Annons:
Etikettarbete-hobby-och-fritid
Läst 5513 ggr
dukieee
6/10/09, 12:01 AM

Ska man jobba?

Ska försöka förklara så gott det går.

Min epilepsi är långt ifrån över fastän jag går på medicin. Får anfall dagligen vilket gör mig helt utmattad.

Sen har jag (enl. psykolog) inne i en drepression. Klarar helt enkelt inte av att träffa människor. Är även tyst av mig, pratar aldrig mer än att besvara frågor och då blir det korta svar.

Min skada i knät gör att jag knappt kan gå och värk kommer även när jag sitter ner. Och så har jag detta med sömnproblemen. Sover inte många timmar per dygn.

Får hjälp av socialen då jag var sjukskriven förut. Men nu vill dem direkt sätta mig ute i arbetslivet och det på heltid.

Jag känner verkligen att jag inte är redo, jag klarar knappt av värken när jag går här hemma

Visst, jag vet att socialen har regler att följa, men tycker att dem kunde se hur jag mår fysiskt och psykiskt.

Någon som haft/har samma problem som jag? Och hur löste ni det?

Annons:
mona43
6/10/09, 12:32 AM
#1

Har försäkringskassan utrett dej något? Man skall ju inte bara tvingas ut i arbete när man är dålig, då blir det ännu värre.

Jag är utrett både på längden och på tvären, de har skickat mej till sjukgymnstik, smärtskola och dessutom två veckor på annan ort där de utredde mej också.

De kom fram till att med min fibromyalgi med smärta och min grava hörselskada, kan det bli svårt att hitta ett lämpligt jobb. Jag har sjukersättning, liknande som förtidpension. De tar kontakt med mej med några års mellanrum för att kolla hur jag mår.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
6/10/09, 12:37 AM
#2

Jag håller med Mona, man ska ju inte tvingas ut i arbete om man är dålig, jag själv arbetstränar 28 timmar i veckan och det ska jag göra fram till den 8/10 och sedan ska de bedöma vad jag klarar av för jobb.

dukieee
6/10/09, 12:57 AM
#3

Har inte haft någon kontakt med försäkringskassan

Visste ärligt talat inte att dem kunde göra något. Tycker ni att jag ska kontakta dem och förklara situation?

Kan också säga att jag satt med socialen samt en psykolog som dem båda sa att jag skulle ut i arbetslivet och givetvis förklarade jag så gott jag kunde att jag helt enkelt inte var redo och att mina besvär hindrar mig. Till och med här hemma har jag svårt

mona43
6/10/09, 1:43 AM
#4

Du skall absolut kontakta försäkringskassan tycker jag, och berätta hur det är. Ta hjälp av psykologen eller annan som du har förtroende för och be dem hjälpa dej med kontakten.

De kan skriva intyg på hur du mår, och vilka svårigheter du har i övrigt. kanske din mor kan följa med vid första kontakten på försäkringskassan?

Hon kanske kan hjälpa dej berätta lite om hur det är, det är bra att ha någon med som kan stötta en lite. Man kan också skriva ner det viktigaste på ett papper och ta med, det är så lätt att man glömmer vad man skulle säga. Eller skriva som ett brev till dem som du tar med, där du beskriver dina problem och varför du kommer till dem, detta brev får de sedan och kan läsa, det brukar de tycka är bra. Den erfarenheten har jag.

Försäkringskassan vill också veta vilka diagnoser man har. så det är viktigt att du utreds av läkare, psykolog och andra som du har kontakt med.

Träffar du någon kurator? De brukar ha koll på vilka regler som gäller, och vad man kan ha rätt att få i ersättningsväg. 

Du kan också få hjälp av kuratorn med att ansöka till olika fonder, det finns fonder eller stiftelser där man kan få pengar då man är långtidsjuk.

Kuratorn kan hjäpa dej att ta kontakter och fylla i ansöknings- handlingar. Var noga med att samla ihop de papper du har från psykologen myndigheter och läkare, ta också kopior så de kan läsa.

De flesta vårdcentaler har en kurator, du kan fråga på din vårdcentral, eller på sjukhuset.

Så stå på dej! ingen har rätt att sparka ut en person på jobb utan vidare. Tycker verkligen att soc kräver för mycket av dej.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

dukieee
6/10/09, 2:14 AM
#5

Tack så mycket för ditt svar Mona

Ska kontakta försäkringskassan och se om dem kan förstå min situation.
Att få min psykolog att hjälpa mig med försäkringskassan är nog inte äns lönt att fråga då hon också tycker jag ska arbeta.

Ska även skriva ner allt och inte bara för att ge dem information, utan då jag även har svårt för att prata

Någon kurator har jag inte haft kontakt med, tror du det kan hjälpa mig? Med tanke på min oförmåga att prata med folk. Har även svårt för att prata, oftast blir det mest mummel, började när jag startade med medicinen, vet dock inte om det hör ihop

Jag får ta och söka lite på internet också om det dära med fonder

Jag har ju ingen information om varken hjärtfelet (om jag har det) eller epilepsi då jag fortfarande är "chockad" över den diagnosen.

Det är jättejobbigt att inte kunna prata med människor, svårt för andra att förstå och sätta sig in i min situation =(

Kan tillägga att under mötet med socialen och psykologen så fick jag smärtan i benet igen (det gör extremt ont) och dem såg att jag verkligen led av det. Men ändå så sa dem inte ett ord om det =/

mona43
6/10/09, 2:36 AM
#6

Ja att skriva ner är jättebra, skriv så ingånde du kan, berätta också hur en vardag kan se ut när den är som värst.

Man får gärna tunghäfta när man sitter där, när mötet är över kommer man ihåg, det är så retsamt. Sök gärna på internet, det finns säkert någon fond som passar.

Även kyrkan där du bor kanske kan hjälpa dej med lite ersättning, de har ofta kassor till sådant, man behöver inte vara religiös för att få hjälp. Eller din kommun kanske. Alla pengar man kan få in är ju så behövliga. Det är dyrt att vara sjuk.

Jag tror säkert en kurator kan hjälpa dej med att hålla reda på vilka papper du skall fylla i, och hjälpa till att ta kontakt. De är vana vid att träffa folk med olika problem.

Dem jag träffat har varit jättetrevliga och framför allt lugna och förstående. Du kan också skriva ett brev till henne och ta med dej. Berätta där om din osäkerhet att prata, då får hon läsa det och vad hur din situation är och vad du vill ha hjälp och stöd med.

Jag håller tummarna för dej, har ofta kontakt med försäkringskassan, de brukar vara bra att prata med. Men man får vara utrustad med tålamod, det brukar vara telefonköer ibland. Du kan gärna läsa inne på försäkringskassan, det är jättebra att vara förberedd då känner man sej säkrare Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
6/10/09, 2:45 AM
#7

Oj håller på somna nu, vi får höras mera i morgon dukieee, tack för en jättetrevlig pratstund, hoppas du får sova lite bättre i natt. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
7/11/09, 5:15 PM
#8

Hej dukieee!

Hoppas allt har gått bra med försäkringskassan och att de har förstått din situation.

dukieee
7/12/09, 1:55 AM
#9

Hej

Det gick inte så bra med försäkringskassan. Socialen fick reda på det och dem sa att det inte var någon idé. Så jag har lagt ner det

Nu går jag något rehab. program som tydligen ska leda till jobb, även att jag känner att jag inte är direkt redo för det =/

mona43
7/12/09, 2:08 AM
#10

Hoppas att det ordnar sej för dej, är det en arbetsträning genom arbetsförmedlingen?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

dukieee
7/14/09, 6:44 PM
#11

Ungefär, har en kontaktperson som jag träffar 1 gång i veckan och så går vi igenom vad jag vill jobba med och så försöker vi tillsammans hitta en lösning för att jag ska få ett sådant jobb.

Det som är det bästa är att han tycker det är jättebra att jag satsar på att bli författare :)

mona43
7/14/09, 8:05 PM
#12

Denne kontaktperson verkar klok som tar hänsyn till det du är intresserad av, och kan. Hoppas att det löser sej på bästa vis för dej nu. Hur är det i övrigt med din epilepsi?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

dukieee
7/15/09, 12:16 AM
#13

Den är extremt jobbig för tillfället, höll på att trilla ner från trappan flera gånger =/
Men har gjort blodprov nu så jag väntar på svar och sedan får se vad som händer =)

Annons:
[per50]
7/15/09, 12:19 AM
#14

Ojdå, det låter jättejobbigt och även farligt. Hoppas du får medicinen inställd nu så det blir lugnare.

mona43
7/15/09, 2:05 AM
#15

Hoppas din läkare hjälper dej så det blir bättre, och att det löser sej med jobb. Du får satsa på att bli författare en dag Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
9/15/09, 12:18 AM
#16

Hej dukieee!

Hur är det med din epilepsi och har du fått något jobb?

dukieee
9/16/09, 10:06 AM
#17

Står fortfarande utan jobb och medicinen är inte inställd än och anfallen kommer dagligen. Lite mitt fel kanske då jag inte har kontaktat min läkare. Är fortfarande besviken över att hon inte ringde då hon skulle.

mona43
9/16/09, 10:51 AM
#18

Jobbigt att bråka och tjata när man inte är pigg, men det är typiskt läkarna att inte höra av sej, du får nog stöta på igen.

Du kan skriva ner några rader och lägga i ett brev med läkarens namn på, och lämna in till sekreteraren på vårdcentralen, och säga att det är till din läkare, skriv ner hur det är och vad du tycker, och att denne måste höra av sej nu snarast! De måste ju gå igenom sin post dagligen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
9/27/09, 11:04 PM
#19

Hur går  det för dej? tänker på dej och hur jobbigt du måste ha det med dina dagliga anfall.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

dukieee
9/27/09, 11:10 PM
#20

Står fortfarande stilla tyvärr, har även börjat bli bråk med familjen nu också (med far). Jobbigt när folk inte tror på en när man talar om att man har det jobbigt.

Men jag fortsätter att slita och försöka finna jobb oavsett hur jag mår =)

Annons:
[per50]
9/27/09, 11:20 PM
#21

Stå på dig, och hoppas att det ordnar sig för dig både med hemsituationen och med jobb.

Med vänliga hälsningar

mona43
9/28/09, 12:35 AM
#22

Jättejobbigt när familjen inte tror på att man mår så dåligt som man gör. Det är fint att du är envis och kämpar på i alla fall trots allt. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
10/16/09, 11:28 PM
#23

#20 Hur är det med hemsituationen och med jobb?

dukieee
10/17/09, 9:18 PM
#24

Hemsituationen ser likadan ut. Har dock äntligen fått tag på min läkare, ska höja dosen samt gå på ett återbesök för kanske ett eventuellt medicinbyte.

Men jobb så har jag fått en praktikplats och börjar om 2 veckor på 50%. Får se hur jag kommer klara det.

Måste dock in och kolla upp hjärtat igen så det blir mycket sjukhusbesök såhär på slutet av året

[per50]
1/8/10, 11:40 PM
#25

Hej dukieee hur går det för dig?

Upp till toppen
Annons: