Annons:
Etikettarbete-hobby-och-fritid
Läst 4081 ggr
[per50]
2009-07-19 15:45

2 Arbete

Fortsättningen från 1 Arbete

Vill gärna ha ett arbete, men hur skall man hitta ett arbete där man får göra saker efter hur man mår? Ett jobb där jag jobbar hemifrån med data vore ett alternativ.

Men nu skall jag arbetsträna 28 timmar per vecka, de skall se hur mycket jag orkar. Det skall bli spännande att se hur det går.

Text är skriven av per50 med egna ord

Annons:
LostHorse
2009-07-19 17:53
#1

För ung  år sen fick min man en stroke+liten infarkt ovanpå sin hjärnskada-men det visste vi inte då,…han uppträdde bara märkligt en dag-o blev agressivare o agressivare,till slut började han prata en massa "gallimatias"(han såg bla grön rök)..då tänkte jag -nu ringer jag..

Det kom 17 poliser o hämtade honom till psyk ,efter 4 dagars helvete,då jag inte visste hur jag skulle göra,…"lämna ut oss" -eller försöka "rida ut stormen"..det är hemskt kränkande att bli hämtad på det sättet ju.

Han fick komma hem lite för snabbt o vi trodde att det var en psykos-tills eländet började igen,då trodde inte psyk på mig..men jag orkade inte längre..

,,sen bodde jag i 4 mån på golvet hos min 86-årige mor i hennes handikapplägenhet,ingen hjälpte oss,(intill denna dag)..jag skäms,när jag var tvungen att lämna eländet-men det gick ej o vara hemma!

..När det började gå redigt åt pipan ,hemma i sekelskiftesvillan(som vi precis hade köpt o trälat i 4 år med och precis dragit in bredband i)

..-och det var tömt på ägodelar,fönstren sönderslagna pga av alla hans korta +långa besök på sjukhus..så började folk reagera,jag kunde ju inte bo i all evighet med katter o hund hos min mamma,när jag ägde halva huset!..jag hade ju dessutom ett jobb inom äldreomsorgen som väntade..som jag var sjukskriven ifrån!

Det utnyttjade minsann min arbetsgivare; De sa "upp mig" på de grunderna,att jag ej varit anträffbar(vilket jag var-via mejl,telefon)!!

De har EJ ,kunnat bevisat det heller-min arbetsgivare..(som jag jobbat hos i över 20 år såg sin chans!!)

Dessutom fick jag själv ett tufft skov under tiden,men vem tänkte på det..?

Det gjorde att jag ej orkade ta hand om min gubbe-jag bad kommunen om hjälp,de sket fullständigt i  det!

Jag fick tillsammans med min gubbe(efter en,..egen sväng -igen!!- HIA,Växsjö CL)…

…-åka hem "skruva upp",den igenbommade villan ,sätta på strömmen,anmäla stulna fordon+skadegörelse,vilket intill denna dag ej är reglerat,för de anser att vi bott i ett för lugnt område..och börja om från början igen..

Vi är menade o leva tillsammans ,så vi kämpar vidare-men från "samhället" dvs kommun..har vi inte fått en timme,eller en enda krona..till någon hjälp!

~~~~~~~~~~~~

Hur skall man kunna börja arbetsträna då?

~~~~~~~~~~~~

Många styrkekramar till er alla !!.Fam.Lost Horse

mona43
2009-07-19 23:03
#2

Men herregud vad ni har haft det tufft! Vilka kämpar ni är trots allt! Men man orkar inte hur mycket som helst heller. Kan förstå att du inte orkar med något inom arbete ännu.

Det är tillräkligt tufft som det är, Per har det tufft med arbetsträningen, men de hotar med att dra in den ersättning han har (aktivitetsersättning) ifall han inte genomför den.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LostHorse
2009-07-19 23:07
#3

Tack,mona..men det kanske finns nån mening med det med-vi har nog aldrig haft ett så starkt förhållande till varandra som nu,det är underbart!!Skrattande

Kram Lost Horse/kämpa på ni me´..förstår att ni har haft det för….Hum,Hum… !!!

mona43
2009-07-19 23:18
#4

Vårat förhållande är också starkt, det är nog oerhört viktigt att man har varandra, annars blir man väldigt ensam i denna tuffa värld. För ensam är inte stark! trots att ordspråket kallas det.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-08-08 13:36
#5

"puttar" Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LostHorse
2009-08-09 15:19
#6

Va härligt att du uppmuntrar folk o öppna sig ,Mona-det är så tabubelagt fortfarande-att misslyckas på ett eller annat sätt i samhället pga av en sjukdom.

Men folk glömmer ju det allra viktigaste! MAN KAN RESA SIG !!..plus att man vuxit som en starkare o mer mogen människa,efter ett misslyckande.Skrattande

.. människor har en tendens att se snedstegen vi gör..men vad händer med alla framgångar en sjuk människa gör -vem ser och uppmuntrar dem?Obestämd

Härligt att ni kämpar så härinne,här finns glöd!-vill jag lova,för att lyfta fram hur, man KAN!, lyckas i sin motiga vardag,på alla sätt!

På sitt arbete,hemma,med sina barn..med sin hobby och i sina relationer,inte minst!

kramisar ellaFlört

Annons:
mona43
2009-08-09 16:46
#7

Det är så viktigt att få bort stämpeln "tabubelagt" eller "sköt ditt så sköter jag mitt" Man kan bry sej på många vis, det bästa är nog att berätta att man finns och att den som vill får komma och berätta utan tvång eller nergörande, inget är för dumt eller så att ta upp, men ofta tänker man neej nu tycker dom nog att jag är knäpp eller sjåpig.

Många är fostrade att man skall inte klaga man skall bita ihop. Samhället och vården tystar också ner folk med en massa ogenomtänkta saker de säger eller gör, man blir luttrad och tystnar.

Jag hoppas att vi kan babbla på här på sidan och inte vara rädda.

Skulle någon missköta sej och börja hacka på en, så träder "ordningsvakterna" Mona och Per in och skipar rättvisa Flört

Vi funderar också på om det kan behövas en låst tråd här på sidan, där man får säga till så lägger vi in dem som vill vara med, bara de som är seriösa får vara med, och då kan man prata om lite privatare saker om man vill, bara de som är med kan se vad man skriver om.

Vad tror ni om det? skall vi öppna en sådan tråd? Eller har ni någon annan idé? passa på att önska nu! FlörtSkrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-08-09 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här kommer lite blommor till alla som har det kämpigt från Lisa och oss! vi är alla lika värdefulla!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LostHorse
2009-08-09 19:53
#9

Tack !Lisa!!Skrattande..(o övriga familjen)

kram ella

mona43
2009-08-09 20:57
#10

Är jätteglad över att vi startade den här sidan, vi har fått så många härliga och fina vänner här. Kyss Glad

Vad tror ni om en dold forum grupp där man kan skriva om mera privata saker? där man i så fall ber mej eller Per om inträde, då blir vi bara en mindre grupp, andra på iFokus kan inte gå in och läsa där, det måste gå genom mej och Per.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LostHorse
2009-08-10 00:33
#11

Det är nog bra,så slipper man PM;a om småsaker-som andra kan ha nytta av,kanske fråga om något mittemellan-allmänt…Obestämd

..men ändå lite mer privat än "hela sveriges befolkning",det finns ju faktiskt nåt  emellan där..så,ja..jo..vad tycker ni andra,då??

kram ellaGlad

mona43
2009-08-10 01:40
#12

Nu har jag "uppfunnit" Privata rummet längst ner i forum grupperna Glad Lägger till dej först LostHorse.

Det är bara att skrika till om man vill vara med Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-10-17 16:40
#13

Tänker på er båda LostHorse, hur är det med er och med hälsan?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[per50]
2009-10-17 19:45
#14

Nu går jag och väntar på en praktikplats, jag får se vad det blir

mona43
2013-12-04 21:14
#15

Hur ser arbetsmarknaden ut för er alla numera, har ni lyckats få ett passande jobb?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: