Annons:
Etiketttyper-av-anfall-och-vad-utlöser-nya
Läst 12066 ggr
[per50]
2009-04-25 15:59

Icke epileptiska anfall

Ett anfall är en tillfällig kontrollförlust ofta i samband med kramper, medvetslöshet eller båda delar. Epileptiska anfall är anfall orsakade av plötsliga okontrollerade elektriska urladdningar i hjärnan.

Icke-epileptiska anfall liknar epileptiska anfall men är inte orsakade av sådana elektriska urladdningar utan utlösta av psykologiska faktorer. Icke-epileptiska psykogena anfall är verkliga och man har ingen viljemässig kontroll över dem.

De kan likna stora generaliserade kramper som kännetecknas av skakningar och omkullfall. Andra anfall yttrar sig som rörelser eller beteenden utan viljemässig kontroll med mer eller mindre påverkan av medvetande.

Trots att du kanske inte visste att anfall kan ha psykologiska orsaker är icke-epileptiska anfall vanliga. 75% av patienterna är kvinnor och åldern ligger för det mesta mellan 20 och 40 år.

Anfall som inte är epileptiska

Annons:
mona43
2009-05-23 10:40
#1

Feberkramper hos barn kan man säga är icke eptileptiskt anfall, det är skrämmande att se sitt barn få ett sådant anfall, men oftast helt ofarligt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-05-23 11:24
#2

Jo jag tycker det samma, fast jag inte har sett en i verkliga livet

mona43
2009-05-23 17:42
#3

Äldste sonen fick det när han var småbarn, när han hade rejält hög feber.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

linhof
2009-05-24 04:12
#4

hej Skrattande

ja feberkramper är inget kul….alla mina barn (4 st) har haft det som små… och det kan se riktigt otäckt ut…

Min man hade ett sånt där icke epeleptiskt anfall för många år sedan…. det utlöstes av magsjuka faktiskt… hans blodsocker och vätske balansen var så kass så han krampade….

Han tuppade av helt, krampade en bra stund…. o när han kvicknade till så mindes han inte nåt…visste inte ens va han var…

var verkligen läskigt det med Förvånad detta har hänt ett par gånger till sedan dess men inte så allvarligt…

[per50]
2009-05-24 04:14
#5

Jo det kan tänka mej att det kan vara otäkt, jag själv har som tur är inte fått sett det i verkliga livet

linhof
2009-05-24 04:21
#6

#5 ja… det är så läskigt första gången så man blir halvt hysterisk… men sedan när man vet vad det är så känns det lite bättre om det händer fler gånger…absolut läskigast var nog när en av mina söner (minsta) var 2 mån o vi stod på akuten för han hade ett ljumskbrock som fastnat…o han skrek o skrek…o blev knäpptyst.

Han satt i bilbarnstolen o blev som en ostbåge, ögonen rullade och hela han ryckte o gurglade….

tjo va det gick fort in till dr… det visade sen att han fick akut febertopp o tillsammans med smärtan så klarade hans lilla kropp inte av det Rynkar på näsan men jobbigast var nog just att han var så liten…och att jag inte kunde göra nåt. han är en prematurbebis med så han var ju som en nyfödd i storleken…

Annons:
mona43
2009-05-24 12:43
#7

Det är verkligen otrevligt att se ett anfall, men vet man vad det är så går det något bättre.

Men när ett barn drabbas som din lille son blir man verkligen förtvivlad och halvt hysterisk som du skriver.

Jag minns när min äldste son fick någon form av kramp redan på BB, jag höll på byta blöjan på honom och han blev sådär tyst och krampade, de hittade inget speciellt fel på honom, så vad det var vet man inte ens idag. min son var inte prematurbebis. Av all oro kom min amning av sej helt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

linhof
2009-05-24 19:21
#8

#7 åh… vad otäckt! jag förstår att du kom av dej i amningen… o de är juh sååå små… o man blir så hjälplös Förvånad

Har din son haft fler oförklarliga anfall eller var det, det enda?

mona43
2009-05-24 21:52
#9

Det gjordes endel undersökningar på honom, EEG osv. men hittades ingen epilepsi.

Min yngste son kanske är född med epilepsi, när han var ett par år bekräftade man epilepsi.

Det ända som jag märkt är att om han sitter vid datorn och spelar för länge kan han ramla av den, vet inte om det är små anfall eller någon sorts yrsel, i alla fall får han bara sitta en timma i taget numera vilket han inte gillar, tycker nog morsan överdriver och är alldeles för orolig.Flört

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

linhof
2009-05-24 21:57
#10

#9 hehe… ursäkta att jag skrattar… det är som jag! fast jag trillar av för att jag inte kan sitta normalt Flört men han skall vara glad att han har en sån uppmärksam mamma Glad

mona43
2009-05-24 22:06
#11

Det stämmer endel gånger med min son också, han kan sitta hur knepigt som helst i det messt konstiga och udda ställningar.Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

linhof
2009-05-25 00:01
#12

#11 typiskt med npf *hehe* kolla in min tråd på bokstavsfolk som heter sitt fint! ( vet inte hur man länkar) så får du en del goa skratt o säkert mycket igenkännande Glad om du inte redan kikat i den då Flört

mona43
2009-05-25 00:58
#13

Har varit in och läst i tråden, måste säga att det stämmer på pricken på båda sönerna, den äldste, och lillebror som har autism och snart fyller 14. De kan inte "sitta fint" alls, något ben här och något ben där Skrattande och armarna i en osalig röra, de har också oerhört svårt att sitta still, det liksom kryper i kroppen, samma med lillebror.

På utvecklingssamtal måste den äldste pilla på en massa saker, kanske en duk eller en penna, och frågar när mötet ska sluta ett dussin gånger, han vill ofta öppna fönstret, ha in frisk luft, han säger att det är så varmt, även om det är iskallt inne i rummet. Glad Lillebror han tar helt sonika och springer ut ur rummet när han blir less. De kan också ligga på tusen olika sätt i soffan som akrobater. Tröjorna töjer de åt olika håll så de nästan spricker i sömmarna.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
linhof
2009-05-25 03:16
#14

Skrattande hehe…känner igen mej

mona43
2009-05-25 08:21
#15

Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-06-02 00:12
#16

#14 Vad brukar ni hitta på under sommarlovet? Mina ungar blir oerhört rastlösa emellanåt när skolan är stängd.Min äldste skall sova mycket säger han Skrattande 

Men han ska ha ett sommarjobb också, så då får han stiga upp vid 8 tiden några veckor, men egna pengar är helt klart populärt det också.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

linhof
2009-06-02 17:25
#17

#15 vi brukar åka ner till en vän i skåne o stanna en vecka eller två…. o visst blir de rastlösa…. "finns inget att göra juh…"

men i år ska vi ner en vecka till skåne, sen vidare till en vän i holland en vecka ungefär, sen tillbaka till skåne i en vecka…om allt blir som vi planerat Glad

Så i år ska de väl inte kunna klaga…Skrattande

mona43
2009-06-02 22:46
#18

Ja man får se vad man hittar på, några svängar till sommarstugan blir det nog i alla fall. Hoppas vädret blir bra då är det lättare att hitta på något. Min äldste son gillar också att fiska, han drömmer om att fånga storgäddanGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

linhof
2009-06-03 10:52
#19

#18 Skrattande om han gör det så måste du ju ta en bild o visa upp Skrattande o vi hoppas naturligtvis på bra väder…

mona43
2009-06-03 11:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ja det måste förevigas på bild, lovar att sätta in den här på sidan om det blir någon storgädda.

I fjol fångade han en stor brax med metsö, metspöet höll nästan på gå sönder, och pojken höll på ramla i vattnet av iver. så här såg den ut.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
2009-06-03 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här sitter han och drömmer om storgäddan, eller kanske en jätteaborre. Här var vi i sommarstugan vid Ångermanälven. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

xinluo
2009-06-03 21:30
#22

Så intressant det du skriver Per. Vi hade en elev som helt plötsligt började gråta förtvivlat och sa att han hade ont i sin näsa. Han fick kväljningar, kissade på sig. Han fortsatte gråta och torka näsan i en timme innan vår sköterska kom. Då sa hon att vi går in till hälsocentralen. Han lugnade ner sig i väntrummet när han hittade ett pussel som vi har ett liknande hos oss. (Vi försökte avleda honom med sång som han gillar men han fortsatte trots att han sjöng med ibland.)

Läkaren hittade inget fel i varken näsa, öron eller hals. Ingen konstigt på lungorna.

Vi funderar på om det kan ha varit någon form av epileptiskt? Det är ju svårt för småbarn att berätta vad som är fel, så det behöver inte ha med näsan att göra.

Vad tror ni? kan det vara en form av anfall? Det var jobbigt även för oss vuxna att se hur svårt han hade det.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

linhof
2009-06-03 21:54
#23

#20 och 21 fin fisk och fin son Skrattande

[per50]
2009-07-11 19:35
#24

Hej  xinluo!

En sommar hälsning till dig och hoppas att allt är bra.

mona43
2009-07-11 20:45
#25

#22 Hej xinlou, ursäkta mej, har missat att svara på inlägget Skäms Det kan mycket väl ha varit något sorts anfall killen fick, anfallen kan ju yttra sej på så många olika vis, stackaren han hade säkert jobbigt, skönt att han hade lugna vuxna omkring sej. Hände detta några flera gånger?

Trevlig fortsättning på sommaren!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

xinluo
2009-07-12 10:41
#26

#25 Nej det blev inget mer sen.

Trevlig sommar önskar jag dig också

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

mona43
2009-07-12 12:58
#27

Vad skönt att det inte var epilepsi Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
2009-09-04 14:56
#28

Någon fler som har erfarenhet av andra typer av anfall som ej beror på epilepsi?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2010-01-08 23:44
#29

Hej i vinter kylan hur är det med  Xinluo och linhof

NaimaG
2010-01-16 15:48
#30

Undrar vilken sorts epilepsi min vän har. Han får just dessa skakningar och faller ihop men han kräks först och under skakanfallet fradgar han, efteråt blir han nästan medvetslös och tappar minnet.

Han tar mediciner men får anfall åtminstonde 3-4 gånger/vecka. Läkarna har svårt att mästra hans epilepsi. Rynkar på näsan

Många gånger har han slagit hål i skallen under skakningar och spräckt skallbenet 2 ggr. Jag har bara varit i hans närhet två gånger när han fått sina anfall, som tur är visste jag att jag måste hålla i hans huvud och ringde 112 under tiden.

#28 inte krampanfall som liknar epileptiska symtomer men jag kan få gråtanfall utan att jag kan stoppa dem eller vet vad som trigat dem. Jag har inte ont någonstans när det händer men jag kan gråta oavbrutet i 8 timmar innan min hjärna ger sig.

mona43
2010-01-16 16:56
#31

Är han helt medvetslös under skakningarna? endel mår illa och någon kanske spyr strax innan anfallet.

Vad jobbigt för dej att få dessa anfall och att de sitter i så länge också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

NaimaG
2010-01-16 17:01
#32

#31 Det kan jag inte säga. Han spänner ju hela kroppen när han skakar och när skakningarna är över så är han inte vid medvetande men är ändå vaken , ibland kan han hyperventilera efteråt.

Jo det är jobbigt när dem kommer men jag har själv två psykologiska handikapp vilket är orsaken.

mona43
2010-01-16 17:07
#33

Det finns många varianter av epilepsianfall, endel är helt vakna också och kan berätta exakt händelseförloppet och hur det kändes i kroppen. Men många minns inte så mycket, eller inget alls.

Då förstår jag att dessa påverkar dej endel.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

NaimaG
2010-01-16 17:11
#34

#33 Eftersom han inte minns något när allt är över tror jag att han är medvetslös.

Läste på din sida att ett av dina barn om jag fatta det rätt har samma sorts handikapp som mig, kanske inte med gråtsymtom dock.

Annons:
mona43
2010-01-16 17:22
#35

Ja han har autism, utvecklingsstörning och epilepsi, han har lätt att falla i gråt, eller bli arg, hans humör pendlar från minut till minut, han pratar dåligt och har svårt att förklara sej, detta gör honom frustrerad och förtvivlad ofta, det kan man ju förstå, man önskar att han snart börjar prata bättre då lugnar det nog ner sej lite.

Min andre son har aspergers syndrom med humörsvängningar och beteendesvårigheter.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

NaimaG
2010-01-16 17:23
#36

#25 Jag har dock inte autism utan jag har aspergers syndrom och ADHD. Fick den diagnosen när jag var 7 år gammal. Nu blev det OT, sorry för det.

[per50]
2010-01-16 17:32
#37

#36 det är inge fara med det , det är bara att fråga på

mona43
2010-01-16 19:20
#38

Det gör inget, många olika symtom kan likna symtomen före, under eller efter ett anfall. Men behöver inte vara det ändå. Både humörsvängningar och annat

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: