråtande ner till mig. Så det blev att bädda åt honom och försöka hjälpa med jobb och lägenhet. Vilket gick att ordna på några månader. Men undertiden så bodde han hos oss.

Jag var i kontakt med socialen och de hävdade att mamman var underhållsskyldig till honom, men hon vägrade släppa efter några matpengar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mona43
2009-07-07 12:29
#7

Ja precis folk kan ha hamnat på gatan av många andra anledningar. Det är bara fördommar att det är missbrukare som finns där.

Hur kan en förälder vara så hård? om de vill att ungdomarna skall flytta är det väll bättre att de hjälper dem att förbereda sej, med att skaffa bostad och jobb så de vet att de kan klara sej.

Tur att killen kunde gå till dej, hon tänkte inte på att han kunde hamna snett i samhället, eller att något allvarligt hände, utan bara på dessa pengar hon förlorade. Denne kille kanske inte hade så mycket kontakt med sin mor i fortsättningen?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-08 09:54
#8

Nej, men hos oss var han ofta, även när vi flyttade från den gården.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-09 16:40
#9

Det måste ha varit värdefullt för honom med den tryggheten

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-10 10:00
#10

Man kan bara hoppas. Jag tappade kontakten när jag flyttade 40 mil ifrån honom.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-10 12:03
#11

I akutläget fanns du ju där, det är han säkert oerhört tacksam för även idag. Det är väldigt lätt att tappa kontakten när man flyttar tyvärr.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-11 10:38
#12

Hoppas det. Undrar ibland hur det gått för honom. Men jag ska försöka forska lite.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-11 11:56
#13

Ibland blir man lite nyfiken på hur folk man inte träffat på länge har det, men allt för ofta kommer man sej inte för att ta kontakt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[per50]
2009-07-11 12:28
#14

Jo det är så sant, har många bekanta i Södertälje och endel barndomskompisar, man undrar hur de har det. Glad

Tatsja
2009-07-12 09:59
#15

Även gamla klasskamreter

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-12 13:19
#16

Ja precis man vet litegrann om vissa, men andra kanske har flyttat. De som gift sej blir också lite mariga att hitta.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-13 10:21
#17

Sen vet jag inte om jag vill ha kontakt med plågoandarna. Vi får se

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-13 12:43
#18

Nej de som var elaka och mobbade mej i skolan gör det detsamma om jag inte träffar, men några var väll bättre. Men så intresserad är jag ändå inte.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-15 10:30
#19

Min skolgång var inte roligt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-15 12:43
#20

Jag förstår dej, för mej kvittar det också hur plågoandarna har det, någon gång har man kanske sett någon gifta sej, eller få barn i tidningen eller hört det ryktesvägen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-07-16 09:17
#21

Klarar mig bra utan dem

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-16 18:55
#22

Du får gärna berätta mera om när du arbetade som väktare om du vill.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-17 10:27
#23

Vad är det du vill veta då? Hur det var? Eller vad jag råkade ut för?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-17 12:43
#24

Lite mera om hur det var, och vad du råkade ut för. Lite mera om olika mäniskor du träffade, kanske lite flera livsöden, kanske lite mera om hur du upplevde samhällets/allmänhetens syn på utslagna.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-18 09:28
#25

Ok. ska försöka se vad jag kan skriva. Men du kanske får vänta några dagar på det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-18 13:43
#26

Ingen fara, det blir när det blir Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-19 10:18
#27

Tack. Har ingen inspiration att skriva just nu. Måste bli frisk först och sen få allt klart som jag planerat.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mona43
2009-07-19 13:07
#28

Vänta med gott samvete, och pigga på dej ordentligt nu, det är ju sommar också och endel omkring en.

Ta det när hösten kommit i stället, och det ändå är ruskigt uteFlört

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-07-20 10:20
#29

Tack. Då har jag lite tid på mig

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-07-23 23:35
#30

Ingen fara vännen. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: