Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 1768 ggr
[per50]
2009-05-20 00:48

Kändisar stoppar mobbning

Mobbing. Risk för dödsolyckor. Fördomar. Det är vardag för tiotusentals svenskar som har epilepsi. Så vill stjärnorna stoppa mobbing av personer med epilepsi

Nu vill Dramatenskådespelaren Per Mattsson och fotbollsstjärnan Klas Ingesson locka fler kända svenskar att berätta om sjukdomen.

Nästan varannan svensk känner någon person som har epilepsi, men ändå vet inte åtta av tio hur de ska agera om någon får ett epileptiskt anfall.

Trots att sjukdomen är så vanlig är kunskaperna alltså mycket dåliga. Klas Ingesson och Per Mattsson vill ändra på det.

Att träda fram och berätta om sjukdomen är inte alltid någon lätt sak. Många vittnar om hur det leder till mobbing i skolan eller diskriminering på arbetsmarknaden.

Den som öppet berättar om sin epilepsi på jobbintervjuer får uppleva att jobbchansen går upp i rök. Även den som redan är anställd riskerar att hamna ute i kylan.

Vad anser du om att kändisar träder fram så här?

En liten bit av texten är lånad från föräldrar kraft

Annons:
Tatsja
2009-05-20 10:15
#1

Om fler kändisar träder fram, så brukar de flesta "vanliga" människor följa. Vågar de, så vågar jag, verkar det som om de tänker.

Bra att de gör så.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-20 10:35
#2

ja precis Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: