Ja,jag är ju gammal uska-jag vet ju när vi hade anfall,i vården på gero-psyk är det rätt vanligt,ibland de äldre med tunga mediciner-lustigt nog.
Då är det enda framstupa sidoläge plus en sug+ få bort det med fingrarna,för personen krampar ju o svalget med ,lite otäckt är det-men jag har aldrig hört talas om nån som dött eller så!
Och så finns ju förhoppningsvis försteskötaren/ssk där och hjälper till med ev kramplösande osv..men är man hemma-så gäller sunt förnuft.
En kall handduk i pannan/nacken,verkar dämpa anfall-men jag vet inte om det är medicinskt riktigt,jag praktiserar det endast privat-måste jag nog tillägga.
Sen brukar man som epileptiker(usch,vilket långt ord det är)-ha klysma med stesolid,fast först måste man ju befria andningsvägarna,naturligtvis.
Det bästa är ju att ta(om man vet man har stora anfall)sin medicin i förebyggande syfte tex om man har stesolid till natten,ej slarva med det+ likadant på dagen!
Tyvärr är det nog så med EP-som med friska som sätter i halsen,att sitter det för hårt,eller krampandet inte släpper-så måste man ha proffshjälp.
kram ella