Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 3330 ggr
mona43
5/30/09, 11:43 PM

Jag är utfryst och mobbad

Jag är en kille på 17 år som går gymnasiet. Jag är utfryst, mobbad och det sker nästan varje dag i skolan. Jag blir kallad bög, mamma-knullare. Några killar trycker ned mitt huvud i toaletten.

Dom kallar mig cp för att jag har epilepsi. Dom spottar på mitt ansikte och kladdar tuggummi på mina kläder. Dom rev sönder min väska och stal mina skor.

Måste jag bli mobbad och trakasserad på det här sättet? Måste jag bli allvarligt skadad för att någon ska agera?

 AHMED

Här är en kille som har det svårt och blir mobbad för sin sjukdom, hur skulle ni agera? Skriv gärna och berätta.

Text är lånad från glöd.se

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
5/31/09, 9:58 AM
#1

Tyvärr är det nog vanligare än man tror. Barn kan vara grymma, även vuxna. Många blir mobbade och retade för sjukdomar, fel kläder, fel utseende och så vidare. Vi, föräldrar och andra vuxna, måste informera och stämma i bäcken redan när barnen är små.

Många barn som går med glädje till skolan, kommer hem med magont och vill inte gå mer. Jag har upplevt att även en del föräldrar har skygglappar och inte vill se eller har tid, att hjälpa sina barn. Själv har jag alltid varit som en tigrinna för mina pojkar.

Gått till skolan och informerat och även pratat med de barnen som är mobbare. Tyvärr så ville en del föräldrar inte inse att deras barn var elaka. Många gånger mobbar barn, på grund av sina hemförhållanden. Men ju mer vi upplyser så tidigt som möjligt och lär oss se varningstecknen, så kan vi rädda många barn.

Sen MÅSTE skolan ta sitt ansvar också. Det hjälper inte att bara vi föräldrar pratar, utan lärare och rektorer måste agera.

Jag var tvungen att stämma hela skolan innan något hände. Rektorn blundade bara för att hon skulle gå i pension och inte orkade/ville ta itu med problemen. Inte ens när vissa elever kastade tårgas i aulan.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
5/31/09, 1:17 PM
#2

Minns själv när jag var barn, jag var lite knubbig och oerhört blyg, jag hade ofta magont och huvudvärk när jag skulle gå till skolan, detta var messt på högstadiet,  jag sa inget hemma men mamma lyckades till slut få mej att berätta varför jag gruvade mej så mycket för att gå till skolan.

Hon pratade med min klasslärare som informerade min klass, de blev lite bättre mot mej ett tag, men sedan var det likadant igen, på högstadiet var det ju så många olika ungdomar och klasser, så blev några bättre fanns det ännu flera ungar som inte var det.

Jag förlorade mycket av högstadietiden, på detta vis, ville bara slippa plågoandarna, få vara hemma.

Jag kunde verkligen vara rejält dålig på morgonen när jag skulle åka till skolan, men det var ju nervöst, för sedan blev jag piggare igen snabbt. Redan då gjordes det inte mycket på skolorna, men nu är det ju ännu hårdare, med färre lärare och flera elever.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
5/31/09, 4:40 PM
#3

Usch känner igen det så väl me mobbning! Jag blev mobbad 1-4 ordentligt av mina klasskamrater som gjorde allt för att trycka ner mitt självförtroende,slog mig så illa att jag bröt revben,blödande sår enbart för att jag hade en annan dialekt och att jag va lite knubbig och för att jag fick glasögon mellan 3an till fyran det va då det satte igång på allvar.

Men mina föräldrar tog mig därifrån efter misshandeln och jag börja i en annan skola i en klass som var helt underbar.

Men när vi börja i högstadiet så fanns vissa från min gamla klass där och den tiden i skolan så höll jag mig ensam så mycket som möjligt för jag fick en massa hot från mina gamla klasskamrater.

Men idag är jag ok från allt och diskuterar o har föreläsningar iskolan om mobbing,allt för att förhindra så mycket som möjligt att något barn/ungdom inte ska behöva gå igenom ett sånt helvete som jag fick och så många andra.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
5/31/09, 5:25 PM
#4

Det där känner jag igen att man höll sej för sej själv, jag fick också fungera som en sorts "vikarie" för kompisen som var sjuk, men så fort den rätta kompisen var tillbaka, blev jag behandlad som luft igen och retad. Det verkar som det måste finnas "hackkycklingar" att ge sej på, både ibland barn och vuxna.

Vilket viktig insats du gör när du informerar om mobbning på skolorna, all information behövs verkligen, det kanske kan hjälpa någon att slippa bli mobbad.

Upplevde mobbning på ett äldreboende där jag vikarierade, jag skulle få hoppa på ett nytt vikariat, men när det väl var dags att börja hade de tvärt ändrat sej, vikariatet gick till en annan i sissta stund.

Dessutom påstod deras chef att arbetskompisarna hade klagat på mej, vilka som klagat vet jag inte än idag, jag lyckades lirka fram orsaken till deras klagan, att jag var ny och aningen oerfarenObestämd hm, jag var ju vikarie och ny inom yrket, ingen är fullärd genast. Jag tror inte riktigt på den förklaringen, jag tror att det var så kallad svågerpolitik med i spelet.

Vikariatet gick i alla fall till någons släkting. Jag hade nyligen fått beröm för att jag hade bra hand med de gamla. Kanske lika bra att jag inte blev kvar där, de skvallrade hela tiden bakom ryggen på varandra på denna arbetsplats.

Jag fick snabbt ett annat jobb inom hemtjänsten, där trivdes jag mycket bättre, och blev uppskattad. Tyvärr fick jag värk sedan och kunde inte fortsätta.

Men det andra kändes som en sorts mobbning, jag var nyinflyttad på en ort där alla känner alla, kanske det berodde på det också lite. Det är verkligen konstigt att vuxna skall mobba varandra, de är verkligen inga bra förebilder för sina ungar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
6/1/09, 4:19 PM
#5

Det är tyvärr vanligt me mobbing i arbetet oxå! Men jag har inte varit me om det men min sambo har det på volvo… han börja där för  snart 5 år sen o är utfryst o folk snackar skit om han bakvägen o så säger dom taskiga kommentarer till honom som sårar.. Min far jobbar oxå där o han har sagt det me snacka skit bakom ryggen.. jag sa till både han o sambon om att gå till förmannen o chefen,vilket dom gjorde o det visa sig att dom två oxå varit mobbade o dom tog tag i saken hårt! Nu är det lugnt men sambon är ofta utfryst av vissa personer där men inta av andra..

Vi har haft det ämnet på våra möten på jobbet och pratat om att om det skulle hända att någon blir mobbad så ska det redas ut på direkten. Vi har en kanon bra gemenskap där och det är skönt, vi fick en vikare för nåt år sen som va elak o försökte ta på oss kvinnor o mobba men jag sa till på skarpen till han o när det ej hjälpte så gick jag till chefen o sa till o hon sa att det kommit in klagomål på han men att mitt ord vögde tyngst för jag klagar aldrig på mina jobbkompisar sa hon utan jag reder ut det själv!

Hoppas din värk har blivit bättre ! Det är ej kul att ha värk jämt,erfarenhet av det själv!

Det är verkligan dåliga förebilder för sina barn när föräldrar mobbar andra i vuxen ålder eller vilken ålder som helst är det fel! En väns ex som är mor till hans son sa till sin son när sonen sa hej till min sambo" känner du den där mongoliden?", sonen sa det till sin far o styv"mamma" oo fråga om min sambo är det.. dom sa genast nej och tog tag isaken me mamman,men den personen är visst en sån som gillar att trycka ner andra o mobba o säga elaka saker om andra till sin son som är 9 år… jag hoppas bara att sonen blir lik sin far i det avseendet!

Att vara ny o oerfaren är inte ett sätt att klaga på för alla har ju varit det ibörjan,sånt gör mig irreterad för det det är inte ok att bli behandlad som du blev! när vi får nya så brukar jag säga till dom kom o fråga om det är nåt du ej förstår eller klarar men jag klagar aldrig på dom! Jag skulle aldrig vara otrevlig eller så för det kommer man inte långt me.. Mitt motto är.behandla andra som du vill bli behandlad av andra..

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
6/1/09, 5:08 PM
#6

Jag hörde sedan att de hade svårt att få ny personal på den arbetsplatsen och det kan man verkligen förstå. Det behövs ju alltid nyrekrytering om folk blir sjuka osv. Deras gruppchef var en person som höll med om allt, hon verkade inte ha någon egen vilja.

Detta är länge sedan nu, numera är det visst bättre där, med yngre personal och en annan gruppchef. Men visst kände man sej illa bemött, varför var de så fega och gick bakom ryggen? jag var ju bara en snorvalp i dessa äldre damers tycke.

Man hade liksom ingen chans att bättra sej när ingen sa något. Jag har verkligen ransakat mej själv, men inte kommit på vad felet var. Förrutom att jag var ny och oerfaren, men det är ju alla.

Jag tror också att de retade sej på att jag hellre satte mej med någon gamling och pratade, än satt och skvallrade med dem, jag kände ju inte ens dem de skvallrade om, dessutom har jag alltid hatat skvaller.

De gamla sken upp och blev så glada, de satt ju ofta där i dagrummet ensamma i en vrå, medans personalen satt i andra änden av rummet och skvallrade Obestämd De gamla sken alltid upp när jag kom. Jag var väll helt enkelt inte godkänd enligt personalens sätt att se på det hela. Trots att jag inte var uppkäftig eller så, bara en medmäniska som inte följde deras spelregler helt och hållet.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
vildarosen
6/1/09, 5:22 PM
#7

Jag tycker att du gjorde helt rätt att sätta dig me dom gamla istället för att vara me "skvallergänget",är inte heller förtjust i skvaller!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
6/1/09, 5:32 PM
#8

Skvaller förstör så mycket. De gamla var tacksamma över att få lite sällskap en stund. Man blev så ledsen när endel i personalen stressade på dem, ofta gick det inget fortare för det, är man gammal skall man få ta det lugnt, ledsamt när de var spydiga mot dem också, men även personalen blir gamla en dag, risken är stor att de själva också får prova på samma medicinObestämd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
6/1/09, 5:37 PM
#9

Jag har sett så mycket av hur personal i boenden får stressa och inte har tid me dom äldre,det skrämmer mig. Ju mer besparingar det blir desto värre blir det på boendena. Själv jobbar jag som personlig assitent och vi har det bra på så sätt att vi har tid för den vi jobbar åt. Tror inte jag skulle klara av att jobba på ett äldreboende för jag skulle protestera på hur dom gamla blir behandlade och att det ej finns tid eller personal någ för att göra deras liv lyckligt och så bra som möjligt i livets slutskede!

Vi kommer ju alla bli gamla och me tanke på vad man ser nu så blir man rädd att hamna på ett äldraboende när manblir gammal ocu inte kan klara sig själv.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
6/1/09, 5:50 PM
#10

Ja hur kommer det att se ut när vi själva blir gamla?Rynkar på näsan Man får hoppas att landets ekonomi är något bättre då.

Det är bara att hoppas att man får vara pigg och kunna bo hemma och bara somna in lugnt en dag i hemmets vrå.

Hur gamla är de du är assistent åt? Min äldste son har haft en assistent i grundskolan, men tappar honom nu när han börjar gymnasiet, hoppas det går bra ändå, men man undrar ju lite ändå. Han behöver så mycket hjälp med det messta. Hålla reda på tider och mycket annat.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
6/1/09, 9:48 PM
#11

Min brukare är lite över 70 men jag har jobbat me andra i olika åldrar det yngsta va 5 år och äldsta är den jag är hos nu.

låter inte bra att han tappar det me ass men hoppas att allt kommer gå bra!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Tatsja
6/2/09, 10:26 AM
#12

Även vissa grannar mobbar. Här på gården har vi en granne som fjäskar för vicevärden. Då får hon sänkt hyra. Sen sprider både hon och vicevärden, fast han är värst, massa rykten. Nyinflyttade varnas för den handikappade kärringen i c, det är jag det. Sen vet nyinflyttade alltid vem som sitter fast i kronofogden, går på soc, har inte betalat hyran i tid, är odräglig och så vidare.

Han är en besserwisser som tror att han vet och kan allt. Grannen har tagit efter hans beteende. Men vi är några här på gården, 15 lägenheter, som inte håller tyst, utan säger ifrån. Tack och lov.

Jag anser det är hemskt av vuxna människor. Sen skriker han och domderar att allt är ungj*vlarnas problem. Även de som flyttat härifrån, får sig en känga ofta av både han och grannen.

Tur man har mål i mun och kan säga ifrån

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
6/2/09, 12:52 PM
#13

Konstigt att vuxna mäniskor bara kan bete sej så, verkligen mobbning på hög nivå, inte undra på att så många ungar mobbar varandra med sådana förebilder Obestämd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[SvenA]
6/2/09, 8:27 PM
#14

Mobbning och utfrysning har nog alltid förekommit

och kommer nog alltid att finnas tyvär

Det förekommer ju även här på i fokus och här i denna tråd

Vad jag syftar på är alla de signaturer med en massa Engelska ord som finns här på i fokus

dessa kan man ej tyda med med en svensktalande skärmläsare

Och trots en massa påpekande så förekommer det fortfarande en massa konstiga förkortningar och en massa upprepning av tecken

vildarosen
6/2/09, 9:33 PM
#15

Oj då visste inte att svensktalande skärmläsare ej klara av engelska! Ska genast ändra på det!

Jag försöker tänka på att skriva ordentligt här på fokus och på andra sajter. Man har blivit lat på att skriva orden ut i sin hela version men jag har bättrat mig grymt mycket sen jag gick med i fokus har även bett folk säga till mig om det är svårt att förstå det jag skriver,tror det va ditt inlägg/artikel om synskade!

Det är tyvärr en ovana man har som ej synskadad och ej tänker på att andra har det svårt att förstå!Man tänker inte på det! Men det är bra att du säger till SvenA. Alla har rätt till att kunna leva i ett samhälle som funkar för alla människor!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[per50]
6/2/09, 11:46 PM
#16

Det är så lätt att man glömmer sej. Bra att du påpekar

[per50]
7/11/09, 5:38 PM
#17

Jag hoppas att det har blivit bättre med konstiga förkortningar och en massa upprepning av tecken för dig SvenA. Hur är det annars med dig.

Hur har sommaren varit så här långt.

[SvenA]
7/11/09, 5:50 PM
#18

När det gäller förkortningar och annat så lär det inte bli bättre tyvärr så länge folk inte förstår hur det är att lädsa med skärmläsare

Att läds med skärnläsarebn är att som om man lyssnar på radion eller läser en ljudbok så länge inte folk fattar det så lär inte förändringar komma heller

Annars är det bra och saommaren hitintills kan man inte klaga på

Jag hoppas att ni har det bra och att all fungerar för er

[per50]
7/11/09, 6:23 PM
#19

Det är sorgligt att höra att det inte acceptera ditt problem. Och när det gäller för min del så har jag slutat med att ha förkortningar, men ibland så glömmer jag bort mig.

Jag själv förstår hur det är att läsa med en skärmläsare, och man sitter kanske själv i den sitsen snart.

Jo då sommar har varit bra, fast det har varit en vecka med dåligt väder och man hoppas att det vänder, eftersom man har semester just nu.

Hur går det med dina sajter då, min sajt går upp och ner, men man får skylla på sommaren det blir förhoppnings bättre när hösten kommer.

[SvenA]
7/11/09, 6:37 PM
#20

Sajterna gåt även för mig upp och ned fast det är inte ovanligt på sommaren

När det gäller förkortningar så kan mamn glönna bort sig det är naturligt det är ingen som är felfri inte ens jag

Det är bara synd att de som klagar inte har den insikten att de själva kan bli drabbade nästa sekund

Om de skulle bli drabbade skulle de vara de som skriker högst att de inte kan få vara med för att de inte förstår vad som står på skärmen

och inte ens se skärmen

Annons:
Tatsja
7/12/09, 10:06 AM
#21

Många gånger så skyller de på att det är dagens snack. Om de kan använda mobilförkortningar, så kan alla förstå, tror de i alla fall.

jag försöker att undvika förkortningar, men även jag är glömsk ibland.

Håller med om att de skulle skrika högst om de inte förstår vad som sägs. Sen detta ofog med massa punkter och frågetecken. Även jag som kan läsa texten, tycker det är jobbigt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
7/12/09, 1:10 PM
#22

Jag gillar inte detta heller, undviker det själv så mycket som möjligt, men ingen är felfri. Ibland stöter man på förkortningar som de hittat på själva, då är det omöjligt att veta vad det står.

Det tar inte alls så lång stund att skriva ut meningen i stället. Alla bör sträva efter att folk kan läsa det man skriver, de får väll skriva sina förkortningar annars i stället, på mobilen, och när de mejlar mellan varandra.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
7/13/09, 10:35 AM
#23

Skriva ut mm som med mera går lika fort.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
7/13/09, 12:36 PM
#24

Ja det är så sant, det tar bara ett par sekunder längre, men det kan man ju stå ut med Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
7/15/09, 10:51 AM
#25

Allt för att hjälpa både synskadade och vi som inte förstår alla dessa förkortningar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
7/15/09, 12:17 PM
#26

Ja precis, det är inte så stor uppoffring som endel klagar över.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
7/16/09, 9:17 AM
#27

Fast det finns en del som inte tar hänsyn, utan kör med massa punkter, frågetecken och förkortningar i alla fall

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mona43
7/16/09, 1:51 PM
#28

Ja det kommer nog alltid att vara folk som tycker att de kan skriva som de själva vill, inte som vad andra önskar, men de riskerar helt klart att folk inte förstår dem, eller missuppfattar det som skrivits, hade de skrivit ordentligt genast så hade det inte varit något problem.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: