Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 2550 ggr
mona43
2009-05-19 01:22

Epilepsi handbok

När Emma var yngre blev hon kallad utvecklingsstörd på grund av sin epilepsi. Hon var livrädd för att få ett anfall inför skolkamraterna.

Nu har hon och kompisen Anna skrivit en praktisk handbok om epilepsi. Boken är tjejernas projektarbete.

Många tror att den som har epilepsi är mindre intelligent, säger Emma, När tjejerna skulle göra sitt projektarbete, beslöt sig tjejerna därför för att skriva en lättläst, praktisk handbok om sjukdomen.

Handboken, som heter Epilepsi - det här ska du veta, vänder sig till arbetsgivare, kollegor, lärare och elever. Den beskriver i både text och bild hur man ska agera om någon i ens närhet får ett anfall.

Man är väldigt beroende av andra när man har epilepsi, säger Emma, samtidigt kan det se rätt obehagligt ut när någon krampar, så en första reaktion hos en del blir att ta avstånd, säger Anna.

En liten bit av en text är lånad av arbetarbladet

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
2009-06-07 01:21
#1

Verkar vara en jättebra bok

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-07-02 20:28
#2

Verkar vara en läsvärd bok Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-11-20 22:38
#3

Någon som har läst denna bok? den verkar bra.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2010-03-09 08:22
#4

Man skall inte bli klassad som utvecklingsstörd på grund av sitt funktionshinder, information till andra är oerhört viktig, men på vilket sätt kan man nå fram till dem?

Många som inte själva är drabbade eller har drabbade i närheten har inget intresse av att lyssna, hur tycker ni att man skall göra för att nå fram bättre till dem?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2010-03-10 00:50
#5

Nej har inte läst den boken, men undrar var kan man få tag på den?? Kan ju ha användning för den både i min sons skola och hemma.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2010-03-10 01:05
#6

Skall kolla upp var man kan få tag i den.Glad Jag vet att man förrut kunde få gratis informationsbroschyrer om epilepsi från olika epilepsiförbund som man kunde dela ut till skola osv.

Jag har också fått informations broschyrer att dela ut om sönernas handikapp för några år sedan, tror det var av föreningen attention, då var dessa gratis, vet ej hur det är numera.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Mirjami-78
2010-03-10 01:16
#7

Ok för de är alltid bra att ha för man får ju inte så mycket info från sjukvården ang. detta hela.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2010-03-10 10:49
#8

Nej sjukvården informerar inte mycket. Och frågar man dem så blir man oftast inte mycket klokare ändå på deras svar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: