Annons:
Etikettepilepsi-förr-och-i-andra-länder
Läst 3955 ggr
mona43
2009-06-09 00:52

Dåtidens epilepsi botemedel

Så här kunde det gå till förr när man försökte bota epilepsi, det är verkligen barbariska metoder. Det fanns ingen medicin som verkade så man trodde väll på "huskurerna" Dessutom tyckte man att epilepsisjuka var orena, och skulle bara botas till varje pris.

Dessa texter härnere kan vara jobbiga att läsa för känsliga personer. Skiften är på gammel Svenskan.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
2009-06-09 00:56
#1

Hon kokade sitt barn

Från Petersboro Ont, skrifves den 3 sep. För 2 veckor sedan blef ett 2 år gammalt barn sjukt i fallandesot. Modern beslöt sig för att försöka det gamla botemedlet, näml. att doppa barnet i varmt vatten. Men när vattnet i den stora tvättbaljan af jernbläck icke var varmt nog, tog man af locket af jernspiseln och satte derpå baljan med barnet i. Den stackars lilla jemrade sig förfärligt, men den jävelusiska modern, som besutit att kuren skulle göra verkan, lät vattnet koka. Då hon omsider tog bort baljan från elden och lyfte upp barnet med et par träslefvor, föllo köttstyckena bort från den lillas kropp, så att bara benen inom kort återstodo. Inom ett par minuter var det lilla offret för denna "huskur", dödt.

lånad från phryxe

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-06-09 00:58
#2

 Det är en qvarnsten

Om en ung mans hals att lida af nervös förslappning, nervössvaghet, försvagadt minne, nedsatt lynne, retsamt temperament o, de tusen och en oordningar till själ och kropp, som härflyta af onatuliga, förderfliga vanor, ådragna genom okunnighet.Sådana vanor hafva till följd förlust af manlig kraft, kroppslig förslappning och frambringa någon gång hjernans uppmjukning, epilepsi, fallandesot, ja äfven rysligt vansinne.

Att dessa olycklige må återvinna och återställas till helsa och glädje, är syftemålet hos utgifvarne af en bok, skifven på ett enkelt men kyskt, språk, öfver naturen, symptomerna och botemedlet, genom behandling i hemmet af dylika sjukdomar.

Denna bok sändes förseglad i enkelt omslag, efter mottagandet af tio cents i postfrimärken, till postafgift

Lånad från phryxe

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-08-08 13:20
#3

Usch vilka grymma metoder de använde Förvånad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: