Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 6159 ggr
xinluo
6/3/09, 9:16 PM

Hur olika kan ett epileptiskt anfall se ut

Jag jobbar med barn som har epilepsi och har sett hur olika deras anfall ter sig.

Det vore intressant om någon mer vill berätta om era upplevelser. Jag förstår ju att det är svårt att berätta om sitt eget anfall men de ni sett.

De jag varit med om är så olika, både på samma person och mellan personer.

* Blir blek, orolig söker kontakt med vuxen, säger tex blåsa, ont i håret mm.

*Blir "stirrig", reagerar inte på tilltal eller om man viftar med handen framför ögonen.

Tiden är mellan 30-45 sek.

* Rycker lite och skrattar till.

*Stort anfall, krampar med stora "ryckningar", ljud, blek, svårt att få luft, biter sig mm. Går över efter ca 30-60 sek.

*Stort anfall, kräks, blir medvetslös, viftar lite med en hand, svårt att andas. Iltransport till akuten.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Annons:
xinluo
6/3/09, 9:18 PM
#1

Det sista jag skrev om kan sitta i mellan 1-1½ timme, går över på akuten med annan medicin. Pga att det tar andningen så får vi bara ge "stesolid" en gång, ambulansen får heller inte ge något mer.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Pirjo
6/4/09, 4:22 AM
#2

Som du säger så vet jag ju inte hur det ser ut, men jag vet ju ungefärt vad som är "föraningar" om kommande anfall.

Jag kan långt i förväg få känningar genom lukt- och smaksinnet. Antingen börjar jag tycka att allt luktar eller smakar på ett speciellt sätt utan att andra känner detsamma.

När sen anfallet har kommit så har det skett utan förvarning, jag baqra helt enkelt "stupar".

mona43
6/4/09, 10:04 AM
#3

Endel saker stämmer på min son, och vissa även på Per

* Blir blek, orolig söker kontakt med vuxen, säger tex blåsa, ont i håret mm.  

Min son säger ofta att han ont i magen, ont i huvudet eller ont i tänderna. Blir lättretlig.

Per får ont i huvudet, blir väldigt okoncentrerad och oerhört trött

*Blir "stirrig", reagerar inte på tilltal eller om man viftar med handen framför ögonen.

Samma med min son, han blir frånvarande en kort stund och stirrig. Har märkt att även Per kan bli det ibland.

* Rycker lite och skrattar till.

Typiskt min son, eller så blir han aggresiv, nyper till eller klöser, river i håret. Gör även illa sej själv.

*Stort anfall, krampar med stora "ryckningar", ljud, blek, svårt att få luft, biter sig mm. Går över efter ca 30-60 sek.

De två sissta har hänt med Per, men inte min son. Han har i stället många kortvariga attacker, dagligen men även nattetid som påverkar honom hela tiden.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
9/15/09, 12:04 AM
#4

Hej xinluo!

Hur går det för dig och barnen som har epilepsi?

xinluo
9/16/09, 8:41 PM
#5

Hej Per. Jag har bytt jobb nu så jag träffar dom inte så ofta. Tyvärr, för jag saknar dom ju.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

mona43
9/17/09, 12:02 PM
#6

Vad synd, förstår att du saknar dem.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Gnici
12/1/09, 12:58 PM
#8

Nu är ju det här en rätt gammal tråd, men jag svarar i alla fall….

Min flickas anfall kan man ana ganska långt på förhand. Tex. dagen innan. Hon är fruktansvärt lättretlig, skakigare och ryckigare än normalt. När anfallet kommer så börjar det med att hon säjer att hon har ont i magen, hon vill sitta i knät på någon vuxen och kramar denne hårt, hårt medan hon gråter och har magont. När kramperna kommer så uprepar hon "mamma mossa" under resterande tiden, som varar upp till 5 minuter. Hon kan bli väldigt trött efteråt och somna i knät, men inte alltid, då hon ibland bara fortsätter med det hon höll på med.

När hon får anfall så kommer de oftast "i grupp" alltså hon kan ha mellan 2 och 5 anfall under ett par tre dagar, sedan kan det vara långa perioder utan.


mona43
12/1/09, 2:40 PM
#9

Känner igen detta på min son, han har mera epilepsi känningar i perioder, då blir han mera orolig och lättretlig, han pratar också om ont i magen eller ont i tänderna eller ont i huvudet och säger aj, aj, ont, ont, sedan kan han bli oerhört trött, grinig och lättirriterad efteråt.  Han har epilepsi och autism.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
12/4/09, 12:10 PM
#10

Min son blir frånvarande. Man får ingen kontakt med han. Han hade tydligen ett anfal i måndas på jumpalektionen. Han var borta mellan 7-10 sekunder och reagerade inte på tilltal eller på något annat.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
12/4/09, 2:07 PM
#11

Samma med min son, han får sekundsnabba frånvaroattacker då han är okontaktbar, han kan också skrika till mitt i natten och vara stirrig en kort stund, och ha stora pupiller, efter några sekunder sover han djupt, han kan också kissa på sej sådana gånger. Själv minns han inget.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: