Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 4589 ggr
[per50]
2009-05-30 01:50

Datorspelandet gav epilepsi

Fick svår epilepsi efter tio timmar framför skärmen.I stället för att gå hem efter jobbet började Lei Pui Sang, 17, spela dataspel. Efter tio timmar föll han ihop och återfick aldrig medvetandet.

Dataspel kan utlösa ett epileptiskt anfall om det flimrar mycket, säger läkaren Per Gustavsson på Karolinska sjukhuset.

Den dataspelsintresserade Lei Pui Sang jobbade på ett dygnet runt-öppet internetkafé i Hongkong och stannade ofta kvar för att spela dataspelet Diablo 2.

Enligt tidningen The Sun fann hans arbetskamrater Lei Pui Sang liggande över tv-spelet - medvetslös. Några timmar senare dog han av misstänkt hjärtfel.

I Sverige har ingen dött efter att ha spelat tv-spel. Men forskare har hittat flera biverkningar av för mycket spelande.

Huvudvärk, epilepsi och musarm är några av de symptom som kan uppstå om man sitter för länge framför tv-spelet. Arbetslivsinstitutet har också fått rapporter från unga människor med musarm.

 Länk: Datorspelet blev sjuttonåringens död

Annons:
Tatsja
2009-05-30 09:14
#1

Det har jag hört. Flimrande, speciellt när det "zappas" fort mellan bilder, kan orsaka anfall. Lilla Jimmy kan inte se på teven när det zappas fort.

Diablo 2 spelar jag ofta. Tur jag inte har anlag för epilepsi. Peppar, peppar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tatsja
2009-05-30 09:14
#2

Men detta flimrande bland annonser, ser man överallt. Anser de som gör reklam och även filmar, borde tänka på detta. Många gånger som det flimras mycket, är när man ser på MTV. Där zappas det så mycket att till och med jag får ont i ögonen och huvudet.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-30 12:12
#3

Ja vissa program är alldeles för röriga med blinkade och flimrande neonljus och bilder, man blir helsnurrigObestämd till och med endel barnprogram har snabba röriga filmer med snabb handling, tycker det borde vara svårt att hänga med i handlingen för barnen. Jag orkar inte titta på dessa någon längre stund.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-05-31 10:06
#4

Inte ens jag som inte har epilepsi, tycker det är jobbigt för ögonen. Jag får ont av allt flipprande och blinkande

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-31 12:20
#5

Ja det är jättejobbigt för ögonen, men också för öronen ibland.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-06-01 10:30
#6

Då ska du inte vara med mig och sonen i bilen Flört

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mona43
2009-06-01 10:36
#7

Skrattande Andreas kan spela musik så öronen rullar ihop sej, men visst är musik trevligt, jag är bara så ljudkänslig.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-06-01 10:38
#8

Tycker om att ha hög musik i bilen. Speciellt Nightwish eller Ozzy.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-01 10:41
#9

Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-01 17:05
#10

Det är jobbigt me en massa snabba bilder o blixtrande ljus osv även att jag ej har epilepsi men lider av migrän o då tål jag ej sånt..

Spelar ibland tvspel men inte lika ofta som när jag va i tonåren o super mario va så populärt..

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-01 17:17
#11

Jag blir helt slut av filmer och sådant med snabb och rörig handling, är så beroende av textremsan för att hinna höra också, det är så irriterande på endel filmer när musiken i filmen försvårar så man inte hör vad personerna säger, endel filmer kan varken jag eller Per se vi blir heltrötta av dem.

Vi är heller inga stora tv tittare. Data spel kan jag spela ibland, men ofta har jag ljudet lågt på, eller avskruvat. Spelen på mobilen klarar jag heller ingen längre stund.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-01 17:19
#12

Jag läser hellre böcker än att se på tv o film för det är lättare då jag har märkt att även tv kan ge mig migrän.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-01 17:23
#13

Ja böcker är bra avkoppling, är en periodare, vilka sorts böcker gillar du? Jag läser gärna dokumetärer eller deckare men även lite annat som verkar bra, beror på vilket humör jag har för dagen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
vildarosen
2009-06-01 17:27
#14

Jag gillar biografer,dokumentärer,historia, deckare,fantasy,heminredning,pysselböcker m.m.men det beror på vilket humör här me. Finns ju så otroligt mycket att välja på! Kan säga att jag är en flitig gäst på bibloteket! Dom som jobbar där kan mitt namn nu vi pratar mycket om olika böcker och författare

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-01 17:54
#15

Ja böcker är toppen, både jag och barnen är flitiga besökare på bibloteket, där känner de oss och pratar med oss. Min äldste son praktiserade där ett tag, han gillade att vara där.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-01 20:05
#16

Det gjorde jag i skolan oxå stormtrvides! men hamna i vården till slut..

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-01 20:35
#17

Biblioteket kanske är en plats för mej också, med min ljudkänslighet osv, kanske det är bra. Det är väll endel lyftande av böcker till hyllorna hit och dit som kan vara påfrestande för min värk.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-01 21:37
#18

Det va fibro du har eller?

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-01 21:41
#19

Jepp

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-01 21:44
#20

Ej kul me all värk ju. Själv så har jag bechetrew och ev någon mer reumatisk sjukdom,dom letar för fullt på reumatologen! Så jag vet hur det är att ha värk hela tiden,men konstigt någ så blir det vardagsmat för en. Man tänker inte så ofta på att man har ont längre om man inte lyfter nåt för tungt.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
mona43
2009-06-03 01:00
#21

Usch ja bechetrew är också jobbig med mycket värk, hoppas de kan hjälpa dej. Ja man blir ju van vid sin värk, man vet vad som händer om man grejar för mycket, eller lyfter tungt, då protesterar kroppen genast. Men ofta glömmer man sej och då får man bakläxa igen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-03 01:02
#22

Stämmer så väl!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-03 01:32
#23

Ja värken är en lurig följeslagare, önskar man slapp den kompisen, men man får göra så gott det går.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: