Annons:
Etikettklotterplanket-ot
Läst 3364 ggr
mona43
6/6/09, 9:30 PM

En liten fråga

Brukar ni använda handikapp toaletten på offentliga platser, även om ni kan använda den vanliga? Har hört att en del personer med epilepsi, med rädsla för ett anfall väljer handikapp toaletten för att ha mera plats i fall de skulle få ett anfall.

På en liten toalett kan man ju slå sej rejält i tvättstället och annat då man ramlar, så jag tycker det är självklart. Eftersom epilepsi inte syns utanpå kan folk komma med elaka kommentarer, och ha synpunkter. Vilka erfarenheter har ni? Berätta gärna.

Vad tycker ni om handikapptoaletterna överhuvudtaget? Finns det tillräckligt många, och hur rena är de? Är de tillräckligt stora? De vanliga kan ju vara hur ofräscha som helst, medan det på andra platser är en fröjd att uppsöka dem.

 skriven av Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[per50]
6/7/09, 6:03 PM
#1

Hur fungerar det att gå och bada med olika funktionshinder? finns det hjälp att få? och hur tycker ni att det fungerar? som liftar ner i basängen och hur fungerar dusch, bastu och annat? Ni med epilepsi, hur upplever ni miljön vid en badanläggning?

dukieee
6/8/09, 12:56 AM
#2

Personligen så badar jag aldrig och har inte gjort på många år (Jag duschar givetvis :P)

När det gäller handikapp-toaletter så vänder jag mig till den vanliga i stället.

Men jag borde nog ta handikappstoaletten egentligen då jag slår mig väldigt ofta när jag får mina anfall. Det värsta är nog när den drabbar mig när jag går i trappor men det är en annan femma

De enda handikappstoaletterna jag varit på är bara på sjukhusen och dem har självklart varit rena och stora.

mona43
6/8/09, 1:12 AM
#3

Jag har inte själv epilepsi, men kan tänka mej att man är lite tveksam till att bada även offentligt då man riskerar att få ett anfall i vattnet.

Men de som har sin epilepsi under kontroll kan säkert göra det, men då kanske andra saker ställer till problem såsom ljudnivån i simhallen, eller att man kan bli något stressad om många badar.

Folk knuffas och tränger sej fram, jag tycker själv ljudnivån i en simhall är jätte jobbig.

Oj det måste vara livsfarligt att stupa i trappan. Har halkat till själv någon gång då jag haft bråttom och slagit mig ordentligt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
6/8/09, 10:19 AM
#4

Jag har inte epilepsi, men är ju handikappad. Går med rollator. Så handikappstoaletten gäller för mig. Tyvärr är det många som inte behöver ta den, som ofta går där. Då gäller det att knipa ihop. Sen är ju alltid handikappstoalett och skötrum samma. Har man då känsligt luktsinne, så är det inte roligt att gå in och känna blöjlukten.

Många gånger så finner man de toaletterna tyvärr väldigt ostädade. Papper på golvet, kiss utanför och blöjor som ligger helt öppna. Sen har jag varit med om att just handikappstoaletten hade två trappsteg upp. Inte klokt.

Men när man måste ha den toaletten, så måste man.

Badhus har jag inte varit på, på år och dar

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
6/8/09, 11:57 AM
#5

Man kan verkligen bli irriterad på folks lathet, att städa upp efter sej är en självklarhet, men tyvärr inte för alla.

Man kan ofta se skräck exempel där de kastat bredvid en skräpkorg och inte brytt sej om att huka sej och lägga ner det ordentligt, eller kastat glasspapper och annat på marken en meter från skräpkorgen. Höjden av lathet. Det har även hänt att jag halkat på bananskal på marken och slagit sej fördärvad.Skrikandes 

Ja ibland så måste man uppsöka toaletten, tycker också att folk skall kunna spola efter sej och lägga ner locket, men välldigt ofta gör de inte det heller, så det stinker så man håller på svimma. Inte roligt heller att sätta sej på det kalla porslinet. Även där kan det ligga massor med skräp bredvid papperskorgen även om den är halvfull.

Gillar inte badhus något vidare.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
6/8/09, 3:44 PM
#6

Felet med de flesta handikapptoaletterna är att de är dåligt anpassade

Man har ofta stolen på en sidan av rummet och det btyder att man inte alltig kan komma intill om man har rullstol

Det bevisar att de som ritar inte har en aning om hur det fungerar i praktiken

Jag som icke seende föredrar handikapptoaletterma just för tillgängligheten men den är ofta för dålig även för mid som inte ser slår ofta i benen och huvudet på grund av felbyggdda toaletter

Ska man som icke seende gå på ofentligt badhus ha en ledsagare med sig

Annons:
mona43
6/8/09, 4:17 PM
#7

Har varit in på handikapptoan en del när barnen var små för blöjbyte, man kunde då se att pappersrullen inte ens var i närheten av toastolen,den satt inte fast i hållaren, utan kunde vara en meter bort.

Dåligt också då det är en tröskel kvar, tycker man kan ta bort dem på samtliga offentliga toaletter, man snubblar lätt, det måste vara jobbigt med sådana saker när man inte ser, eller har rullstol eller rollator. 

Sådana saker är ju så lätta att åtgärda också. Samma med dörrar, endel är konstigt gjorda, det är lätt att klämma illa sej i dem både för vuxna och för barn.

De som planerar både handikapp toaletterna och de andra, verkar verkligen sakna erfarenhet om hur de skall vara utformade så de fungerar problemfritt. Det borde finnas någon sorts standard som skall gälla.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
6/8/09, 7:04 PM
#8

Det fimms en standard enligt plan och bygglagen

mona43
6/8/09, 7:36 PM
#9

De verkar följa den dåligt, eftersom så många toaletter är brisfälliga, eller så är de snåla och vill inte kosta på.

Men nöjda besökare, eller kunder borde vara ett plus. De kommer garanterat tillbaka igen

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mongu
6/8/09, 8:29 PM
#10

Jag tillhör de som går på handikapptoaletter. Är op. i ett knä och det har inte blivit bra. Har dessutom massa värkproblem, ryggont m.m. Allt det gör att jag har svårt att använda vanliga toaletter.

Vet att det ibland är andra som ifrågasatt om jag verkligen behöver gå på handikapptoaletten. Det är så trist att bli ifrågasatt för allt syns ju inte.

Sen har jag reagerat på att pappersrullen ofta är långt ifrån. Visst kan det behövas en stor rulle men det är svårt att nå.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mona43
6/8/09, 8:41 PM
#11

Upplever också att det är svårt att ta papper ur en sådan stor monterad rullhållare på väggen där man sliter av papperet, sådana finns ofta på vanliga toaletter på väggen bakom toan.

Har sett dem på handikapp toan någon gång också, de är bedrövligt bökiga  att komma åt, dessutom får man ta i ordentligt ofta för att slita lös lite papper, jag är extra svag i händerna av min fibromyalgi. Jag kan tänka mej att många tycker de är jobbiga.

Det är så tråkigt att man skall bli ifrågasatt när man besöker handikapp toan. Allt syns ju inte som du säger, men lik väl så har man problem.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
6/9/09, 1:30 PM
#12

Ett skräckexempel är McDonald i Arvika. De hade toaletthållaren nästan 2 meter från toaletten. Hur menade de att man skulle nå? Jag klagade och klagade, men inget hände. skrev in till "stora" McDonald och fick som svar att jag kunde ta papper innan jag satte mig, eller ta med egen rulle.

Oförskämt

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
6/9/09, 2:21 PM
#13

Men herregud Skrikandes Skall man behöva ta med sej papper till toan? Ja nog var det oförskämt alltid.

Kanske man skall ta med vatten också, vattnet kanske inte fungerar, eller lampa, ifall den gått sönder? Usch vilka konstiga ursäkter.

Hur ofta kollar man papperet innan man sätter sej? nej papper ska de bara ha inom rimligt avstånd.

Lisa behövde för tag sedan gå på toan inne på Lidl, nej se de hade inga kundtoaletter fick jag till svar, de skulle fixa det snart.

Men det löste sej, vi fick låna personaltoan, men usch vad den såg ut, det var smutsigt överallt i rummet, låg papper på golvet och luktade urin. Lisa var så nödig, men hade inte lust att sätta sej, men nöden hade ingen lag.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
6/10/09, 10:17 AM
#14

Vet när jag bodde i värmland, så var det en stor affär som stängde sina toaletter. De orkade inte städa efter alla a-lagare, var svaret. Men vi vanliga kunder då?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
6/10/09, 10:41 AM
#15

Endel affärer har lås vid kassan, så man får säga till så trycker de på en knapp så dörren till toan öppnas. Sedan låses den automatiskt när man stänger dörren.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
6/11/09, 8:57 AM
#16

Ja, det har jag upplevt. Eller också får man hämta nyckel i kundtjänst.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
6/11/09, 10:43 AM
#17

Kan vara lite obekvämt då man måste fråga, men då finns det kanske en chans att toan är lite frächare.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: