Annons:
Etikettatt-vara-anhörig-och-vän
Läst 3630 ggr
[per50]
7/16/09, 6:08 PM

Chockad händelse

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson blev chockad när hans pappa drabbades av ett häftigt epileptiskt anfall. Sedan kom ilskan.

Händelsen inträffade när Klas Ingesson var 15 år gammal, men den satte mycket djupa spår hos honom. I familjen pratade vi aldrig om pappas epilepsi.

Som liten pojke fick Klas inget veta om sjukdomen. "Pappa mår dåligt, stör honom inte" var det enda han fick veta i samband med att pappan fick epileptiska anfall.

Det var inte förrän efter denna händelse som han fick veta att även systern hade epilepsi.

Inte förrän långt senare i livet, efter en mycket framgångsrik karriär som fotbollsstjärna i landslaget och i olika proffsklubbar, kom Klas Ingesson själv fram till att det var viktigt att uppmärksamma sjukdomen.

Det förekommer så lite information om epilepsi att de flesta människor fortfarande inte har någon kunskap om sjukdomen, om de inte själva har någon nära vän som har epilepsi.

Ju fler som går ut och öppet berättar, desto mindre mystik blir det. Jag känner själv inte att alls att det skulle vara riskabelt att berätta.

Klas Ingesson driver idag konferenscentrumet Bjärkefalls gård, vars affärsidé är att erbjuda naturupplevelser.

En bit av text är lånad av föräldrarkraft 

Nu efterlyser vi andra som har varit i samma situation, dela gärna med er av era erfarenheter.

Annons:
mona43
9/4/09, 3:18 PM
#1

Det är viktigt att man försöker förklara för barnen varför mamma eller pappa är dåliga, många barn kan misstolka och tro att det är deras fel och må dåligt i onödan.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
9/5/09, 10:07 AM
#2

Barn har en fantastisk förmåga att ta åt sig saker och ting och tro att det är deras fel. Om jag var snällare, om jag bara gjort så och så vidare.

Så prata alltid med barnen och förklara. De förstår bättre än man tror

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
9/5/09, 11:16 AM
#3

Ja de förstår mer än man tror, det är bäst att vara ärlig i från första början.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: