Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 1867 ggr
mona43
5/22/09, 12:53 AM

Vill minska fördomarna

Förr i världen gömdes barn med epilepsi, och de som hade sjukdomen fick inte gifta sig. I dag är toleransen högre, men ännu finns fördomar. Och dem vill Ålands epilepsigrupp nu arbeta bort.

Trots att det i dag fortfarande finns mycket fördomar och stor okunskap om sjukdomen har läget förbättrats mycket de senaste åren, säger Lena Wilson-Laajali. Det är till stor del tack vare bättre och mer information.

Det är viktigt att informera. Det finns fortfarande arbetsplatser som är rädda för att anställa personer med epilepsi.

Vad har du för synpunkter om det här? Hör gärna av dig med egna ord

En liten bit av texten är lånad från tidningen Åland

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
5/22/09, 9:10 AM
#1

Detta gäller inte bara epilepsi, utan andra funktionshinder också. Speciellt om man är psykiskt sjuk, Det vågar många inte erkänna idag, på grund av omgivningens reaktioner.

Men att få bort alla fördomar, är nog svårt. Fast det behövs mer upplysning

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
5/22/09, 11:07 AM
#2

Att man har olika sjukdommar rår man inte för. Nästan varannan person har något problem psykiskt, ändå är det så skamligt. 

Ja det behövs verkligen mera information till alla, Personer som jobbar mycket med människor, inte bara inom vården, utan ute i samhället och på myndigheter, borde få gå någon fortbildningskurs och lära sej lite mera om de vanligaste sjukdomarna i samhället.

En sådan information skulle säkert till viss del förhindra en massa fördommar och ge ett något bättre tillmötesgående. Men det blir nog bara en önskedröm från min sida. Men önska kan man ju få göra.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
5/22/09, 11:30 AM
#3

Det finns allt för många fördommar om personer med funktionshinder

Särskilt anmärkningsvärt är det inom sjukvården där kan man verkligen förväta sig mer förståelse för olika funktionshinder

Men nånga gånger är det mycket sämre där än i övriga samhället

Se bara på dessa ronder som finns om man är inlaggd på sjukhus

Det kommer in en hel hop mäniskor och man talar inte ens om vad man heter eller vilken roll man har

Det är särskillt obehagligt när man inte ser utan bara hör en massa mäniskor

mona43
5/22/09, 11:39 AM
#4

Ja det håller jag med om Sven, man ligger där och hör inte riktigt vad de säger, sedan står de framför en, och man känner sej så liten. De babblar en massa latin.

Det känns också genant när de pratar högt om hur ens mage sköter sej och annat privat, särskillt när det ligger andra personer på rummet.

De borde kunna presentera sej och försöka undvika att prata i mun på varandra samtidigt. Jag brukar tala om att jag hör dåligt, men det glöms direkt.

Någon gång har det hänt att de kommit ihåg, och då i stället skrikit så hela avdelningen hört, men det blir också helt fel.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
5/22/09, 12:09 PM
#5

Det är ju så att om man inte ser så vet man ju inte heller om det är till mig de talar till

Så frågan är ska man svara eller inte när de talar

mona43
5/22/09, 12:26 PM
#6

Ja de verkar lätt glömma om personen har dålig hörsel eller syn, man kanske skall vara tyst i stället som du säger, kanske de reagerar till slut, och då passa på att säga att de bara måste respektera.

Kanske de då kan tänka på hur de själva skulle vilja ha det i samma läge. Om de hörde eller såg dåligt. Eller båda delarna samtidigt.

Det är svårt också då det inte är samma personer som man träffar, det är nya messt hela tiden.

Det finns inga perfekta personer i samhället, de flesta har någon svårighet. Men ändå är det så svårt att respektera och ta hänsyn.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Upp till toppen
Annons: