Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 5182 ggr
mona43
2009-06-02 01:15

Att tänka på i solen

Nu börjar den tiden på året när man vistas mycket ute i solen. Solen är skön men det finns vissa faror också, här berättar vi om olika varningstecknen. Om man dessutom har epilepsi, skadar det nog inte att vara extra försiktig i solen.

Värmeslag uppstår om kroppen blir extremt överhettad.

Symtom:

- Huvudvärk

- Het, torr, rodnad hud

- Förvirring

- Försämrad medvetandegrad

- Stark, bultande puls

- Hög kroppstemperatur (över 40°)

Åtgärder:

- Kontakta läkare

- Lägg personen i ett svalt rum. Ta av kläderna.

- Badda upprepade gånger ansikte och kropp med svalt vatten. Låt självtorka

- Fläkta personen med en fläkt eller en tidning.

- Ge ev. febernedsättande medel.

Om personem förlorat medvetandet

- Bedöm tillståndet.

- Tillkalla omedelbart ambulans

Husdjur

Samma saker gäller i hög grad med våra husdjur. Kom ihåg att aldrig lämna ditt djur i bilen när det är varmt, en bil blir fort en bastu när den är stillastående. Allt för många djur har dött av värmeslag helt i onödan. Det går oerhört fort.

Ge rikligt med friskt vatten varma dagar.  Om möjligt, lämna ditt djur hemma, låt dem ha möjligheten att kunna vistas i skuggan.

Uppsök genast veterinär om djuret blir kraftigt påverkat av värmen, eller medvetslös.

Skrivet av mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[per50]
2009-06-02 23:51
#1

Sköt om er i solen, man får nog vara aktsam med solbrännan också, inget vidare med en ömmande solbränna, jag bränner mej lätt på ryggen.

vildarosen
2009-06-05 19:18
#2

Bra skrivet!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-05 20:09
#3

Tackar!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-06-17 21:06
#4

Högaktuella saker att tänka på i sommar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-06-19 09:44
#5

Sen ska man tänka på att vissa mediciner får man inte vara i solen för. Då kan man få utslag.

En otäck sak som hände en god vän i slutet av 70-talet. Hon fick sulfa för urinvägsinflammation. Det var en riktig varm sommar och vi fick åka in akut med henne. Hon fick svåra brännskador i kombination medicin - sol. Stora blåsor som gjorde ont när de sprack.

Minns att hon låg i någon kylbädd. Hela hon var full av brännblåsor. Det blev att hyvla hud från vissa ställen och sätta för brännskadorna.

Hon låg inne hela sommaren och efter det, var hon tvungen att akta sig för solen.

Själv får jag soleksem.

Symtom

Soleksemet yttrar sig i nässelfeberliknande utslag med rodnad och irriterad hud med knottror och ibland även blåsor på områden som exponerats för sol. Fritt under haka, näsa och bakom öronen.

Känsligheten för sol kan avta, sk "härdning".

Soleksem - polymorft ljusutslag

Soleksem Soleksem är inte detsamma som den solkänslighet som exempelvis rödhåriga personer med ljus hy har. Denna grupp personer har svårt att bli brunpigmenterade och har därför lätt för att bli brända. Detta är en variant av det normala, men det är viktigt för en person som har denna hudtyp, att skydda sig mot solen med solskyddsmedel.

Soleksem drabbar oftast soldyrkare och kan uppträda plötsligt efter en dag med intensiv solning. Samma hudområde brukar sedan reagera med soleksem vid kommande solning, även om man är mer försiktig.

Det vanliga är att små, röda knottror uppstår flera timmar efter solning och att dessa sitter i cirka en vecka om man undviker sol. Besvärlig klåda är vanligt men en kortisonkräm brukar kunna lindra.

Behandling

  • _Förebyggande behandling är möjlig. Det gäller då att långsamt vänja huden vid ultraviolett strålning, så kallad »härdning«. Vanliga solarier går att använda.

    _

  • På hudkliniken brukar vi rekommendera att behandling sker två gånger per vecka, och till att börja med bara ett par minuter åt gången. Behandlingstiden kan sedan långsamt ökas. Att börja med en för lång behandlingstid i solariet kan ha motsatt effekt och istället utlösa soleksem. För att ge god effekt bör behandlingen påbörjas cirka två månader före den tidpunkt som besvär brukar uppstå. Denna behandlingsmodell brukar ha god effekt hos 80% av de som behandlas.

Kroniskt soleksem Kroniskt soleksem är ett mycket ovanligt tillstånd, då hudens känslighet för ultraviolett strålning är extrem. Detta innebär ofta besvär året runt, speciellt i ansiktet och på handryggar som utsätts för sol även vintertid. Det är inte ovanligt med samtidig kontaktallergi mot ämnen från växtriket, till exempel mot korgblommiga växter (familjen Compositae) och parfymer. Här är behandling svårare och ibland är kortisonbehandling i tablettform eller ljusbehandling med PUVA (kombinationsbehandling med psoralentabletter och UVA-ljus) nödvändig.

Källa// Karolinska universitetet

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-19 11:31
#6

Det visste jag inte att mediciner kan ställa till det sådär. Tack för varningen. Jag är själv lite känslig för solande, får lätt illröd hud och ont i huvudet.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-06-20 10:26
#7

Jag har fått varning av både läkare och apotekspersonal om vissa av mina mediciner. Har märkt att benen blir rödprickiga och svullna av solen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-21 17:34
#8

Undrar om epilepsimedicin och blodtrycksmedicin har samma vekan? Man kanske skall läsa på lite om dem.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-06-21 23:25
#9

Ja det vore intressant, så man vet hur det ligger till.

Tatsja
2009-06-22 09:54
#10

Bäst att göra det innan man får problem. Fråga även på apoteket och läkaren.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-22 10:31
#11

Man kan nog läsa på Fass också, men undrar man mera kan man säkert prata med apoteket.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-06-23 10:46
#12

Allt står inte i Fass. Men mycket lär man sig där.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-23 14:14
#13

Endel kan man kanske läsa där, annars kan man höra med apoteket.

Eller för säkerhets skull, helt enkelt ta det lugnt i solen. Lagom brukar ju oftast vara bäst.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-06-23 14:17
#14

Börjar det klia och bli lite rött, gå genast in och smörj in dig. Det kan vara början till solexem.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-23 14:20
#15

Ja man får känna hur man mår och hur det känns på skinnet. Jag brukar själv inte gilla att vara i solen i timtal.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-23 20:38
#16

Vilka blodtrycksmediciner tar du då? Har själv det och undrar?

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-23 21:43
#17

Trandate 200mg 1 tabl. morgon och kväll. Vet ej hur stor inverkan den har då man vistas i solen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-06-28 01:59
#18

Detta hittade jag om medicinerna:

Solen kan göra medicinen farlig

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: