Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 2087 ggr
trezzi
2009-06-25 21:43

hjälp

hej jag skulle vilja ha hjälp..

lider av panik när de blir för mycket får ej nån kontroll på kroppen o de vet ej vad jag sak göra mina vänner vet ej heller de blir så oroliga fall o jag ska skada mej sj o det… vill inte må så här

Annons:
mona43
2009-06-25 22:18
#1

Hej trezzi!

Det låter verkligen jobbigt för dej, upplever du att du tappar medvetandet något också, när du faller och kroppen inte lyder? krampar det något i kroppen?  Händer detta ofta?

Oj det blev många frågor på en gång. Hoppas det är okej.

Kramar Mona!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

trezzi
2009-06-28 19:23
#2

ja jag försvinner typ o kan ej kontrollera kroppen de spänns i musklerna det händer när de blir för mycket förr mej med saker och det…

mona43
2009-06-28 19:48
#3

Det är nog säkrast att du pratar med en doktor, det kanske måste göras en undersökning som kallas EEG, där de mäter om det finns epilepsi. Undersökningen är ofarlig och gör inte ont. Du får ligga ner och ta det lugnt. Man kan få lugnande också om det behövs.

Det är viktigt att dina vänner finns nära dej då detta händer, de kanske kan se efter så du ligger bra och inte något sitter åt runt halsen eller så, om det är kallt kanske någon kan låna ut en jacka en stund som de lägger över dej. Det är viktigt att de är lugna när du vaknar upp igen, och hjälper dej. Tappar du medvetandet längre stunder eller anfallet blir större, eller kommer allt oftare, och påverkar dej mer och mer, måste du till sjukhus genast.

Du får nog också tänka på vilka situationer som utlöser dessa anfall, och om det är möjligt, försöka att undvika dem. Stress eller rädsla kan ibland utlösa anfall, om det visar sej vara epilepsi. 

Det är viktigt att försöka dra lugna djupa andetag när paniken kommer, man kan  också tuppa av om man får syrebrist för att man andas häftigt och ytligt.

Sköt om dej vännen!

kram!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

trezzi
2009-06-29 00:17
#4

tack så mycket.. har gjort ett sånt test men jag klara ej den vet ej när de va men de såg inget…

mona43
2009-06-29 00:26
#5

Ok, hoppas det löser sej så du får må bättre snart.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-07-11 16:49
#6

Hej trezzi!

Sänder här en sommar hälsning, hoppas att det är bra med dig.

Annons:
[per50]
2009-09-07 22:32
#7

Hej trezzi!

Hoppas att allt är bra med dej, hur har sommaren varit?

Med vänliga hälsningar

NeverToLate
2009-09-09 12:59
#8

Det är inte någon sorts panik ångest då ? Min syster har något liknande.. Hon får panik när för mycket saker händer runt omkring å då så kan hon inte kontrollera varken sina muskler eller känslor på det sätt som annars gör så förståndigt .. det e precis som om panik attacken tar över henne en stund..

trezzi
2009-09-12 13:27
#9

jo typ så är det… gillar ej det..

mona43
2009-09-12 14:20
#10

Det kan nog vara panikångest, jag har en bekant som har det, hennes symtom stämmer mycket in på dina, hon säger att då panikångesten slår till behöver hon en väldigt förstående omgivning som hjälper henne att försöka komma till ro.

Hon vill att någon skall finnas nära henne, man kanske hyperventilerar och kan behöva få hjälp med att andas lugnt igen.

Att få panikångest är inget att skämmas för, vem som helst kan drabbas, men många har liten erfarenhet av den.

Denna ångest finns ändå där, och är skrämmande och otrevlig för den drabbade.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

NeverToLate
2009-09-14 14:14
#11

Panik ångest är inget att skämmas för, det finns mycket hjälp att få idag. Min Pappa hade det och min syster har det. Dock så fanns det ingen hjälp när pappa fick Panik ångest, så han led ganska mycket av sin.Men jag tycker du ska kolla upp om du har panik ångest eller inte. för jag tycker att dina symptom verkar stämma  överens med dem många får av panikångest. Sök upp sjukhuset eller din vårdcentral, så hjälper dem dig att komma i kontakt med rätt människor som är kunniga inom ämnet :)

[per50]
2009-10-16 19:57
#12

#0 Hur är det med dig?

[per50]
2009-12-16 23:44
#13

Hej Tezzi!

Hur är det i vinter kylan? Skriv gärna och berätta hur du har det.

 /Per

Annons:
Upp till toppen
Annons: