Annons:
Etiketträttigheter-och-lagar-i-samhället
Läst 4930 ggr
mona43
2009-05-12 21:40

Bilstöd

Bilstöd, hjälp att skaffa bil

Du kan få bilstöd om du har stora svårigheter med att
förflytta dig på egen hand, eller med att använda allmänna kommunikationer på grund av en bestående funktionsnedsättning.

Även du som har barn med funktionsnedsättning kan få bilstöd om du behöver bil för att kunna förflytta dig tillsammans med barnet.

Läs mera här:

Bilstöd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-05-13 10:51
#1

Som vuxen får du inte vara äldre än 50

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-15 20:52
#2

Man behöver väll ta sej fram med bil efter 50 också Obestämd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-05-16 10:44
#3

Jo, men man får inget bidrag, om de inte ändrat det. När jag fick min, så sa de att jag måste äga den i 7 år och inte vara över 50. Så jag får allt lov att behålla min bil

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-16 12:30
#4

Anskaffningsbidraget för ny bil är höjt till 9 år nu.

Jag fick själv bilstöd 2002 för min yngste son.

Nyligen behövde vi en specialanpassning av bilen, en löstagbar stol ( kallas också för skal) till honom som skall följa med mellan skolan, hemmet och gruppboendet.

Pojken är oerhört orolig, och knäpper ofta av sej bältet och rusar runt, han kan riskera att skada både sej själv och andra. Han har ofta epilepsi känningar och blir då extra orolig, och till och med aggressiv, han har också autism.

Jag ansökte om detta stöd, men fick nyligen avslag, motiveringen var att han oftast bor i gruppboendet, jag menade att denna stol är en livsnödvändighet för allas säkerhet, eftersom han ofta åker mellan olika platser, men detta tog man ingen hänsyn till.

Nu skall barnhabiliteringen med barnpsykolog, kurator, arbetsterapeut samt skolan, boendet samt jag själv, tillsammans överklaga beslutet. Hoppas nu att det hjälper, innan något allvarligt händer.

Komunen har blivit tvingad att hyra in en egen taxi med en färdvakt, för tusentals kronor i månaden, enbart för honom, risken är stor att det händer en allvarlig olycka när han åker. Han älskar också att åka bil.

Han behöver också träna sej att vara tillsammans med andra och åka tillsammans, men säkerheten måste vara tillräcklig först.

Denna lösning med egen bil och färdvakt är ingen bra lösning, då han skall träna den sociala biten att vara med andra, han trivs inte helt med denna lösning märker man.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-05-16 13:11
#5

Hoppas ni får hjälp. För egen del, så får jag inget bilstöd längre om de inte tagit bort 50-årsspärren. Den sa hon i telefon när jag sökte.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-16 13:34
#6

Hittade inget om 50 års gräns på deras hemsida, men allt står ju inte där.Obestämd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
2009-05-16 13:45
#7

Grupp 1 Du är under 65 år och behöver en bil för att försörja dej.

Grupp 2 Du har tillhört grupp 1. Du skall vara under 65 år, tidigare beviljats bilstöd enligt grupp 1, har fått sjuk eller aktivitetsersättning

Grupp 3 Du är mellan 18-49 år, skall köra bilen själv

Grupp 4 Du har barn under 18 år, bor ihop med barnet, behöver bil för att ta dej fram tillsammans med barnet, sk köra bilen själv.

Grupp 5 Du har barn med funktionsnedsättning, bor ihop med barnet, behöver bil för att kunna förflytta dej tillsammans med barnet, ska köra bilen själv.

Läs mera här:

Bilstöd faktablad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-05-16 13:46
#8

Du tillhör nog grupp 3 enligt försäkringskassan Obestämd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-05-17 10:34
#9

Fast jag är över 49 år.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[per50]
2009-05-17 17:10
#10

Ja vi över 50 har det inte lätt Rynkar på näsan

mona43
2009-05-22 12:00
#11

Nu har mötet varit, alla har kommit med synpunkter, så nu ska jag skriva en överklagan och skicka iväg. Är inte allt för hoppfull.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-06-21 17:38
#12

Väntar på svar nu, men torde nog inte höra något förrän efter semestertiderna.Obestämd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-06-21 23:24
#13

Hoppas verkligen vi får stödet beviljat, så vi kan ta med pojken ut på trevliga utflykter utan en massa risker.

Annons:
mona43
2009-09-17 13:33
#14

Det blev avslag, funderar på hur man skall göra, skall rådfråga lite på barnhabiliteringen

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-09-19 10:16
#15

Gör det

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-09-19 11:45
#16

Ja det gäller att hitta något nytt att skriva som de måste ompröva

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2009-09-20 14:52
#17

Min store son har ju ett medfödd ledstelhet. Han har svårt att röra sig, är stelare i sina rörelser osv. Ramlar han, ja då kan det sluta illa om man har otur då han inte kan ta emot sig själv som andra barn kan.

Han har ofta (nästan varje dag) efter skolan värk i benen och ryggen och i övriga kroppen. Detta begränsar oss väldigt då han helt enketl är för trött för att kunna tex. åka och handla eller likanade men kolektivtrafik. Har ingen körkort och ingen bil. Funderar på att skaffa mig körkort. Sedan har ju sonen med epilepsi.

Sedan funderar jag att söka bilstöd.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2009-09-20 17:42
#18

Oj vad jobbigt han har grabben.

Tycker verkligen att du skall söka bilstöd när du tagit körkortet.

Man kan få bidrag till en lämplig bil, och även bidrag till specialanpassning till denna.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: