Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 3233 ggr
xerxex
7/15/09, 2:14 AM

Är jag orolig i onödan?

På fredag är makens semester slut… han skall arbeta i 2 veckor, men sen är det semester igen. Helst skulle jag vilja bo här ute på vår kolonilott trots att han arbetar… men vet inte riktigt om jag törs. Kanske är jag feg… men är dock lite orolig för om jag skulle få ett anfall… Då min Epilepsi diagnos är relativt ny för mig…Hemma i lgh. blir jag själv och ser inte någon (och ingen ser mig), här ute så cirkulerar det fler människor… och vi har ju "utedass" så jag måste ju ut. Jag har större chans egentligen till att få kontakt med någon här ute än hemma… men det är svårt att be om hjälp… En del av våra grannar vet om min situation… och skulle jag fråga någon av dem så vet jag att det inte skulle vara något problem… Men man vill ju liksom inte ligga till last heller för någon… Maken kör Taxi… så har vi tur får han en körning hitåt.. men det kan man aldrig ta för givet.. han kan lika gärna hamna på andra sidan av Stockholm. Telefon finns.. javisst, men det är inte mycket han kan göra om han är långt borta. Detta gäller i och för sig även om vi är hemma i lgh…

Men jag kanske inte skall fundera så mycket på det egentligen… att planera har ju visat sig dumt för mig den senaste tiden… På måndag ska jag till Ortopeden igen.. hoppas få röntgensvar då. Förhoppningsvis behöver jag inte denna stövel (som jag har istället för gips efter bilolyckan i mars..) mer, utan får gå och belasta till 100%… Håller alla mina tummar för att det blir så… men då kan jag inte vara här ute på en tid… Vi har grus och stenplattor mellan allt (förrutom gräset) och det är väldigt ojämt… Får nog träna en liten tid på helt planläge först… och då passar det ju bra att vara hemma.

Som vanligt vill jag ALLT… men det kanske är dax att börja ta det lite lugnare… Bara för att man vill så måste man ju inte. Kolonilotten har vi ju kvar… och vi kommer ju ut till helgen mellan semesterperioderna… det är ju bara 10 dagar det handlar om egentligen…

Jag har inte haft något anfall sen den 5/5… förrutom enl. maken 2 korta frånvaroanfall (om det nu var det..). Så behöver jag vara orolig över att vara ensam? Och om jag nu är orolig.. hur ska det bli sen, när hösten är här..? Nej, detta duger inte… får nog jobba lite på detta…

Lite funderingar för mig att ta itu med… Ett måste liksom..

Sommarkramar  Xerxex/Jane

Annons:
mona43
7/15/09, 6:01 PM
#1

Detta är svårt att säga, visserligen är du lika hjälplös vid ett anfall var du än befinner dej när du är ensam, vid kolonilotten kanske någon skulle kunna hjälpa dej om de finns i närheten och ser att du får anfallet utomhus, men inomhus blir det ju lika som i lägenheten. Det finns ju alltid en risk för anfall, även när du är ute i närheten av lägenheten också.

Tar du dina mediciner punktligt, och tar det lite lugnare då du blir trött eller får huvudvärk, så borde det kunna fungera vid kollonilotten, men jag förstår såväl din oro.

Det är nog lätt att isolera sej när man känner sej osäker. Du kanske får träna upp dej några dagar på slät mark om de tar bort stöveln, sedan vara i stugan, kanske hälften på varje plats? det ordnar sej säkert, känner du att du mår ju jättebra vid kolonilotten, är ett ju ett stort plus för hälsan.Glad 

Tror nog att kolonigrannarna hjälper dej utan att tycka det är en uppoffring i falll du blir sjuk, en annan gång kanske det blir du eller din gubbe som hjälper dem med något annat Flört 

Kramis! Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

xerxex
7/20/09, 1:19 AM
#2

Har bestämt mig nu… beroeende på vad Ortopeden säger imorgon så kommer jag vara ute på vår kolonilott.Glad Har faktiskt pratat med en av våra grannar… hon har hundar så hon går ofta utanför vår stuga.. Ca 2 ggr/dag kommer hon att komma upp till mig… Skrattande. Vi bytte även mobilnr. med varandra… ifall det skulle vara något. Känns lite tryggare nu och jag vet att maken känner sig lungnare.. (han var inte så speciellt glad i detta först - att jag skulle vara där ute när han jobbar -, men nu ordnar det sig). Men som sagt det beror på vad läkaren säger imorgon…

Jag har ju varit anfallsfri sen den 5/5, jag äter min medicin… men jag börjar "lära" mig att inte ta något för självklarhet… "nitarna börjar sätta sina spår även på mig…".

Döm om min förvåning; Idag när vi kom hem hade jag fått brev ifrån Färdtjänst… Var helt inställd på att jag inte skulle få det… Men jag fick det beviljat… Skrattande, jag fick tillbaka en del av min egen frihet genom det beslutet… och det betyder så enormt mycket. Jag kanske inte kommer åka något alls under detta år (jag fick det beviljat på) men bara vetskapen om ATT JAG KAN OM JAG VILL är stort.

Kramar från en lite orolig men samtidigt GLAD  Jane

mona43
7/20/09, 1:28 AM
#3

Men grattis får jag säga! Vad härligt att du fick färdtjänst! Glad

Tror säkert det går bra ute i stugan, skönt med goda grannar som bryr sej. Håller tummarna och stortårna på att det går bra på ortopeden för dej.

Nej med tidens gång blir man luttrad, man vet hur lätt saker kan gå på tok och ändras.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

xerxex
7/20/09, 1:36 AM
#4

Tack Mona…

Är Du vaken såhär sent??? Har inte John Blund kommit hem till Dig ännu?

Själv sover jag inte (som du ser).. mycket pga morgondagen… men jag skall snart försöka lägga mig.

Natti-Natti

mona43
7/20/09, 1:49 AM
#5

Jo jag börjar bli lite trött, så John blund har nog flygit förbi här också en sväng!

Natti natti! Hälsa gubben, och klappa missarna från mej. Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

xerxex
7/20/09, 2:16 AM
#6

Det ska jag göra… Gubben sover, men katterna är vakna (och jagar flygfän).. men mjauar tillbaks till Dig.

Kramar

Annons:
mona43
7/20/09, 2:24 AM
#7

Skrattande Hihi, ja det gillar dom att göra! natti natti!

Kram!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LostHorse
7/20/09, 5:20 AM
#8

GRATTIS XERXEX!!!!!!!!!!..Det är så härligt när det lyckas för nån,det ger hopp till alla,andra som kämpar!! Bara se till o inte bli ut-tröttad,så slipper du nog mycke anfall!

kram,nu skall ja knoppa!

Ella/LostHorse

p.s tänkte på dina anfall(förhoppningsvis slipper du dem)men man kan se lite på tex sin hund eller katt,när man haft såna problem ett tag-de brukar förvarna,om man blir dålig! min hund blir tex "klängig"..om han märker att man håller på o bli dålig-bra o veta i framtiden,kanske! d.s

mona43
7/20/09, 11:26 AM
#9

Sedan kan man få förkänningar, många känner med tiden såväl igen dessa, min mor hade många anfall, hon skyndade att lägga sej eller i alla fall sätta sej, hon blev vinglig och yr i huvudet samt fick huvudvärk. Hon upplevde att hon såg konstigt -(aura känningar)

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

xerxex
7/21/09, 2:09 AM
#10

Ja… Jag visste ju det.. Jag SKA inte planera. Var till Ortopeden idag… ÄNTLIGEN slipper jag stövlen.., men planerna på att vara ute vid vår kolonilott fast maken arbetar gick ju om intet nu en tid framöver… Men jag är GLAD över att jag slipper stöveln nu… Men det blir inget lätt "företag" detta; Ska belasta till att börja med ca 15 kg på den opererade foten och gå med kryckor…Obestämd. Jag har sen många år tidigare diskbråck.. och att halvgå funkar inte… Så nu kör jag en egen variant; belastar helt och använder kryckorna (hänger på dom kan man säga..) men vilar mycket med benet i lite högläge. Läkaren sa att blir det för j…..t så kan jag ha stöveln på en stund..  Sagt o gjort; nu ikväll har jag gått.. till köket, på toa och ut på balkongen (är rökare).. OCH DET GÖR SÅ ONT… Men det kommer väl bli bättre…

Något att se framemot i alla fall är att på lördag (om allt vill sig o stämmer med allt o alla… så åker vi på en dagstur till Kalmar för att kika på vår Xeke´s barnbarn.. 6 st är dom och enl. bilderna helt ljuvliga.KyssKyssKyssKyssKyssKyss

Kramar till Er alla  xerxex/ Jane

mona43
7/21/09, 1:22 PM
#11

Grattis till att stöveln åkte av, förstår att det blir jättetufft ett tag, men du verkar inte vara den som ger upp i första taget, så detta kommer du att fixa vännenGlad

Sedan får du en extra bonus också, få åka och se på de gulliga små livenKyss Hade jag bott närmare hade jag säkert hängt på om jag finge.

Ha en bra dag! både ni och katterna!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

xerxex
7/21/09, 1:52 PM
#12

#11 Om du vill kan Du kika på dom..; www.vildhjärtas.se under fliken KATTUNGAR. Under fliken NFO Hanar hittar Du Xeke´s söner; S*Vildhjärtas Cobra Starship och S*Vildhjärtas Cute Is What We Aim For.. - 2 av 7 killar som föddes i den kullen - som stannade i katteriet. Under Hanar finns Kastrater; S*Laterna Magica Domino… det är mamma till de 7 pojkarna…Kyss. I Malins blogg kan man ibland läsa om kattungarnas upptåg… Skrattande.

Men självklart; bodde Du närmare så finns det plats i bilen…Flört

Fick brev från Nervologen idag… Enl. läkaren så ligger koncentrationen på Tegretol i nedre rekommenderade intervallet… Så det finns utrymme för en höjning av medicinen… Men läk. vill att vi inte gör det.. utan det blir aktuellt om jag får nya anfall. Men en fråga; RÄKNAS frånvaro anfallen som ANFALL ur läkarens synvinkel??? Ska jag i så fall höra av mig till läkaren och berätta detta???

Ha det gott  Kramar  Jane

[per50]
7/21/09, 11:05 PM
#13

Läs gärna om epilepsi på våran hemsida monaper.se Läs under Typer av epileptiska anfall.

Det finns mycket mera där. Ni får gärna se er omkring på sidan. Och läsa om våran familj, och gärna skriva lite i gästboken när ni ändå är på besök.

Annons:
mona43
7/27/09, 1:59 PM
#14

Saknar era glada inlägg LostHorse och xerxex, hur lever livet med er?Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

xerxex
7/27/09, 8:07 PM
#15

Ja, Du Mona… Humöret är inte det bästa nu, men försöker bita ihop…

Men vi gjorde en "BarnBarn" resa i lördags.. så lite glädje blev det ju.. Återkommer med bilder från den resan lite längre fram. Och om det är OK. kanske även det "mörka molnet" på min himmel just nu…    Min systerdotter med pojkvän är här några dagar så datatiden blir lite liten.. och för deras skull (ja, min också för den delen) så håller jag skenet uppe ett tag till…

Tack, för att Du hör av Dig. Känns gott att veta att man "syns" lite i alla fall på himlen…

Kramar  xerxex/ Jane

[per50]
7/27/09, 8:15 PM
#16

Roligt att se en glimt av dej här! kom gärna in någon stund emellan varven, Varje moln på himlen behövs, tillsammans gör de nytta.

Det är lite jobbigt att hålla skenet uppe inför släkten. Men man får pusta ut sedan.

xerxex
7/27/09, 8:22 PM
#17

Helt riktigt Per… Det "tar" mer än man tror… , men vad ska man göra?? Det är lätt att tänka; det är ju bara några dagar.. men de dagarna kan kännas mycket.. och orken tryter lite till slut. Tur som är så har jag o Johanna (min systerdotter) "en liten unik kontakt".. så egentligen behöver jag inte göra detta nu…, men "man vill ju inte förstöra deras semestertripp till storstaden…". Men tror nog att Johanna ser hur det är nu… Goa Gumman.. mycket TACKSAM för att jag har henne i mitt liv..

Kramar  Xerxex / Jane

[per50]
7/27/09, 8:28 PM
#18

Du får vara rädd om den pärlan. Glad

mona43
7/27/09, 8:45 PM
#19

Jag känner såväl igen hur det kan vara, man försöker hålla skenet uppe, men det tar så på krafterna. Det är trevligt när de kommer, men trevligt när de åker också, för då är man trötter. Glad 

Men din systerdotter låter som en klok liten dam.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

xerxex
8/14/09, 3:07 AM
#20

Ja, då är det dags för semesterslut för maken efter period nr 2.. Och åter till frågan; Ska jag stanna kvar här ute eller åka hem?? Men jag tror jag stannar…Glad

Hade telefonkontakt med min läkare på nervologen igår; frågade ang. detta med frånvaroanfall.. om det räknas som anfall ang. körkortet (om jag får köra bil igen i början av juni -10). Det RÄKNAS som anfall.. så bilkörningen är framflyttad till mitten av aug…Rynkar på näsan. Men det är ju helt riktigt… man är ju liksom inte helt själv ute på vägarna. Men lite ledsamt kändes det…

I o med att jag haft dessa anfall så höjs min medicin med en ½ tabl. morgon o kväll. Om en månad ska jag ringa läkaren igen så får vi se hur det är då…

Ha det gott

Kram xerxex/ Jane

Annons:
mona43
8/14/09, 9:01 AM
#21

Vad trevligt att se dej här igen! Du gör säkert rätt i att stanna kvar Glad frånvaroanfall är ju inte så bra när man kör bil så det är nog säkrast, men medicinhöjningen kanske gör susen så du slipper dem, jag håller tummarna för att du slipper frånvaroanfallen så du kan köra bil igenSkrattande

Kramar! Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
9/14/09, 11:39 PM
#22

Bor ni fortfarande kvar på kolonilotten eller har ni bommat igen för vintern?

xerxex
9/15/09, 12:33 AM
#23

Vi bor kvar… det är lite frukt som ska tas hand om nu… Plommon, Äpplen och Vindruvor. Plommonen är i stort sett klara, kanske behövs det 1 eller 2 dagar till innan alla är mogna.. Äpplena likaså. + att rabbaterna och landet ska vändas och få bort det mesta av ogräset… Så det är mycket även under hösten. Glad

Vårt hus är ju vinterbonat och vi har en kamin så värme inne är ju lätt fixat… Men därimot så i mitten av oktober flyttar vi hem för vintern. Vattnet stängs av då (sjövatten och kommunalt vatten) i samband med städhelgen… Då hjälps alla åt och städar ute på "vägarna" i området, föreningshuset ska städas…

I vår sen har vi en öppningshelg; vattnet sätts på och vi städar upp igen efter vintern på "vägarna" och föreningshuset.

mona43
9/15/09, 12:38 AM
#24

Vad trevligt med äpplen, plommon och vindruvor, blir avundsjuk på er, men vi skall införskaffa äppelträd i alla fall. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
9/15/09, 12:41 AM
#25

Oj vad trevligt det låter, vad tänker du göra med frukten, blir det mos eller saft.

xerxex
9/15/09, 1:17 AM
#26

Detta år får det bli frukt för att inta direkt, ge bort till kolonigrannar, familj o vänner….Glad.  Pga av min fot klarar jag inte av allt saftande o dyl. man nu kan göra på all frukt (är ju som sagt ny i gamet). Men våra grannar, familjer o vänner är glada… för det är ju VÄLDIGT mycket frukt..Skrattande.

Nu om något annat.                                                       Idag var jag hos sjukgymnasten… vi har försökt allt som kan tänkas kan när det gäller träning av min fot + att jag har ett träningsschema här hemma också… Inget fungerar…Rynkar på näsanGråter, jag får bara mer o mer ont och foten är mer svullen nu. En sak kvar att testa och det är vattenträning i medicinskt varm vattenbassäng (en temperatur på ca 34 grader…Glad). Men jag vågar inte hoppas för mycket på det… Men det är inte 100 % säkert än att jag få vara med där.. pga min stomi (urostomi). Jag får bada ca 30 min. med stomi… men nackdelen är om skulle det läcka.. i varmt vatten frodas ju bakterier väldig duktigt..Rynkar på näsan. Men jag får försöka tänka posetivt för att jag kan få vattenträna + att det kan vara till hjälp för att få upp styrkan i min fot.

Idag hände det också som absolut inte får hända (eller får o får, jag hatar att det händer när jag inte är ensam…) tårarna kom.. så ont gör det när jag belastar (som jag ska i träningsmoment). Jag tycker inte att jag "kräver" för mycket…; det enda jag vill är att åtminstonde återfå det jag hade innan bilolyckan… Är det för mycke att begära? Så nu skall sjukgymn. skriva till min läkare så får han bestämma vad som skall göras… ev. kan det vara så att detta kommer ta längre tid än vad som är vanligt med skadade fötter… Då får vi ställa in oss på det. Men sjukgymn. tycker att min smärtlinje ligger högt, så hon vill att läkaren ev. tar kontakt med smärtkliniken… Och det vill inte jag… Jag äter så mycket medicin ändå, vill inte ha fler + att jag har dålig erfarenhet av smärtkliniken och dess läkare…

Jag märker att när jag "stressar" upp mig för detta med min fot och dess läkning, när jag blir ledsen när det inte blir riktigt som jag vill… Ja, då får jag världens huvudvärk. Ett tecken på att nu Jane, är det dax att lugna sig lite…

Men nu försöker vi tänka på något roligare…  Nu i helgen som kommer ska vi till Nyköping på Scandinavian Winner show (kattutställning)… Och vi ska ställa ut vår Xerxex. Så håll alla tummar o tår för att han tar sitt cert. och att han står sig bra i konkurransen med 699 katter till…Glad

Hua, nu blev det så där långt igen…

Kramar  xerxex/ Jane

mona43
9/15/09, 10:06 AM
#27

Oj lilla vännen! vad tufft du har det med din fot, förstår att smärtan, oron och krånglet med den gör dej stressad  

Då kommer huvudvärken som ett brev på posten, och med den oron/rädslan för anfall! Rynkar på näsan 

Det blir en ond cirkel av alltsamans.

Hoppas att de låter dej få pröva vattengympa i alla fall, det är ju en jättebra och skonsam träning, jag har provat vattengympa för min värk (fibromyalgi)

Och på trettio minuter hinner man träna enhel del, det finns en risk att man tar i lite för mycket i början, man känner det först efteråt. Så starta lite lugnt i början. Håller tummarna att de låter dej pröva!Flört

Jag har också en blandad erfarenhet av smärtkliniker, de hjälpte mej kanske litegrann i alla fall. Men har man ont och inte vet vad man skall ta sej till, kanske du skall ge det chans i alla fall?

Synd att man inte bor i närheten, då hade jag hjälpt dej att sylta och safta lite, det är mycket jobb men roligt också! Glad Det är trevligt att dela med sej också. Men det kommer ju flera år sedan då du får pyssla med det. Skrattande

Styrkekramar från Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[per50]
10/16/09, 1:52 AM
#28

Hur är det med dig och gubben?

xerxex
10/16/09, 3:02 AM
#29

#28 Hej Per!

Jodå, livet knapar på… men idag (läs torsdag) var ingen rolig dag. Kan börja med att säga att jagvar till tandläkaren i onsdags, och till saken hör att jag har manisk skräck för tandläkaren.. jag får alltid lugnande innan och även lustgas under behandlingen, men jag är spänd som en fiolsträng i alla fall och jag har en förmåga att sluta andas emellanåt under behandlingen… Innan tandläkarbesöket satt jag här hemma fick mer o mer ont i huvudet, till slut susade det i öronen och jag kände mig illamående och yr. Men jag åkte iväg… En tand drogs ut. När jag kom hem var jag helt slut…

Torsdag sen; vaknade kl 6.30 fortfarande trött och yr i skallen… Tog mina mediciner, sen vet jag inget mer… när jag kommer till sans står jag på alla 4 på golvet… Jag vet inte om jag tuppade av eller om jag hade ett anfall..Rynkar på näsan men tror nog att det var ett anfall då jag hade enormt ont i kroppen och var otroligt trött efteråt…

Lite skrämmande att man är helt ensam när något sånt här händer… Jag vet att jag inte ska vara rädd för att vara ensam, men man får sig en liten knäck när det händer.

Nog om mig.

Hur är det själv med Dig, Mona o resten av familjen? Förresten fyllde inte Du år nu i slutet av sept.? (eller var det Mona Obestämd) GRATTIS i efterskott i så fall… hoppas att Din dag var fin med mycket tårta o fina presenter…Skrattande

Sköt om Er

Kramar i natten

[per50]
10/16/09, 10:30 AM
#30

Hej Xerxes!

Jag har också svårt att gå till tandläkaren jag vet inte varför, jag har alltid haft det. Usch det låter som ett du fick ett anfall, men det gick ju ganska bra ändå för dig.

Jo jag fyllde år den 30 september.

Krya på dig

/Per

mona43
10/16/09, 10:54 AM
#31

Hej vännen! Här är en till som har enorm tandläkarskräck, är i upplösningstillstånd när jag skall dit och spänner mej enormt. Rynkar på näsan

Du kan ha tuppat av, det gör jag ofta när smärtan blir för stor, men hade du rejält ont efteråt och var så där trött så var det nog ett anfall i alla fall.

Förstår att det är otryggt att vara ensam om ett anfall kommer, det är ju alltid en trygghet att någon finns i närheten. men med tiden fungerar det säkert bättre även med det.

Styrkekramar!

Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: